בינואר השנה עוד הספיקה Gett להכריז לראשונה על רווחיות. אומנם רק 300 אלף דולר, ולדצמבר 2019 בלבד, ולא כולל פעילות מחקר ופיתוח. אבל למרות שורת כוכביות וסייגים, זו הייתה הצהרה אופטימית, שנועדה להראות ש-10 שנים אחרי הקמתה, אפליקציית הנסיעות מתקרבת סוף סוף להנפקה המיוחלת. ואז הקורונה נכנסה למונית.
"ראינו את השינויים בכלכלה אצל הלקוחות שלנו, ואת ההבדלים ביניהם. מערכת המשפט, כולל עורכי דין, פשוט נעצרה. מצד שני, בפעילות של חנויות טכנולוגיה נרשם גידול משמעותי. פעילות האונליין שלהן הייתה 20% וצמחה ל-100%. גם בפעילות של חברות אבטחה שאת אנשיהן אנחנו מסיעים הייתה עלייה. הרבה עסקים סגורים חששו מביזה ושכרו מאבטחים. חברות אבטחה התרחבו גם לאחזקה ולחיטוי", אומר מארק און, מנכ"ל גט ישראל.
ואיך זה השפיע על החברה?
"הנסיעות הפרטיות צנחו ב-70% ולא התאוששו עדיין. אנשים לא יוצאים לבילוי, לא נסעו לים, מעט לקניות. אין תיירים ונסיעות של אנשי עסקים מחו"ל שמגיעים מראש עם האפליקציה שלנו בנייד, או של שותפים כמו 'ליפט'. הנסיעות העסקיות שלנו לארגונים גדולים צנחו בשיא ב-50%, עכשיו כבר רק 30% ירידה מהרגיל. פעילות השליחויות זינקה ב-500%".
הרחבתם תוך כדי המשבר את פעילות השליחויות שלכם, גט דליברי
"זה היה בית ספר למנהל עסקים. הרכש באונליין הואץ, יותר אנשים התחילו להזמין מוצרים הביתה. מהלך שבזמנים רגילים היה לוקח שנה, עשינו ביום אחד, הרחבה של השירות מאזור המרכז לכל הארץ. זה היה שירות חשוב לעסקים קטנים בזמנים האלה, כמי שהיו מהנפגעים העיקריים במשבר, כי לקוחות לא היו יכולים להגיע אליהם. יש לנו 8,000 שליחים ו-10,500 נהגי מוניות, שהשליחויות סיפקו להם עבודה בזמן המשבר".
הנהגים הם מהנפגעים הגדולים במשבר, עצמאיים שאיבדו חלק גדול מהלקוחות שלהם
"קולם של נהגי המוניות לא נשמע, והם עשו במשבר הזה עבודה חיונית מאין כמותה. הנהגים שלנו היו בקורונה כמו הצוותים הרפואיים ואני גאה בהם מאוד. הבטיחו שעובדים חיוניים, כולל במוסדות רפואיים, חנויות ומפעלי מזון, יגיעו לעבודה. הסיעו מי שלא חשו בטוב לחדרי מיון. הביאו משלוחי תרופות למי שלא יכולים היו לצאת מבית. ורמת השירות במשבר הייתה טובה מאי פעם. אנחנו רואים את הציונים שהנוסעים נותנים לנהגים. אחרי 10 שנים של דירוג, לראשונה הממוצע היה 4.9 מ-5. לפני המשבר עמד על 4.86".
עד כמה הייתה חמורה הפגיעה הכלכלית בהם?
"בממוצע עבדו כ-40% מהנהגים בכל נקודת זמן, היו כאלה שחששו לצאת לכביש בשיא המגיפה, חלקם מבוגרים וחלקם בעלי משפחות. גם מי שעבד, הכנסתו נפגעה בממוצע ב-50%. נתב"ג נסגר ו-500 נהגים שעבדו בו עברו לנסות את מזלם בערים. אנחנו רואים את ההשפעות גם במעגלים שמסביב, במגרשים למכירת מוניות ואצל בעלי זכות ציבורי (הרישיון להפעלת מונית, שנמכר בכ-240 אלף שקל, ועד כה היה מושכר לנהגים שחסרים אותו בכ-1,500 שקל לחודש, א.ע). 20% מהנהגים הקפיאו בכלל את העבודה איתנו כי נשארו בבית. ראינו את הירידה בכמות העבודה ולכן נתנו לנהגים 50% הנחה על התשלום החודשי, שירד ל-650 שקל".

"מוניות אוטונומיות לא יתרוממו כל-כך מהר"

און (43), נשוי ואב לשניים, גדל באשדוד ומתגורר במושב גן הדרום בקרבתה. הוא הגיע לפגישת עבודה בחברה כאיש מכירות בכיר בפלאפון, כדי למכור שירותי דאטה, ובסוף קיבל עבודה בעצמו. מאז, במקביל להמשך החדרת האפליקציה, נאלץ להתמודד עם חדירת מתחרים כמו 'יאנגו' הרוסית, עם ניסיונות הכניסה של 'אובר' לישראל, ועם רפורמת תעריפים ממשלתית, שהקפיצה את נהגי המוניות.
2 צפייה בגלריה
מארק און, מנכ"ל גט ישראל
מארק און, מנכ"ל גט ישראל
מארק און, מנכ"ל גט ישראל
(טל שחר)
"יש הרבה אי ודאות סביב הרפורמה, שרת התחבורה תצטרך לקבל החלטות. אנחנו לא חיכינו להגדלת התעריף בלילה לטובת הגדלת זמינות הנהגים, השקענו בעצמנו בשיפור הזמינות באמצעות הטכנולוגיה שלנו. כשהמערכת מחברת בין נהג לנוסע, כי היא יודעת גם לזהות באיזה כיוון נסיעה נמצא הנהג, כדי לשלוח אליו את מי שכבר בכיוון ויגיע מהר יותר".
נהגים שלכם מתלוננים שגט מעבירה נסיעות בין נהגים, מצ'פרת מקורבים ואת הנהגים השכירים שהיא מחזיקה. שהם מקבלים נסיעות 'טובות ורווחיות' ופתאום הן מבוטלות ועוברות לנהג אחר
"מכיר את תיאוריית הקונספירציה הזאת. אין לנו נהגים שכירים. ואם היו, זה לא משהו שאפשר להסתיר, את הגיוס ואת ההפעלה. זה טבעי ש'נעלמות' נסיעות, קורה שנוסע מבטל. מחליט לצאת חצי שעה מאוחר יותר מהבית, או לא לצאת בכלל. אז הוא דוחה והנסיעה נכנסת למאגר לשיבוץ מחדש. יש אפס התערבות שלנו במערכת".
אובר לא ויתרה על כניסה לשוק הישראלי, לשכנע את המדינה לאפשר לכל נהג להסיע נוסעים בשכר. אתם חוששים מהיום שזה יקרה?
"אנחנו חברה שומרת חוק, בכל המדינות שבהן אנחנו פועלים. מה היתרון של הסעת נוסעים בידי רכבים פרטיים? ראינו בערים שאפשרו את זה גידול של כמות הרכבים בכביש, התארכות של הפקקים, גידול בזיהום האוויר ובסוף גם עלייה במחירי הנסיעה, שמושפעת מביקושים. ועדיין, אם נדרש, נדע להתמודד. תראה איזו דרך עשינו ב-10 שנים. נמשיך לעשות את העבודה הטובה שלנו".
חברות אחרות בתחום שירותי התחבורה מנסות לשלב נסיעות מכל התחומים, להציע גם קורקינטים ואופניים חשמליים באותה אפליקציה עם מוניות
"אנחנו השקנו את 'גט דליברי' לצד המוניות, כשזיהינו שירות שנדרש בידי הלקוחות שלנו. עקרונית אנחנו בעד כל פיתוח טכנולוגי או אמצעי תחבורה שיסייע בהורדת רכבים פרטיים מהכביש. אבל הלקוחות של חברות הקורקינטים הם בעיקר נוסעי תחבורה ציבורית. ואנחנו רואים מהתוצאות העסקיות שלהן שהן צריכות לסבסד המון נסיעות. עוד לא ראינו מודל אחד שעובד ומרוויח. כרגע אני לא רואה את זה קורה".
מתחרים שלכם, כמו יאנגו ואחרים, נכנסים לתחום הרכב האוטונומי. אינטל ופולקסווגן הכריזו שב-2022 יפעילו מוניות אוטונומית בארץ. איפה הרכבים האוטונומיים שלכם?
"גט אף פעם לא עסקה בפיתוח רכב אוטונומי. אנחנו חברת טכנולוגיה, אבל שעוסקת בתחבורה כשירות. שבבים וחיישנים זה לא התחום שלנו. אנחנו מחברים בין בני אדם למוניות. אם בעוד 10 שנים התחום הזה יתרומם, אז נחבר בינו לנוסעים. אבל זה לא יקרה כל-כך מהר. הרגולציה עוד לא שם".

"סביר שנדחה את ההנפקה"

החברה שהוקמה ב-2010 בידי דייב וייסר ורועי מור, מעסיקה 1,200 עובדים, מהם 400 בישראל. ברבעון האחרון של 2019 גט גייסה 24 מיליון דולר, לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר, נמוך מאשר בגיוסים קודמים. מאז הקמתה גייסה 800 מיליון דולר, מהם 300 מיליון דולר מפולקסווגן, שמחקה מאז את השקעתה. לפני חצי שנה סגרה את הפעילות שלה בארה"ב באמצעות 'ג'ונו' שרכשה שנתיים לפני כן ב-200 מיליון דולר, והכריזה על שיתוף פעולה עם 'ליפט', המתחרה העיקרית של 'אובר', בנסיעות עסקיות בארה"ב.
"יצרנו פלטפורמה בין לאומית בשת"פ עם 'ליפט'. מאפשר לנו לתת שירות טוב יותר לחברות בין לאומיות. ל'ליפט' יש פריסה בכל ארה"ב, אנחנו משלימים אותם בשווקים אחרים, כמו רוסיה, בריטניה וישראל"
תכננתם הנפקה ב-2020, זה יקרה?
"אני לא יודע לומר. תיכננו באמת השנה, אבל סביר שנדחה בגלל משבר הקורונה. תראה מה קורה בשוק שלנו, מתחרה גדולה (אובר, א.ע) קיצצה 25% מכוח האדם שלה. מצבנו טוב יחסית לחברות אחרות בתחום, ואנחנו מתקדמים פיננסית בזהירות".
איך התמודדתם בחברה עם המשבר והירידה בהכנסות?
"ביצענו מהלך של הפחתת 15% מהשכר בכל החברה, ו-20% בשכר המנהלים, במקביל למעבר לעבודה בשבוע מקוצר, מיום שני עד חמישי. היו גם חל"תים ומספר מינורי של פיטורים. לפי סקרים שעשינו בקרב העובדים הם מבינים את המהלכים".
מעבר של רבים לעבודה מהבית לא ממש חיובי עבור חברה שמספקת שירותי תחבורה
"אני בעצמי עובד מהבית כרגע, חוסך נסיעה של 40 דקות לכל כיוון. אבל רוב המשק לא יכול לעבוד מהבית. ומי שעובד הרבה בבית לא מחזיק רכב, ואז משתמש יותר במוניות. 95% מקבוצת הנוסעים הכי אקטיבית שלנו, מי שמכונים 'דוכסים', לא מחזיקים ברכב פרטי. כך שמעבר כזה יכול רק לתרום לנו".