משרד התחבורה: המשאיות מסוכנות? נקל את הפיקוח עליהן
המטרה: להכפיל את מספר המשאיות והאוטובוסים לכל קצין בטיחות. ברשות לבטיחות בדרכים ובעמותת אור ירוק מתנגדים. משרד התחבורה: "הטכנולוגיה השתנתה"
מתחילת השנה נהרגו בכבישי ישראל 341 בני אדם, עלייה של 1.5% בדרך לשנה החמישית ברציפות שתסתיים בעלייה בקטל בדרכים. ובכל זאת, הבוקר (ג') תדון ועדת הכלכלה בבקשת משרד התחבורה להקל את הפיקוח על ציי המכוניות, המשאיות והאוטובוסים בחברות השונות, ולהגדיל משמעותית את מספר כלי הרכב שעליהם אחראי כל קצין בטיחות. וזו אינה הפעם הראשונה.
כבר ב-2014 ביקש המשרד לקבוע שבמקום רף של 51 משאיות הקובע כי חברת הובלה מחויבת להעסיק קצין בטיחות במשרה מלאה, ייקבע רף גבוה משמעותית של 81 משאיות. אולם בקשתו נדחתה והוועדה אף הורידה את הרף ל-35 משאיות. אולם זמן קצר לאחר ההצבעה הגיש אחד מחברי הוועדה בקשה להצבעה חוזרת, והממשלה התפרקה לפני שהתקנות נכנסו לתוקפן.
כעת מבקש המשרד שבמקום רף של 51 משאיות או אוטובוסים ייקבע רף של 71 אוטובוסים ו-72 משאיות להעסקת קצין בטיחות. מספר המכוניות הפרטיות שמחייב העסקה של קצין במשרה מלאה יותר מיוכפל, מ-120 ל-250. "התקנות משקפות שינויים טכנולוגיים ובדיקות מקצועיות שערכנו לגבי משך הבדיקות שעל קצין הבטיחות לבצע", הסביר אתמול ל"ממון" אפי רוזן, ראש אגף הרישוי במשרד התחבורה. "הרי הארכנו כבר את מוקד הטסט הראשון לרכב פרטי לשלוש שנים אחרי שעלה לכביש, ושנתיים לרכב ליסינג, כי הרכבים אמינים יותר.
"אין כאן פגיעה בבטיחות, ובמקביל אנחנו מקדמים תקנות שיחייבו כל חברה שמעסיקה קצין בטיחות לספק לו משרד, ליישם תוכנית בטיחות שנתית שיקבע ולבדוק כל רכב כבד פעמיים בשנה. מדובר בחוות דעתנו המקצועית, והיא מקובלת גם על גופי מקצוע אחרים".
ובכן, הוא אינו מדייק. איגוד לשכות המסחר, שנלחם להורדת עלויות העסקת קציני הבטיחות אמנם תומך בהצעה, אבל גופי בטיחות מרכזיים דווקא מתנגדים לה. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הגישה לכנסת עוד ב-2014, לקראת ההצבעה הקודמת, חוות דעת לפיה "יש לקבוע יחס של משרה מלאה אחת של קצין בטיחות לכל כ-35 משאיות (מעל 10 טון) וכ-45 אוטובוסים". גם איגוד קציני הבטיחות תומך בחוות הדעת.
ארז קיטה, מנכ״ל עמותת "אור ירוק", אמר כי "ענף הרכב הכבד סובל מהזנחה רבת שנים אשר הובילה למעורבות גדולה באופן משמעותי של משאיות בתאונות דרכים קטלניות ביחס לחלקן במצבת כלי הרכב. במקום להדק את הפיקוח על תקינות כלי הרכב הכבדים כדי לצמצם את תאונות הדרכים, קורה דבר הפוך".
עד כמה יעיל הפיקוח כיום על הרכב הכבד אפשר לראות בתוצאותיו של מבצע שערכו לאחרונה בוחני משרד התחבורה ביחד עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים והמשטרה. 212 משאיות נמצאו אז לא תקינות והורדו מהכביש מתוך 1,340 שנבדקו. ל-9 מהן אף הוזעק גרר לאחר שנקבע כי מסוכן שיישארו על הכביש.