התקדמות בפרויקט הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת שאnור להסתיים ב-2027 באיחור של כעשור. פרויקט נוסף בו המדינה מתעכבת בביצוע ויותר ממכפילה את העלות מתקדם צעד קטן נוטף, עם הכרזה על יציאה למכרז - שייסגר בעוד כחודש, ב-10.3 - לאיתור ארבע חברות ניהול פרויקטים לניהול וביצוע ארבעה מקטעי תוואי הרכבת הקלה בצפון בין חיפה לנצרת. תוצאות המכרז יתפרסמו לקראת סוף השנה.
כדאי להזכיר כי במקור הוצג הפרויקט לפני כעשור שנים ואמור היה להסתיים כבר לפני כחמש שנים בעלות כוללת של 3 מיליארד שקלים. אלא שכבר ב-2015 שודרגה העלות לכ-1.5 מיליארד יורו, כמעט 6 מיליארד שקלים לפי השער הנוכחי, ומאז עלתה עוד. עוד יש להזכיר כי גם אז, באיחור ניכר, הוכרז כי הרכבת תחל לפעול ב-2023. כעת כבר ברור כי לא תנוע לפני 2027.
עבודות ביצוע אלה כוללות טיפול בעפר, סלילה, גישור, העתקת תשתיות והכנת התוואי לקראת כניסת זכיין. התוואי אשר יחל בתחנה מרכזית המפרץ בחיפה יעבור דרך קריית אתא (כביש 781 החדש), לאורך כביש 79 בסמוך לשפרעם, ריינה, ביר אל מכסור ומשם יחצה את נוף הגליל ויסתיים בעיר נצרת.
החברות הזוכות במכרז יעבדו תחת ניהולה של חברת דנה הנדסה אשר נבחרה לנהל את הפרויקט יחד עם חברת 'ידום' הספרדית, ואלה יבצעו תשתית לאורך 41 ק"מ כולל 19 תחנות איסוף והורדת נוסעים, חניוני חנה וסע, מתחם דיפו ומרכז בקרה. הפרויקט יבוצע ב-4 מקטעים נפרדים:
- מרכזית המפרץ–מחלף אתא צפון - 5 ק"מ
- מחלף אתא צפון–גלעם - 5 ק"מ
- גלעם–הר יונה (כביש 79) - כ-25 ק"מ
- הר יונה-נצרת - כ-6 ק"מ
בחודשים האחרונים מתבצעות עבודות קידוחי-ניסיון לדגימות קרקע בעומד כ-50 מטרים שמטרתם לבדוק את אופי הקרקע במיקומים שונים. עבודות אלה ימשיכו ככל שידרש בשנה הקרובה.
פרויקט הרכבת הקלה חיפה-נצרת מנוהל על-ידי חברת חוצה ישראל כזרוע ביצוע של משרד התחבורה. הפרויקט משלב מערכת תחבורה ציבורית בין-עירונית ועירונית להסעת המונים עם כ-32 קרונות בתדירות נסיעה מקסימלית של כל ארבע דקות. תחזית הנוסעים המתוכננת בשעת השיא היא כ-10,000 נוסעים לשעה ומהירות הנסיעה המתוכננת במקטע הבינעירוני תעמוד על כ- 100 קמ"ש.
הרכבת תתחיל את הנסיעה בתחנת לב המפרץ בחיפה, תנוע במקביל לכביש 22 ותעבור בסמוך לקריית אתא. משם תנוע במקביל לכביש 79 ותעבור דרך שפרעם, צומת המוביל, ריינה, נצרת עילית, קריית הממשלה ונצרת. נסיעה מלאה תימשך כ-50 דקות