כמה זמן לוקח להניע רכבת במוצאי שבת? התשובה מורכבת מכפי שאתם משערים. בתקופה האחרונה זיהו נוסעי רכבת כי פעילות החברה במוצאי שבת נדחתה לשעה מאוחרת עוד יותר מכפי שהיה נהוג בעבר. במקרים רבים מדובר ברכבות ראשונות היוצאות מתחנות מרכזיות שעות ארוכות לאחר צאת השבת, מבלי שיהיה ברור מדוע.
פערי זמנים בלתי הגיוניים
לפני כשלושה שבועות חשף ynet את החלטת שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ, לבטל ולהקדים נסיעות של קווי אוטובוס שונים ברחבי הארץ בטענה כי הם מפירים את הסטטוס קוו לפיו אין להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. לצד תומכים בצעד מעורר המחלוקת של השר, נשמעו בציבור קריאות למנוע את המהלך.
ונראה כי המודעות הגוברת להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, הנתמכת באופן קבוע וברור על-ידי סקרי קהל שנערכו בעשורים האחרונים, האירה עבור צרכני התחבורה הציבורית גם פעילות רכבת ישראל המצויה לאחרונה בפעילות חישמול מואצת של קוויה במרכז. עשרות תלונות התקבלו בימים האחרונים במערכת האתר ורבות מהן עוסקות בשאלה מדוע נדרשת רכבת ישראל לשעות ארוכות - לעיתים ארבע שעות תמימות - אחרי צאת כדי להתחיל את פעילותה במוצאי שבת. זמן רב משמעותית מהנהוג בעבר.
בדיקה שערך ynet מגלה כי פערי הזמנים בלתי ניתנים להסבר. כך למשל, השבת האחרונה יצאה בכל הארץ בין השעות 17:40 ו-18:00, בעוד שהרכבות יצאו לדרכן מתחנות שונות כשעתיים עד שעתיים וחצי אחרי צאת השבת, או אף שלוש שעות וחצי כאשר מדובר בתחנת נמל התעופה בן גוריון החשובה.
דוגמאות נוספות בקווים עמוסים אינן חסרות. הרכבת הראשונה בין חיפה לתל-אביב למשל יוצאת במוצאי שבת רק ב-20:36, כמעט שלוש שעות לאחר צאת השבת. כמו הרכבת הראשונה בין תל אביב לבאר שבע שיוצאת ב-20:52, או הקו המהיר בין תל אביב לירושלים, היוקרתי והחשוב ביותר של הרכבת מבחינה תדמיתית, מתחיל לדהור במוצאי שבת רק ב-20:55 - שעות ארוכות לאחר צאת השבת.
ארגוני נוסעים: "תסכול קבוע"
הפער בן מספר השעות בין צאת השבת לתחילת פעילות הרכבת מקומם לא רק נוסעים בודדים אלא גם ארגונים שונים הפועלים לשיפור התחבורה הציבורית. לדברי שימרית נוטמן, מנכ״לית ארגון '15 דקות', ״משרד התחבורה מדבר איתנו על מעבר לתחבורה ציבורית אך מונע מנוסעים שרוצים להשאיר את הרכב בבית לעשות כן בזמן שבמקרים רבים לא קיימת חלופה טובה ויעילה בצורת אוטובוסים למסלולי נסיעת הרכבת. אין סיבה להחזיק נוסעים ב׳עוצר׳ למשך שעות רבות ולא לאפשר להם לעלות על הרכבת במוצ"ש".
מעוז ינון, המפעיל את קבוצת הפייסבוק ״בארכבת״ בה מתעדכנים מאות אלפי נוסעים, סיפר כי מדובר בתסכול שמוצף בעמוד מחדש כמעט בכל מוצאי שבת. ״ההרגשה שלנו היא שרכבת ישראל פוגעת בנו הנוסעים, איפה שהיא יכולה - במקרה הזה לו"ז שבת. אי אפשר להאשים בפגיעה הזאת בנוסעים את האוצר. אי אפשר להאשים את המסילה החסרה באיילון או את המחסור בקרונות. לנו זה נראה כמו חוסר רצון של הרכבת לעשות את מה שהיא אמורה - להסיע נוסעים ממקום למקום. וכמובן, הנפגעים העיקרים הם תושבי הפריפריה שאין להם שום פתרון אחר״.
"ברכבת מקשקשים שטויות"
מקורות ברכבת ישראל הדפו את הטענות להתמהמהות לא מחויבת המציאות בחזרה לפעילות מוצ"ש לאחר עצירת הפעילות ביום שישי בצהריים. "בניגוד לכבישים עליהם יכולים לנוע אוטובוסים מיד עם צאת השבת, מסילת רכבת היא סיפור שונה לגמרי", אמרו. "בכל פעם שמופסקת הפעילות למספר לא מבוטל של שעות, חייב לצאת 'כוח חלוץ' לבדוק כי המסילה תקינה - 'פתיחת ציר', גם בלשון הרכבת. בנוסף אומרים ברכבת כי יש צורך בהכנת מערכים וקטרים לקראת פעילות, וגם זו התנהלות הדורשת זמן.
אלא שבניגוד להנהלת הרכבת, עובדי רכבת ותיקים מבטלים לחלוטין את הטענות. "לרכבת ישראל אישור לפתוח ציר שעות ארוכות לפני צאת השבת, כדי להעניק שירות איכותי לנוסעים הבוחרים בה ולא באוטובוסים או רכב פרטי, אומר עובד ששוחח עם ynet. "מלבד זאת, הסיפור סביב פתיחת הציר מוגזם. קחו לדוגמה את תחנת נתב"ג.
"כדי לפתוח ציר ממנה יש צורך בלא יותר מ-40 דקות, במקרה הגרוע ביותר. וגם אם נניח שלא עובדים לפני צאת שבת, בזמן הזה אפשר להכין את הרכבות, להגיע לתחנה אחרי השלמת פתיחת הציר ולצאת לנסיעה ראשונה כשעה לאחר צאת השבת. איך מגיעים מזה לשלוש וחצי שעות אין לי מושג. יש כאן במקרה הטוב לפחות שעתיים וחצי של תירוצים וזלזול. אל תשכחו שהרכבת יכולה להתחיל לפעול בשבת, אין שום בעיה עם זה. הכנת הרכבות יכולה להתבצע שעות לפני תחילת הפעילות. אם הם מתנערים מהאפשרות הזאת זה אומר הכל".
מרכבת ישראל נמסר ל-ynet כי "חידוש תנועת הרכבות דורש היערכות תפעולית ולוגיסטית מורכבת, השונה משמעותית מהפעלת אמצעי תחבורה ציבורית אחרים כגון אוטובוסים. היערכות זו כוללת בין היתר, הכנת הרכבות לשירות לנוסעים, תחזוקתן, תדלוקן, ניקוי יסודי שלהן וביצוע בדיקות תקינות מסילה ופתיחת צירים של מסילות הרכבת. על מנת לספק לנוסעינו שירות רכבתי מדויק, איכותי ובטוח, הוחלט, באישור משרד התחבורה, לדחות במעט את תחילת שעות פעילות הרכבת במוצאי שבת. לצד זאת, פעלה רכבת ישראל להרחיב את שעות השירות ומספר התחנות הפועלות במוצאי השבת. כך לדוגמא הורחבו שעות הפעילות בקו המהיר לירושלים והחל שירות רכבות לילה גם מדרום הארץ, בנוסף לשירות הוותיק הקיים בין נהריה, תל אביב ונתב"ג".
במשרד התחבורה סירבו להגיב