ארבע פעמים כבר הושק קו הרכבת החשמלית בין ירושלים לתל אביב, והיום זה קרה בפעם החמישית בהשתתפות שרת התחבורה מירי רגב אך ללא שר האוצר הנכנס, ישראל כץ, אשר אמור היה להגיע אך ביטל ברגע האחרון את בואו. החל ממחר (ג') תפעל הרכבת בין תחנת סבידור בתל אביב וירושלים.
(צילום: חגי דקל, שחר גולדשטיין)
כיצד הגיעו נבחרי הציבור להשקה חמישית? להלן ארבע ההשקות הקודמות:
ינואר 2018 - נסיעת מבחן ראשונה בקו החשמלי התקיימה בנוכחות שר התחבורה דאז ישראל כץ, השר שבעשור בו כיהן בתפקיד התבצעה עיקר העבודה על הקו שהתעכב במשך שנים ארוכות ותקציבו תפח באופן קיצוני.
ספטמבר 2018 - רק שמונה חודשים אחרי נסיעת המבחן הראשונה נחנך באופן רשמי הקו. אמנם, לא בין ירושלים לתל אביב כמובטח ולא בתאריך עליו הצהיר השר עצמו, אבל כן עד לנתב"ג וכן בצוותא עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו.
דצמבר 2019 - חלפו 15 חודשים והמקטע הקצר בין נתב"ג לתחנת ההגנה בפאתי תל אביב נחנך. אכן, עדיין לא עד מרכז תל אביב כמובטח, אבל איך אפשר להחמיץ הזדמנות שכזו. שר התחבורה לשעבר בצלאל סמוטריץ' הגיע לאירוע החגיגי, ואיתו כמובן שר החוץ דאז ושר התחבורה בעבר, ישראל כץ.
מאי 2020 - חלפה חצי שנה והמקטע בין תחנות ההגנה וסבידור הושלם וחושמל אף הוא. בצלאל סמוטריץ היה אורח הכבוד.

"שרים הגיעו כדי לבדוק את התפתחות הקו"

לשאלת ynet מדוע יש לחנוך בפעם החמישית את הקו, אשר נדחה במשך למעלה מעשור שנים והקמתו ארכה כ-17 שנים, ענתה השרה רגב: "מתארת לעצמי שכל השרים בעבר הגיעו כדי לעמוד מקרוב אחר התפתחות הקו הזה. והוא אכן התעכב הרבה מאוד זמן, עשר שנים. אנחנו לא מסתירים את המציאות וננסה לקצר את הזמנים בעתיד. זה לא סוד שיש לי כוונה שכל הרכבת תפעל על חשמל ולא על דיזל, כולל הקיימות והמתכוננות והשנה. הצהרתי גם שאני רוצה רכבת מקבילה לרכבת החוף בין קריית שמונה לאילת".
על העיכובים במשך יותר משנה בפרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב, אמרה רגב: "כפי שאמרתי בתחילת התפקיד, הודעתי לכולם שיעמדו ביעדים ואם לא, נעביר פרויקטים מחברה לחברה. זה תקציב ציבורי ויש לנו מחויבות לעמוד ביעדים". לדבריה, "בנת"ע יש עיכוב גדול בפרויקטים. למדתי את העניין וזה בבדיקה מסודרת של המנכ"ל. הנחתי אותו לקדם בדיקה כיצד יכול להיות שפרויקטים מורכבים (מתעכבים) פרק זמן ארוך כל-כך, ואמורים להציג לי את הנושא בשבוע הבא. יש הנהלה חדשה בנת"ע בעקבות העיכוב שהיה. נלמד את הנושא ואקבל החלטות".

הקו החשמלי, נתונים ותוכניות

בפרויקט הקו המהיר והחשמלי בין תל אביב לירושלים פועלות מדי יום 60 רכבות בשני הכיוונים. המהירות המרבית עומדת על 160 קמ"ש והן יוצאות בתדירות של חצי שעה לכל כיוון עם עצירה בנתב"ג. זמן הנסיעה הרשמי עומד על 32 דקות מירושלים לתל אביב, ו-34 דקות בכיוון ההפוך - בשני המקרים איטי מהצהרות השר כץ והבטחות הרכבת. בהמשך תעלה תדירות הקו לשלוש רכבות בשעה לכל כיוון.
הפרויקט כולל מסילה כפולה באורך של 56 ק"מ וכולל חמש מנהרות באורך כולל של 40 ק"מ - אחת מהן באורך 11.5 ק"מ, הארוכה בארץ - ושמונה גשרים שונים באורך כולל של 7.5 ק"מ, אחד מהם נחשב לגשר הגבוה בישראל (כ-100 מטרים בנקודה הגבוהה ביותר) ואורכו קרוב לקילומטר.
פרויקט חשמול הקו התעכב למעלה מעשור והיום עומד לדברי משרד התחבורה ב'יעדיו החדשים' ואף מקדים אותם. בחודש ספטמבר הקרוב צפוי להיפתח גם מקטע חשמלי בין תל אביב לתחנת הרצליה, ובמקביל עובדים ברכבת על חשמול הקו מאשקלון לתל אביב.
ברכבת מזכירים כי לוח הזמנים הצפוף נובע בין היתר מהגעתם הצפויה בסוף 2021 של קרונועים חשמליים חדשים. אחסנתם בגרמניה אם פרויקט החשמול לא יעמוד ביעדיו צפויה לעלות מעל 150 מיליון אירו, כך לפי משרד התחבורה.