בקצרה:
  • רפורמת אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית התגלו כבעייתיות ממספר בחינות
  • השרה רגב פעלה במהירות והודיעה כי הן מוקפאות עד לתיקון העיוותים והבעיות
  • הקפאה מסתיימת בעוד ימים ובמשרד מסרבים להתייחס לשאלות החשובות
2 צפייה בגלריה
קו 72 בתל אביב
קו 72 בתל אביב
איך שומרים על פרטיות הנוסעים?
(צילום: מוטי קמחי)
עם כניסתה לתפקיד שרת התחבורה, הקפיאה מירי רגב את רפורמת אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית, שיזם קודמה בתפקיד, השר לשעבר בצלאל סמוטריץ. על הצורך בבדיקתן נכתב רבות. החל מסוגיות של הגנת פרטיות, ועד אפליית מחירים ממנה יסבלו תושבי הפריפריה. המקורבים לנושא הניחו כי רגב תעניק זמן לבדיקת הבעיות, תיקונן וחשיפתן לציבור המוטרד. אלא של-ynet נודע כי התקנות יופשרו כבר בשבוע הבא והרפורמה השנויה במחלוקת תצא לדרך. בקשת תגובה ממשרד התחבורה או מלשכת השרה באשר לאופן יישום הרפורמה, או הבהרה באשר לתיקון הליקויים עליהם הצביעה רגב עצמה, לא נענתה וכך גם השאלה האם נוסעי התחבורה הציבורית יוכלו לשלם באמצעות אפליקציות שונות החל מהשבוע הבא.

היסטוריה של עיוות

את רפורמת אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית קידמו במרץ במשרד התחבורה עד לכניסתה של השרה רגב לתפקידה. עד כדי כך שהרשות לתחבורה ציבורית הציגה אותה כרפורמת-דגל שתשפר את השירות למוד הביקורת. ב-ynet הוחלט לבחון האם אכן כך צפוי לקרות ובעקבות שאלות קשות שהעלו מומחים, יזם ח"כ עידן רול דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, ובה עלו הבעיות אותן הצגנו בעבר.
בראש ובראשונה בעיית ההגנה על הפרטיות וחשש מהעברת מידע אישי לגופים פיננסיים, אך גם העובדה כי הרפורמה עוגנה בתקנות ולא בחקיקה ראשית, עובדה שמונעת מוועדת הכלכלה לפקח עליה ולאשר אותה. בוועדת הכלכלה זעמו גם על פערי מחיר שהתגלו בין נוסעים במרכז לנוסעי פריפריה, באופן בו דווקא האחרונים צפויים לשלם יותר.
בעקבות מסקנות הוועדה שדרשה לקיים דיון נוסף בנושא לפני הכנסת האפליקציות לפעילות (ישיבה שלא התקיימה עדיין), ובעקבות הדיון הציבורי שהתעורר בסוגיות השונות ובשאלות הפתוחות, הודיעה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית על הקפאת הרפורמה עם תאריך שאמור היה להספיק כדי לבחון את הבעיות השונות. הקפאה זו תסתיים היום ראשון הקרוב (4.10).

השרה רגב זועמת

יש להזכיר כי על-מנת להקפיא את הרפורמה נדרשה השרה רגב לחתום על תקנות חדשות יחד עם שר האוצר, ולטענתה פקידי האוצר מנעו את החתימה. במכתב זועם ששיגרה לשר כץ ואשר נחשף בתקשורת, מנתה רגב את הבעיות שהרשות הארצית לתחבורה ציבורית איתרה במכרזי האפליקציות ובהן: מחירי נסיעה, אבטחת מידע ושמירה על פרטיות, רווח לא מידתי על חשבון הקופה הציבורית והענקת יתרון לא שווה על-פני האפליקציה הממשלתית.
"בעוד שבפריפריה נעים מחירי התחבורה הציבורית בין 2.8 ל-5.9 שקלים, מחיר הבסיס באפליקציה מתחיל ב-6 שקלים כמקובל בגוש דן. המשמעות היא ששוב השקיעה מדינת ישראל במוצר שעוצב עבור תושבי 'מדינת תל-אביב' ושוב נזנחו תושבי הפריפריה. שכן על אלה מהם שיחפצו להשתמש באפליקציה, הוטלה עליית מחירים של כ-200% בבת אחת", כך טענה רגב לפני שסבועות ספורים.
עוד ציינה במכתב כי בבדיקה שערך צוות מקצועי "נמצא כי באפליקציה מספר כשלי אבטחה ובעיות שמירה על הפרטיות. לדוגמה, אישור המשתמש להוריד את האפליקציה, מבלי לקרוא את תנאי השימוש (ובינינו, מי קורא את תנאי השימוש), המאפשרת לזכיינים פרטיים גישה לקבצים וחומרים אישיים של המשתמש (על המכשיר הסלולארי)". עוד טענה כי "חישוב התשלום נעשה על-ידי שימוש ב-GPS שמחשב את נקודת העלייה ונקודת הירידה מהאוטובוס, אולם נמצא כי אין ודאות שהזכיין מנתק את ה-GPS. כך שבפועל ניתן לעקוב אחר משתמשי האפליקציה לאורך כל שעות היום".
2 צפייה בגלריה
קו 239 בתל אביב
קו 239 בתל אביב
אפליקציות התשלום - שאלות רבות, ללא תשובות
(צילום: נדב אבס)
רגב הוסיפה ואמרה כי "ביכולת הזכיינים להרוויח סכומי כסף עצומים מפרסום ושימוש במידע שנאסף על המשתמשים והרגלי החיים שלהם. לתדהמתי מצאתי כי המדינה שמעמידה את אפשרות הרווח הזו לזכיינים לא נהנית משום הטבה. לא כספית וגם לא ביכולת להשתמש בפלטפורמה זו לצורכי פרסום ממשלתי, קמפייני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים למשל".
אלא שפניות חוזרות ונשנות של ynet כדי לברר מה השתנה - אם בכלל - באפליקציות השנויות במחלוקת, נותרו ללא מענה. לרבות שאלות האם הליקויים עליהם זעמה השרה בעקבות המלצות ועדת הכלכלה תוקנו, האם תהיה חלופה אנונימית לשמירה על פרטיות הנוסעים, מה עלה בגורל עיוות המחירים ועוד. כל זאת, ימים ספורים לפני כניסת התקנות ובעקבותן הרפורמה - לתוקף.
ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.
מה אנחנו חושבים: תשלום באמצעות אפליקציה ולא באמצעות כרטיס רב-קו היא לא רפורמה חשובה כפי שהציגה אותה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, היא מותרות. היא לא תקצר אפילו בשניה אחת את המתנתם של נוסעים בתחנות ללא הגנה משמש קופחת. היא לא תגדיל את מספר האוטובוסים הפעילים. היא אפילו לא תגרום לקווים להיות יעילים יותר או לאוטובוסים יותר נקיים. למען האמת, ההתעסקות הכמעט אובססיבית של הרשות לתחבורה ציבורית באפליקציות, די מביכה בזמן שמחדלי התחבורה הציבורית נערמים והופכים לקיצוניים בזמנים הקשים אותם אנחנו חווים השנה.
אבל אם בכל זאת מאוד חשוב לאנשי משרד התחבורה - מסיבה עלומה כלשהי - ליישם את הרפורמה, הציבור חייב לקבל תשובות על מספר שאלות חשובות שנוגעות להן. למשל, איך הן יפעלו בדיוק אך אולי חשוב אף יותר, איך המדינה עומדת לשמור על זכותם של נוסעיה לפרטיות. ועוד עניין אחד כלל לא זניח - כיצד מבטיחים שהדבר לא יבוא על חשבון תושבי הפריפריה.