מתחילת השנה נהרגו בכבישי ישראל 169 בני אדם, שניים יותר מהתקופה המקבילה אשתקד. לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מספר ההרוגים נמצא בעלייה מזה שלוש שנים: ב-12 החודשים האחרונים נהרגו 366 בני אדם, ב-12 החודשים שלפניהם נהרגו 349 איש ואישה, וב-12 החודשים שלפניהם נהרגו 330 נהגים, נוסעים והולכי רגל.
זה הרקע להישג המפוקפק של ישראל בדוח החדש של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) שפורסם השבוע: מקום אחרון מבין 32 מדינות באירופה בהפחתת מספר ההרוגים בכבישים בעשור האחרון - ירידה של שני שלבים. למרות שהמכוניות שלנו בטוחות כיום יותר מאי פעם, לא רק ליושביהן אלא גם מסוכנות פחות להולכי רגל, למרות השיפור באיכות הכבישים בארץ, ישראל הפחיתה רק ב-4.7% את מספר ההרוגים מאז 2011.
זאת לעומת ירידה ממוצעת של 31.3% במספר ההרוגים במדינות היבשת. נורבגיה (52.4%), ליטא (50.5%), מלטה (47.1%) ויוון (46.7%) הן המדינות שרשמו את שיעור הירידה הגבוה ביותר. אפילו מדינות כמו רומניה (ירידה של 11.8%), הונגריה (14.7%), סלובניה (19.1%), קרואטיה (30.1%) וקפריסין (ירידה של 37.5% בהרוגים) מקדימות את ישראל.
יצוין כי שרת התחבורה מרב מיכאלי אמנם מינתה יו"ר חדש לרשות, אבי נאור, לשעבר מייסד ויו"ר עמותת אור ירוק, אך העבודה של תכנית לאומית חדשה להפחתת הקטל בדרכים אותה אמור נאור להגיש, צפויה להסתיים רק בעוד כחודש. נאור אמר בתגובה כי "בשבועות הקרובים נציג לשרת התחבורה את התכנית שגיבשנו, ושלא תדרוש תוספת תקציב, אלא תוכל להישען על מקורות קיימים".
ישראל אינה היחידה שבה נרשמה עלייה בהרוגים בשנים האחרונות. כאשר מתמקדים בשנים 2021-2019 ניצבת ישראל במקום ה-26 מתוך 32 מדינות אירופה, כאחת משבע מדינות שרשמו באותן שנים עליה בהרוגים, למרות שבממוצע הורידו גם באותן שנים מדינות אירופה את מספר ההרוגים ב-12.5%.
לעיתים ההבדל בן הרוג לפצוע קשה הוא כחוט השערה. וגם בירידה במספר הפצועים קשה אין לישראל הרבה במה להתגאות: בקטגוריה הזאת ישראל ניצבת במקום האחד לפני אחרון. בין השנים 2020-2013 עלה מספרם של הפצועים קשה מתאונות דרכים בארץ ב-18.3%. רק מלטה הציגה נתונים גרועים יותר. מדינות אירופה הצליחו להוביל לירידה ממוצעת של 18% במספר הפצועים קשה בעשור האחרון, כשהשיא שייך ליוון (ירידה של 65.4%), רומניה (ירידה של 56.8%) ולקפריסין (ירידה של 55.1%).
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר אתמול כי "מדובר בציון נכשל למדיניות של ממשלות ישראל בעשור האחרון בצמצום תאונות הדרכים. אם מדינות כמו יוון, קפריסין, מלטה מצליחות להציל חיי אדם, מדוע בישראל נכשלים שנה אחר שנה? זו תוצאה ישירה של הזנחה רבת שנים. מדינות אירופה מוכיחות כי תאונות דרכים הן לא גורל משמים אלא מאבק שניתן לנצח בו".