(אלי סגל)
ממצאי חקירת התאונה בין רכבת נוסעים לג'יפ שנתקע על המסילה בסמוך לדימונה נחשפו אתמול (ג') ומעלים תמונה מטרידה של קצר בתקשורת וזמן תגובה ארוך של מוקד הביטחון של רכבת ישראל. מתברר כי החיילים דיווחו למשטרה על הרכב התקוע כשמונה דקות לפני רגע הפגיעה, והמשטרה העבירה בתורה את ההודעה למוקד הביטחון של רכבת ישראל יחד עם נקודות הציון של הרכב התקוע. שש דקות חלפו מאז עד לרגע הפגיעה, במהלכם לא הצליחו במוקד הרכבת להעביר את המסר לנהג ולמנוע בכך את התאונה. ירון דוזטס, מומחה לרכבת ישראל, הסביר באולפן ynet מה עומד מאחורי המחדל.
8 דקות מאז הדיווח ומוקד הרכבת לא מצליח ליצור קשר עם נהג הקטר? "אני יכול להגיד מניסיון אישי שלי שאני דיווחתי על אירועים ישירות למוקד הביטחון של הרכבת ונעניתי מאוד מהר. אבל עם זאת אני רוצה לקשור את האירוע הזה בגזרת דימונה לתאונה אחרת שקרתה שם, במרץ 2016 וגרמה לאסון הברום. המכנה המשותף לשני האירועים הוא זמן התגובה של העובדים למה שקורה בשטח. בזמנו העובדים התריעו שהרכבות נקרעות והקרונות נשארים בשטח, על המסילה, ולמרות זאת הרכבת העוקבת התנגשה בהם. גם אז הייתה התרעה מראש, והעובדים התריעו על אמצעי התקשורת של מירס, שהיו תקולים עם בעיות תקשורת".
מה זה אומר בעצם? "הייתה בעיית תקשורת בין המוקד לנהג, בקטע הספציפי הזה. יכול להיות שהייתה בעיה במכשיר".
אתה אומר שכבר שנים העובדים מתריעים על בעיות תקשורת ורכבת ישראל לא מטפלת? "אני לא יודע אם זה שנים. ב-2016 הייתה בעיה אחרת שבגינה העובדים התריעו על קריעה של רכבות ואז בזמנו ההנהלה אמרה אתם לא יודעים על מה אתם מדברים, אתם לא יודעים לנהוג וכל מיני תירוצים כאלה".
אנחנו עוסקים מדי יום בתקלה כזאת או אחרת, איך יכול להיות שב-2020 עדיין הרכבת הנראית כמו טלאי על טלאי? "השאלה הזאת צריכה להישאר בפתח המוסדות הממונים על הדברים האלה ישירות, וזה מה שנקרא החלטה ממשלתית שתפעל בעניין. מה שקורה כאן זה שבעצם הרכבת נבנית כאן טלאי על טלאי ללא חשיבה לרחוק. למשל היום מדברים על מסילה רביעית באיילון, וזה בעצם לטפל בבעיה שכבר נוצרה לפני 10 שנים. עדיף לתכנן כבר קדימה, כי ב-10 השנים הקרובות האוכלוסייה בישראל תוכפל ואז בכל מקרה כמות הרכבות לא תוכל להתנקז בציר איילון. אני הראשון שהצעתי להתחיל לעשות עכשיו כבר 6 מסילות באיילון בשתי קומות".