משרד התחבורה מתכוון להפעיל את קו הרכבל החדש בחיפה, מהמפרץ לכרמל, גם בשבתות. זאת על סמך פרשנות הקובעת כי הוא אינו כלי רכב, ולכן אינו כפוף לסטטוס קוו בענייני תחבורה. כך עלה בדיון שנערך היום בכנסת בנושא הפעלת תחבורה ציבורית בשבת. מאז קום המדינה, חיפה היא העיר הגדולה היחידה שבה מופעלת גם בשבת תחבורה ציבורית, וזוכה לפופולריות רבה.
נסיעת בכורה ברכבל התחבורה הציבורית הראשון בישראל
(צילום: גיל נחושתן)
הרכבלית שנבנתה בעלות של 300 מיליון שקלים לפרויקט שיצא לדרכו לפני כשש שנים, תהיה ראשונה מסוגה כאמצעי תחבורה ציבורית. הקרוניות צפויות להסיע החל מסוף חודש מרץ - ממרכזית המפרץ, דרך הצ'ק פוסט, דרך שכונת נווה שאנן, הטכניון ואוניברסיטת חיפה - כ-2,400 נוסעים בשעה.

"האם שמים אצבע בעין?"

הדיון בוועדת הכלכלה כונס ביוזמת חברי כנסת מימין והחרדים, משה אבוטבול (ש"ס), איתמר בן גביר ושלמה קרעי (הליכוד) ויעקב אשר (יהדות התורה). "יש פרימה איטית בסטטוס קוו, וכי משרד התחבורה פועל בניגוד לחוק והחוק צריך להישמר", אמר בדיון ח"כ אבוטבול. לדברי ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), "תחבורה ציבורית שפועלת בשבת בפרהסיה, יהיו לה השלכות אחרות... האם שמים אצבע בעין ומפעילים את זה מסיבות פוליטיות או אחרות?".
1 צפייה בגלריה
(אחי'ה ראבד)
מנגד, ח"כ טטיאנה מזרסקי (יש עתיד) אמרה כי אזרחים רבים רוצים לנסוע לטייל או לבקר משפחה בשבת ואין להם אפשרות לעשות זאת, כי אין להם רכב פרטי. היא הוסיפה כי המדינה מבקשת לעודד שימוש בתחבורה ציבורית ולהפחית זיהום ועומס בכבישים, והאיסור על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת פוגע בחלשים שאין להם רכב.
יו"ר ארגון נהגי האוטובוס בהסתדרות הלאומית, ישראל גנון, אמר כי הפעלת תחבורה ציבורית בשבת עם כמות הנהגים הקיימים כיום תוביל לקריסת המערכת. הוא הוסיף כי כבר כיום מבוטלות נסיעות של קווי תחבורה ציבורית בשל מחסור בנהגים וכי אין מספיק זמן מנוחה שבועי. יצוין בהקשר זה כי הרכבל אינו זקוק לנהגים להפעלתו, וכי הוא צפוי להפחית את הלחץ על קווי האוטובוס הרגילים המשרתים את שני היעדים.
נציג הלשכה המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד עופר לוי, הזכיר כי התקנות לא אוסרות על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, אלא מאפשרת זאת בהתקיים נסיבות מסוימות. באשר לרכבלית אמר כי היא לא נכללת בפקודת התעבורה והפעלתה תהייה מכוח היתר של המפקח על התעבורה, בהתאם לצו פיקוח על הפעלת רכבל משנת 1968. הוא הוסיף כי, בהוראה אין איסור שקובע שלא ניתן להתיר את הפעלת הרכבל בשבת.

סטטוס קוו?

יש להזכיר כי הסכם הסטטוס-קוו אינו מעוגן בחוק או כללים. רק בשנות ה-50 הפך הסטטוס-קוו לסעיף מחייב בהסכמים קואליציוניים שנחתמו בין מפלגת שלטון ומפלגות דתיות וחרדיות. כיום ניתן על פי חוק להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, לפי תקנת התעבורה 386א - הגבלת הפעלה של קו שירות בימי מנוחה. הפעלת קווים בשבת תהיה מותרת אם מתקיים לגביהם אחד מהתנאים הבאים: קווים המשרתים נוסעים לבתי-חולים, נוסעים ליישובי ספר או ישובים שתושביהם אינם יהודים, וכן קווים שהוגדרו "חיוניים" מבחינת ביטחון הציבור או מבחינת קיום שירות תחבורה ציבורית.
יש גם רשימת קווים שקיבלו היתר פעולה לפני צאת השבת, על-ידי צוות לעיגון הסטטוס-קוו שהוקם ב-1992. הצוות הורכב מנציגי משרד התחבורה והזרמים החרדיים, ומסקנותיו הובילו לניסוח כללים המסדירים את פעילות התחבורה הציבורית בשבת. החריגה המוכרת ביותר מכללי הסטטוס-קוו היא חיפה.