הרכבת אמנם חזרה הבוקר (ב') לאחר 89 ימי השבתה, אולם מי שעובדים תחת שגרת נגיף הקורונה ולא זכו להשקה מתוקשרת, סימולציות הפעלה וביקורים רמי דרג עם סיקור של כל כלי התקשורת הם נהגי האוטובוסים שעובדים כבר זמן רב. ולא רק התעניינות ציבורית ורב-משרדית נמנעה מהם, אלא גם הגנה מפני נוסעים ללא מסכות ואכיפה הולמת.
(צילום: שחר גולדשטיין)
נהג האוטובוס יוני קריספין, חבר ארגון הנהגים בהסתדרות הלאומית, אמר לאולפן ynet: "אני צריך להגיד לנוסע לשים מסכה, הוא בתגובה משתעל לי לתוך הפנים בכוונה. אני מעדיף לא לדבר איתו, לא להגיד לו אפילו 'כן תשים לא תשים'. (ותוך כדי) אני שומע על חברים שלי שמקבלים דו"חות של 5,000 שקל", סיפר. "ארגון הנהגים וההסתדרות הלאומית הלכו לבית הדין לעבודה כדי לחייב את משרד התחבורה לשים מחיצות בין הנהג לנוסעים, (אבל) עד היום, חודשיים, זה תקוע כאילו צריך להביא את זה מהחלל החיצון".
יש להזכיר כי שר התחבורה היוצא, בצלאל סמוטריץ', אמר לפני כחודש וחצי כי "אחרי תקופה ארוכה של הכנה, ובדחיפה של אילוצי הקורונה, סיכמתי אמש עם האוצר על התקנת תאי נהגים בתחבורה הציבורית והפרדה בין הנהג לנוסע. יש כבר מפרט, והצעות מחיר, ועכשיו ברוך השם יש תקציב ואפשר לצאת לביצוע מיידי". אלא שארבעה ימים לאחר מכן כבר פרסם ממון כי התקנת המחיצות, בניגוד להבטחות, תארך עוד זמן רב. אתה ממש מרגיש מופקר? אתה מקנא בפקחי הרכבת? "אני מאוד מקנא בהם. אני מאוד שמח ששומרים עליהם ואני רוצה שגם עלינו ישמרו, מה אנחנו, סוג ב'? למה אני צריך למלא הצהרת בריאות כל בוקר למעסיק שאני בריא ולחזור הביתה חולה, לא בגלל שלא מילאתי הצהרת בריאות (אלא) בגלל שהנוסעים לא ממלאים הצהרת בריאות". אתה מכיר נהגים שכבר חלו? "שלושה נהגים חלו בקורונה, אבל עשרות נהגים בבידוד כי המון חולי קורונה מסתובבים בתחבורה הציבורית. מכניסים אותנו לבידוד ואנחנו מפסידים ימי מחלה, ומי שאין לו ימי מחלה מפסיד הכל. אתמול עלה שוטר לאוטובוס ונתן דו"ח של 5,000 שקל לנהג כי הוא לא דרש מנוסע לעטות מסכה". עולה השוטר לאוטובוס ובמקום לתת דו"חות לנוסעים הוא נותן לנהג? "כן. (על פי חוק) אני צריך להתקשר למשטרה ברגע שעולה נוסע ללא מסכה. לאבד את כל הזמן עד שיגיע שוטר, אאחר לנסיעה הבאה וכל היום שלי משתבש. ולמחרת אני גם צריך להיכנס לבידוד. אני לא מבין את זה. יש תחבורה ציבורית עם אוטובוסים שם איש הישר בעיניו יעשה, ויש את הרכבת". תשקלו צעד כמו שביתה? "כרגע יש תחרות מי הראשון שמכריז על שביתה. זה כאילו כיפופי ידיים. יש את ההסתדרות הלאומית הכוח העובד ויש את הכללית. כל אחד רוצה להכריז על שביתה. הם מחכים למספר נדבקים בתחבורה הציבורית ובנהגים כדי להשבית את הכל.
"אני קורא לשרת התחבורה, מירי רגב, שתביא במיידי את המחיצות. לא לחכות שנחלה, לא לחכות שנהג אוטובוס ימות מקורונה. יש לנו משפחות בבית, יש לנו ילדים קטנים, אנחנו רוצים לחזור בשלום הביתה ולהביא פרנסה בכבוד".