הרכבת חשמלית - כל הדרך בין ירושלים לתחנת סבידור. הבוקר נערכה נסיעת המבחן הראשונה של רכבת חשמלית מירושלים לתחנת סבידור בתל אביב, לאחר השלמת המקטע החשמלי הנדרש בין תחנת תל אביב ההגנה לסבידור המרכזית. זאת כחלק מפרויקט חשמול הרכבות בישראל, שהאצתו בתקופת הסגר היא אחת מהסיבות שבגינן הוחלט לא להסיע נוסעים למרות החזרה לשגרה.
במשרד התחבורה אומרים כי פתיחת הקו ירושלים-סבידור לתנועת נוסעים נקבעה ל-24 במאי. מאותו יום יופעלו שתי רכבות בשעה לכל כיוון, בימים ראשון עד חמישי, מ-06:30 ועד 21:30 בערב בלבד, ועל פי הודעת המשרד יפעל במוצאי שבת. במשרד התחבורה מתחייבים כי זמן הנסיעה בין תחנת יצחק נבון בירושלים לתחנת תל אביב-השלום יעמוד על 37 דקות, וזמן הנסיעה לתחנת תל אביב סבידור-מרכז יעמוד על 42 דקות.
בריאיון לאולפן ynet מקרון הרכבת בדרך מירושלים לתל אביב, אישר שר התחבורה סמוטריץ' את עקרונות מתווה הפעלת הרכבת כפי שפורסמו כאן - אמנם רוב הרכבות יחזרו ב-17 לחודש אך לדבריו, "שני קטעי מסילה יישארו סגורים עוד שבועיים עד ה-1 ביוני. הראשון מתחנת סבידור עד הרצליה, השני מאשקלון לתל אביב". לדבריו, "תהיה פגיעה מינימלית בנוסעים, אני חושב שהתועלת תהיה עצומה. במהלך החציון הראשון של השנה הבאה נקלוט 24 רכבות חשמליות ונכניס אותן לשירות. (זה יאפשר) לפנות את הרכבות הישנות הקיימות לתגבור בקווים אחרים ולתחזוקה שתמנע תקלות".
אני מבין שבנסיעה הבאה להרצליה בספטמבר אתה כבר לא תשב כאן כי אתם הולכים לאופוזיציה, אתה מאוכזב מראש הממשלה?
"כן, בהחלט, ציפינו ליחס אחר, אבל יכול להיות שפוליטיקה זה ציפיות לחוד ומציאות לחוד, אם נגזר לנו לשרת את הציבור הישראלי מהאופוזיציה נעשה את זה, אם נמשיך כאן נמשיך כאן, מה שחשוב זה מה טוב לנוסעים לא מה טוב לי".
שר התחבורה התייחס גם למחדל התחבורה הציבורית ולעומסים הכבדים שנצפו אתמול בתחנות המרכזיות. לדבריו, אנשי משרדו סיכמו עם אנשי משרד הביטחון על החזרת ההיסעים לחיילי צה"ל, וחיילים שלא ייקלטו בהיסעים יעלו לתחבורה ציבורית בשעות מאוחרות יותר, כדי להקל על עומסי הבוקר.
על הקרון פגשנו גם את מנכ"ל הרכבת, מיכה מייקסנר, אשר טוען כי לא גובשו עדיין הנחיות מול משרד הבריאות לשמירה על בריאות ציבור הנוסעים: "בעניין הזה אנחנו בדיוק נמצאים היום בקשר עם משרד הבריאות".
הרכבת החשמלית
פרויקט החשמול של רכבת ישראל נועד להעביר את הרכבות להנעה באמצעות חשמל במקום דיזל ומבטיח להפעיל רכבות שקטות, אמינות ומהירות יותר, התעכב במשך עשור בשל דיונים משפטיים וניהול קלוקל של הפרויקט ועלותו תפחה פי כמה. כרגע מוערכת עלות הפרויקט ב-12.5 מיליארד שקלים, כש-7 מיליארד מתוכם מיועדים לרכישת ציוד חדש וחשמלי, שיחליף את הציוד הישן, ואילו -5.5 מיליארד מיועדים לבניית תשתית מסילות חשמלית.
יש להזכיר כי כבר בתחילת שנות ה-2000, לפני שני עשורים, הוצגו לממשלה תוכניות קונקרטיות לחשמול מסילות הרכבת בישראל. אלא שמכרז להקמת הרשת החשמלית פורסם רק ב-2014. אם הכל היה עובד כמתוכנן, בשנה הבאה כלל הרכבות בישראל היו אמורות לפעול באמצעות חשמל. זה לא יקרה כמובן ואשתקד הודיעו כי מועד השלמת הפרויקט הוסט ל-2030.
אלא שבחודשים האחרונים הצליחו ברכבת ישראל לגבש תוכנית מואצת, עם תום הדיונים המשפטיים שהקפיאו את התקדמות הפרויקט, ובחודש שעבר הוצג מועד חדש – סוף שנת 2025. איחור של ארבע שנים מהמועד המקורי, אך גם הקדמה של חמש שנים מהמועד שנמסר בשנה שעברה.
מייקסנר אמר היום כי הרכבת החשמלית תגיע לתחנת הרצליה בחודש ספטמבר וכי "אנחנו ממשיכים לכיוון בנימינה. מהצד השני אנחנו מתחילים בהקמת הקו מאשקלון, מהמוסך החשמלי החדש שם לכיוון תחנת ההגנה בתל אביב ומשם לקשת השרון לכיוון בני ברק, פתח תקווה ועוד".