הימים הלוהטים השבוע והנפגעים בנפש מגל החום, הדגישו את חשיבות השהייה במקום מוצל וממוזג. אלא שמנוחה כזו נמנעת מנהגי האוטובוסים הציבוריים אשר בחלק גדול מתחנות הקצה שלהם, אין אפילו תא שירותים, שלא להזכיר חדר ממוזג בו ניתן לנוח בין נסיעות. לדבריהם, על פי ההנחיות שהטילו עליהם, חל איסור להפעיל מזגן כאשר האוטובוס מושבת. ולכן, אפשרות המנוחה של נהגים רבים בהפסקות היא בתוך אוטובוס לוהט.
3 צפייה בגלריה
נקודת קצה - ושירותים, אין
נקודת קצה - ושירותים, אין
נקודת קצה - ושירותים, אין
בחניון האוטובוסים "שער הגיא" ביקנעם למשל אין תא שירותים והנהגים נאלצים למהר בהפסקה לבית ספר סמוך או למתנ"ס כדי להתפנות לפני הנסיעה הבאה. בקבוצת הוואטסאפ של הנהגים איים המנהל: "חל איסור מוחלט לעשות צרכים במסוף שער הגיא, במקום מסתובבים תלמידות ותלמידים ואתם הנהגים חשופים לתביעה ואישום בהטרדה מינית. הגיעו תלונות רבות בנושא".
כך גם במסוף שמשון באשקלון המהווה תחנה אחרונה לקווים רבים, ואך בו אין שירותים או מקום להתרענן, וכך גם במסוף חופית בעיר. גם שם אין שירותים ומים זורמים אלא רק תא מיגון. השירותים הכימיים שהיו במקום - נלקחו. בארגון כוח לעובדים מספרים כי בעיה דומה קיימת גם בנתניה, קרית ארבע, בנייני האומה בירושלים, מבשרת ציון ועוד.
3 צפייה בגלריה
חניון קצה -קו, שער הגיא ביוקנעם- אין אפילו תא שירותים
חניון קצה -קו, שער הגיא ביוקנעם- אין אפילו תא שירותים
חניון קצה -קו, שער הגיא ביוקנעם- אין אפילו תא שירותים
ראובן, נהג בחברת דן בדרום באשקלון, סיפר כי "אוטובוס שעומד בלי מזגן בימים כאלו זה כמו מיקרוגל. ואם אנחנו מדליקים מזגן יותר מ-10 דקות בזמן שהאוטובוס לא בנסיעה, יכולים לתת לנו דו"ח. בחברה שלנו באמת משתדלים ומנסים לאתר מקומות מנוחה אבל זה תלוי בעירייה ובמשרד התחבורה". לדבריו, "יש אצלנו 10 נהגות שצריכות להתאפק כמעט כל היום. אם היה לנו בוטקה עם מזגן וקולר זה היה פותר את הבעיה, הדרישות שלנו לא גבוהות".
3 צפייה בגלריה
 שטח עצום, בלי תא שירותים בודד
 שטח עצום, בלי תא שירותים בודד
שטח עצום, בלי תא שירותים בודד
אריאל יונתן, יו"ר ועד נהגי האוטובוס באגד תעבורה בנתניה, המאוגד בארגון כוח לעובדים, סיפר שבמסוף הקצה בעירו אין תא שירותים והוא מבקש כטובה אישית להכנס לאולם אירועים סמוך. "המצב בלתי נסבל. פנינו פעמים רבות לעירייה ולמשרד התחבורה. זה מקום מבודד ואין פה אפילו אפשרות לשטוף פנים וידיים בסבון ומים אחרי חשיפה לכל-כך הרבה אנשים בשגרת קורונה".

משרד התחבורה הבטיח לפני שנתיים

בדו"ח ועדת הכלכלה משנת 2018 צוינו ליקויים אלו ונכתב כי "משרד התחבורה מסר עוד כי הוא עתיד לצאת בקול קורא להקמת תחנות התרעננות לנהגי תחבורה ציבורית; המשרד ירכוש מבנים מודולריים והם יוצבו בסמוך לתחנות קצה של קווי תחבורה ציבורית, וישמשו את הנהגים למנוחה ולהתרעננות בין הנסיעות", ואולם שנתיים מאוחר יותר, המצוקה עדיין קיימת.
תם פרומוביץ, ראש ענף תחבורה בכח לעובדים, הסביר כי לפי תקנות המשרד להגנת הסביבה לאחר 10 דקות של מנוחה הנהגים חייבים לכבות את המזגן. במקביל, אין להם מקום להתפנות ולעשות את צרכיהם. "זה כמו לדמיין נסיעה לאילת במשך שעות כשאין לך עצירות כל הדרך - ככה הנהגים נדרשים להתאפק. יש נהגים שאין להם ברירה אלא להתפנות לתוך בקבוק.
"לא מדובר ברובוט שמבצע עבודה אלא בבני אדם עם צרכים אנושיים. חלקם אנשים מבוגרים שעובדים עשרות שנים. ועדיין, כאילו לא מכירים במקצוע שלהם. אף אחד לא לוקח אחריות". לדבריו, הדוגמה הטובה ביותר לכך הוא המקרה ביוקנעם, שם כבר סוכם בין העירייה, משרד התחבורה והחברות המפעילות על התקנת תא מנוחה לנהגים, אלא שזה לא בוצע מעולם.
בעקבות פניית ynet אמרו במשרד התחבורה כי "השרה מירי רגב הנחתה את גורמי המקצוע לפעול במיידי על-מנת למצוא פתרונות לנהגים וכמו כן לבחון אפשרות להוסיף במכרזי התחבורה הציבורית הבאים סעיף במסגרתו ידרשו מפעילים למצוא פתרון לאיחסון שתייה קרה באוטובוסים באופן שוטף. משרד התחבורה נמצא בהליך של התקנת עמדות רענון ובשנה האחרונה הוצבו מספר תחנות בתחנות קצה של קווי האוטובוסים. על פי התכנית יוצבו בחודשים הקרובים כ-100 תחנות קצה בעלות של מליוני שקלים. בהמשך יוצבו עשרות תחנות קצה נוספות בכל חלקי הארץ. הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פועלת מול הרשויות המקומיות לאיתור מקומות ייעודיים להצבת המבנים ולזירוז קבלת האישורים הסטטוטורים הנדרשים להצבת המבנים".