בזמן שמתחילת השנה נהרגו כבר 80 בני אדם, זינוק של 27% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, משרד התחבורה ממשיך לגרור רגליים בטיפול בבעיות הבטיחות באוטובוסים ובמשאיות. מסמך שהגיש המשרד לוועדת המשנה לקידום הבטיחות בדרכים, בראשות ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד), מגלה כי משרדה של השרה מירב מיכאלי מפעיל רק מפקח אחד על 2,100 קציני בטיחות בחברות ההובלה וההיסעים. תאונות רכב כבד אחראיות מתחילת השנה ל-28 הרוגים, עלייה של 12% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
1 צפייה בגלריה
זירת התאונה בכביש 411 סמוך למזכרת בתיה
זירת התאונה בכביש 411 סמוך למזכרת בתיה
זירת התאונה בכביש 411 סמוך למזכרת בתיה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
על חומרת המצב ניתן ללמוד מנתוני ניידות הבטיחות של משרד התחבורה והרלב"ד, העורכות ביקורות תקינות בשטח. ב-2020 הורדו מהכביש בגלל ליקויים 10% מכלל האוטובוסים שנבדקו, למעלה מ-200 מהם. ב-2021 הורדו מהכביש 11% מהמשאיות שנבדקו, עם ליקויים שקצין רכב בחברה אמור לבקר ולמנוע.
עוד מגלה המסמך עליו חתום סמנכ"ל בכיר לתנועה, אבנר פלור, כי למרות שמשרד התחבורה התגאה לאחרונה באישור תקנות התעבורה לקראת הפעלת טכוגרף דיגיטלי, הפעלת המכשיר עדיין לא קרובה. תפקיד הטכוגרף למנוע העסקת נהגים במשך יותר שעות מהמותר ולבקר את אופי נהיגתם. הטכוגרף הדיגיטלי הוא סוג של "קופסה שחורה", המתעדת כמה שעות נמצא על הכביש נהג הרכב, ובאילו מהירויות נסע.


בועז טופורובסקיבועז טופורובסקיצילום: הדר יואביאן
למרות שמדובר במערכת הפועלת באירופה כבר 20 שנה, וכזו שוועדות מקצועיות בישראל המליצו לאמץ כבר לפני 15 שנה ולהחליף בכך את הטכוגרף האנלוגי המבוסס על דיסקיות קרטון קלות לזיוף, משרד התחבורה טרם פירסם מכרז להפעלת והטמעת המערכת בארץ. בנוסף, אין עדיין תיאום עם הגורמים הרלוונטיים לגבי אכיפה תוך שימוש בנתוני המכשיר, ויש צורך בהשלמות חקיקה בתחום האכיפה והכיול במוסכים.
מ"מ יו"ר הקואליציה ויו"ר ועדת המשנה לקידום הבטיחות בדרכים, ח"כ בועז טופורובסקי, אמר כי "תשובות משרד התחבורה אינן מספקות ורק חושפות עוד יותר את הבעיות, ואת גודל המחדל והצורך הדחוף בהשקעה מסיבית בפקחים, בהשלמת
הטמעת הטכוגרף הדיגיטלי ובטיפול בשעות העבודה והמנוחה בתחבורה כבדה ובאוטובוסים. אני קורא לרלב"ד בראשות היו"ר הנכנס, אבי נאור, לקחת את הנושא ברצינות הנדרשת".