עוד ציון דרך בפרידה ממנוע השריפה הפנימית בארץ. דן, חברת התחבורה הציבורית השנייה בגודלה, עוברת לאוטובוסים חשמליים. "הפסקנו לרכוש אוטובוסי דיזל, בשנה שעברה קיבלנו 78 אחרונים ומעתה נרכוש רק אוטובוסים חשמליים", אומר המנכ"ל, אופיר קרני. "מעבר לנסיעה שקטה יותר ולהיעדר זיהום, השינוי מתחיל להיות כדאי כלכלית, בחישוב עלות הסולר מול החשמל".
דן הייתה חברת התחבורה הציבורית הראשונה בארץ שהפעילה אוטובוס חשמלי, מתוצרת BYD הסינית, עוד בשנת 2008. במסגרת השקתו חשפה החברה תכנית להפוך את רבע מצי הרכב שלה דאז, כ-1,300 אוטובוסים ומאות מוניות, לחשמלי עד שנת 2013 בעלות מוערכת של 400 מיליון שקלים. אלא שבחברה גילו כי מצברי האוטובוס מספיקים לעבודה של 8-9 שעות ולאחר מכן נדרשת הטענה של 5-6 שעות ההופכת את השימוש ללא יעיל.
בשנת 2016 החלה החברה בניסוי עם אוטובוסים המצוידים בקבלי-על, וכיום יש לה כ-50 מהם, רובם לטווח מוגבל של כ-20 ק"מ אך זקוקים להטענה מהירה של כחמש דקות בלבד לפני כל יציאה מחניון היום שלהם. לצדם יש עוד כמה בודדים עם סוללה רגילה מתוצרת הייגר הסינית. דן מחזיקה בכ-50% מזיכיון היבוא של הייגר לארץ, כחלק מהשותפות שלה בחברת פנדן, יחד עם קבוצת האחים וייס.
גם לאגד אוטובוסים חשמליים, ולחברות כמו סופרבוס ודן באר שבע אוטובוסים המונעים בגז טבעי, אבל דן היא חברת התח"צ הראשונה שמכריזה על נטישת אוטובוסי הסולר. היא גם אחת היחידות שיכולות להעביר לחשמל את כל הצי שלה בגלל תמהיל הקווים העירוני: אוטובוסים חשמליים עדיין לא מתאימים מבחינת טווחי הנסיעה לקווים בין עירוניים.
בשנתיים הקרובות מתכננים בדן לרכוש 130 אוטובוסים חשמליים, מהם 30 מפרקיים. "יש לנו 1,300 אוטובוסים ובתוך חמש שנים רובם יהיו חשמליים", אומר קרני. "היום רוב הצי מורכב מאוטובוסים אירופיים, אבל נראה שהרכש החשמלי שלנו יהיה סיני. האוטובוסים החשמליים הסיניים עולים חצי מהאירופיים".
במקביל תרכוש דן 42 מידיבוסים חשמליים מתוצרת הייגר, שיחליפו מיניבוסי דיזל שמופעלים כיום בקווים הפועלים באזורים צפופים. בעוד המיניבוס באורך של 6 מטרים ויכול לשאת פחות מ-10 נוסעים, המידיבוס באורך של 8 מטרים ויכול לשאת 16-14 נוסעים בישיבה ו-30 בסך הכל.
"זה פתרון לאזורים צפופים שאנחנו מתקשים לפעול בהם, כמו אזור שוק הכרמל, ויוכל לאפשר לנו להפעיל קווים שאין בהם מספיק ביקוש לאוטובוס עירוני", מסביר יורי ברונשטיין, סמנכ"ל מטה ופרויקטים בדן. "מידיבוס גם מעמיס פחות על הפקקים בשעות העומס, שבהן לפעמים עובדים אוטובוסים עירוניים בתפוסה של 70%-80%".
למידיבוס סוללה של 210 קילוואט שעה, והוא נטען בחניון הלילה תוך ארבע שעות. פנדן תציע אותו גם לחברות תחבורה ציבורית אחרות בארץ. צריכת החשמל של אוטובוס עירוני עומדת על 1.2 קוט"ש לק"מ, 60 אגורות לפני הנחות טעינת לילה. אוטובוס דיזל עירוני צורך כליטר אחד לק"מ, שמחירו כ-6 שקלים לפני החזר בלו למפעילות התח"צ.
עם זאת, דן תידרש להשקעה של מיליוני שקלים בתשתיות טעינה עבור האוטובוסים. חניון הלילה שלה, הסמוך לקניון איילון, ניצב בסמוך לקו מתח עליון ולתחנת השנאה הדרושים לכמות החשמל שיצטרכו בלילה מאות אוטובוסים.