הקפאת אפליקציות התשלום באוטובוס, מרגע שנודע לשרה ועד ההודעה לחברות. אתמול (ה') הודיע ראש הרשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה' לחברות הזוכות במכרזי אפליקציות התשלום השנויות במחלוקת, כי השימוש בהן לא יחל ב-1 ביולי כמתוכנן. זאת מבלי למסור להן כל מועד חלופי. כעת חושף ynet מדוע.
1 צפייה בגלריה
עומסים בתחבורה הציבורית באלעד
עומסים בתחבורה הציבורית באלעד
אפליקציות התשלום: הנסיעה בפריפריה צפויה להתייקר
"הנושא הוצג לשרה ממש עם כניסתה לתפקיד על-ידי אמיר אסרף, ראש הרשות לתחבורה ציבורית, כאחד הנושאים הדורשים את התייחסותה המיידית. (כבר אז) היה ברור שישנה בעיה עם מוצר לקוי מבחינת האינטרס הציבורי, כפי שעלה בדיוני ועדת הכלכלה והרשות לפרטיות במשרד המשפטים", כך אומר ל-ynet גורם בכיר בסביבת שרת התחבורה, מירי רגב.
הגורם הוסיף כי "בשלב זה, ימים לאחר כניסתה לתפקיד, מה שהטריד את רגב הייתה העובדה כי יתכן שבעלי כרטיס רב-קו ומשתמשי אפליקציה ישלמו סכומים שונים על אותה נסיעה, תוך פגיעה לרעה דווקא באוכלוסיות חלשות. בהמשך עלו גם בעיות חמורות בנושא פרטיות ולכך התווסף הדיון הציבורי. מכאן נולדה ההחלטה על בחינה מחודשת".
אלא שמסתבר כי בכך לא הסתיים העניין. לדברי הגורם, "כעת יש לחץ של הרבה מאוד בעלי אינטרסים כספיים שלא רואים בטובת הציבור, אשר מפעילים אנשי תקשורת כדי להרתיע את השרה מהחלטה על שינויים באפליקציות לטובת הציבור. (אבל) אין סיכוי שהלחץ הזה יעזור. גם לא התבטאויות נגד רשויות מקצועיות (הרשות להגנת הפרטיות - א.ז) וביטול חוות דעתן בשל החשש שבדיקה מעמיקה תחשוף את הפזיזות שבה התקבלו ההחלטות. כל אלה לא ימנעו את המשך תהליכי העבודה במשרד התחבורה בהובלת מנכ"ל המשרד ועל-פי הנחיות השרה.
"ברור כי אם חברות מסחריות מנסות להפעיל לחץ לכיוון מסוים, טובת הציבור היא לא בהכרח חלק ממערך השיקולים שלהן. תחת מדיניות רגב ייאלצו חברות המפעילות את האפליקציות לקבל את כל דרישות המשרד ו"להתיישר" לפי המדיניות שתכליתה שמירה על פרטיות המידע וביטחון המשתמשים. כמובן שלא תתאפשר אפליה לרעה של הפריפריה. חבל על המאמץ וההשקעה ביח"צנים ולוביסטים המנסים ללחוץ על השרה. לא יתאפשר לאף חברה לנהוג בניגוד לאינטרס הציבורי וטובת הציבור תהיה מעל לכל, הוסיף הגורם.
אמש כתב אמיר אסרף למפעילי האפליקציות כי ההפעלה תדחה על רקע כינוס ועדת הכלכלה שדרשה מענה לשאלות הנוגעות להגנה על הפרטיות ופערי התשלום בין אזורים שונים בארץ, לרבות התייקרות הנסיעה במוקדים מסוימים בפריפריה ביחס לעלותה כיום.
רפורמת האפליקציות בתחבורה הציבורית נועדה להעביר את ציבור הנוסעים לתשלום באמצעות "ארנק דיגיטלי", במסגרתו יתבצע תשלום חודשי רטרואקטיבי. הטכנולוגיה שנבחרה נקראת 'QR' והיא כוללת סריקת מכשיר סלולארי מול מדבקת 'ברקוד' באוטובוס.
את עיקר הסערה סביב הרפורמה מעוררת שאלת שמירת פרטיות המשתמשים, שכן בשונה מהרב-קו שיישאר בשימוש ויאפשר שימוש אנונימי, בשיטה החדשה ייאגר כל המידע על אודות המשתמשים ונסיעותיהם במשרד התחבורה, וכמובן בשלוש החברות המפעילות אשר זכו במכרז. כל השלוש בעלות ניסיון בפיתוח אפליקציות וקשרים עם גופים פיננסים שונים.
נזכיר כי בדיון שהתקיים לאחרונה בוועדת הכלכלה של הכנסת, ביוזמת הח"כים עידן רול (יש עתיד) ושרן השכל (ליכוד), נרשמה תמימות דעים באשר לצורך ביוזמות לקידום תחבורה ציבורית וטכנולוגיה חכמה. אולם במקביל עלו שאלות באשר לזכות הפרטיות של הנוסעים.
נציג הרשות להגנת הפרטיות שהשתתף בדיון אמר כי לא התייעצו כלל עם הרשות בעת הכנת המכרז. אותה רשות אף פרסמה טיוטה להערות הציבור, מדריך הגנת הפרטיות בגופי תחבורה בעידן הדיגיטלי, בה נכתב על אפליקציות התחבורה הציבורית כי מדובר ב"סיכון גבוה יותר מכרטיס תשלום פיזי. קישוריות למכשיר סלולרי מעלה רמת סיכון".