באיחור של חמישה חודשים תתחיל היום (ב') לפעול הרכבלית בחיפה, קו רכבל ראשון שמשתלב במערך התחבורה הציבורית, ואשר מחבר את מרכז התחבורה הגדול 'מרכזית המפרץ', המשרת את תושבי מטרופולין חיפה והצפון, לבין הטכניון, שכונת נווה שאנן, ואוניברסיטת חיפה במרומי הכרמל.
1 צפייה בגלריה
הרכבלית - לא תעבוד בשבת
הרכבלית - לא תעבוד בשבת
הרכבלית - לא תעבוד בשבת
(נתיבי ישראל)
הרכבלית כוללת 150 קרוניות שיצאו מהתחנה מדי 15 שניות ויסיעו עד 8 נוסעים ונוסעות בכל קרונית. הנסיעה ממרכזית המפרץ לטכניון תיארך כ-10 דקות ותוך 9 דקות נוספות יגיעו הקרוניות לאוניברסיטת חיפה. עם זאת, הקרוניות אינן מצוידות במזגן, והנסיעה בהן בקיץ עלולה להתגלות כחוויה לוהטת למדי.
על הנסיעה יהיה אפשר לשלם ברב קו ובאפליקציות התחבורה הציבורית, לפי עלות של נסיעה בודדת בתחבורה הציבורית - 6 שקלים לאדם, מה שצפוי להפוך אותה לאחת האטרקציות התיירותיות והמשפחתיות הבולטות של חול המועד הקרוב.
בניגוד לכוונתה המקורית של שרת התחבורה, מרב מיכאלי, הרכבלית לא תופעל בשישי ובשבת, למרות שחיפה היא העיר הגדולה היחידה שבה מופעלת תחבורה ציבורית בסופי שבוע, כולל מטרונית וקווי אוטובוס שונים בהתאם לסטטוס קוו.
בתגובה לטענה כי ההחלטה נבעה משיקולים קואליציונים של עינת קאליש, ראש עיריית חיפה, מסר דובר העירייה כי "ההחלטה בעניין היא אך ורק באחריות משרד התחבורה והשרה". ממשרד התחבורה ומלשכת מיכאלי לא נמסרה תגובה.
ההפעלה התעכבה גם בגלל סכסוך עסקי בין חברת "דופלמאייר" האוסטרית לבין חברת נתיבי ישראל, שמשרד התחבורה העביר אליה את האחריות לפרויקט אותו ניהלה בעבר חברת יפה נוף. את השירות תפעיל "כבל אקספרס" מקבוצת עפיפי.
הרכבלית תפעל בימים א'-ד' משעה 06:00 בבוקר עד 00:0, ביום ה' משעה 06:00 בבוקר עד 02:00 בבוקר שלמחרת, בימי ו' משעה 06:00 עד 17:30 ובשבת רק מ-20:30 ועד חצות.
בארגון התחבורה 15 דקות אמרו בתגובה להשבתת הרכבלית בשבת כי "פרויקט הרכבלית נגרר ונדחה במשך תקופה ארוכה על חשבון הנוסעים והתושבים - רק בשל המחלוקת על השבת. אין כל סיבה שפרויקט שנבנה מכספי משלם המיסים לא יפעל 15% מהזמן ודווקא בחיפה - עיר שבה התחבורה הציבורית בשבת פועלת בחלקה.
"ארגון 15 דקות לקידום התחבורה הציבורית בישראל קורא להפעיל את הפרויקט כמה שיותר מהר - גם בשבת - לרווחת כל התושבים. תחבורה ציבורית היא צורך בסיסי שהמדינה צריכה לספק ועל כן היא חייבת לפעול בשבת. במקום שמדינת ישראל תצעד קדימה, נראה שכרגע היא הולכת אחורה. ראשת העיר חיפה עינת קליש רותם חייבת לאפשר את הפעלת הרכבלית בשבת, ועל משרד התחבורה והשרה מרב מיכאלי להתעקש על הפעלת הרכבלית בכל ימות השבוע".