הנער הפלסטיני החשוד שדרס למוות את רס"ר ברק משולם ז"ל, שניסה לעצור אותו לבדיקה במחסום משטרתי, נמלט מהזירה ונתפס לאחר מכן. מדובר בחלק ממגמה הולכת וגוברת של תאונות פגע וברח. לפי נתוני עמותת אור ירוק, המבוססים על דיווחי משטרת ישראל, 15 בני אדם נהרגו בתאונות פגע וברח בשנת 2021, לעומת עשרה שנהרגו בתאונות דומות בשנת 2020 - עלייה של 50%.
1 צפייה בגלריה
חשד לרצח שוטר. המשטרה פתחה בחקירה
חשד לרצח שוטר. המשטרה פתחה בחקירה
(צילום: דוברות המשטרה)
מהנתונים עולה כי גם בכמות הפצועים קשה נרשמה עלייה: 62 בני אדם נפצעו קשה בתאונות כאלה בשנת 2021, לעומת 55 ב-2020. במקביל נפצעו בשנה שעברה 548 בני אדם באורח קל בתאונות פגע וברח, עלייה של 10% בהשוואה ל-2020. בסך הכל נפצעו בשנה שעברה 625 בני אדם בתאונות פגע וברח, לעומת 564 ב-2020.
"תאונות פגע וברח הן מכת מדינה", אומר עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, "שני בני אדם נפגעים בכל יום בתאונות כאלה. אסור לנו לקבל זאת באדישות משום שמדובר במעשה שהוא הרבה מעבר לתאונת דרכים. זהו מעשה לא מוסרי ולא חברתי, כאשר אדם פוגע באדם אחר ומשאיר אותו להתבוסס בדמו בכביש. למרות החמרת הענישה בשנים האחרונות, היא עדיין לא יוצרת הרתעה".
גנב הרכב הפלסטיני שחשוד כי פגע ברס"ר משולם הוא בן 17. מחקרים בעולם מאשרים כי מרבית הנהגים שנתפסו אחרי תאונות פגע וברח היו צעירים, לפעמים אפילו מתחת לגיל הנהיגה המותר, ובין היתר תחת השפעה של סמים ואלכוהול.
בארה"ב כבר החלו להילחם בתופעה. בשנת 2015 נחקק חוק בקולורדו לפיו לאחר תאונה עם נפגעים שבה לא ניתן לאתר את הנהג הפוגע, יופקעו כלל רשתות התקשורת במדינה, כולל הודעות ברשתות החברתיות, בטלוויזיה וברדיו, לטובת הודעות "פוש" עם מידע שיוכל לסייע באיתורו.
מאז 2016 מופעלת מערכת דומה בלוס אנג'לס, ששולחת התרעות במערכת התקשורת הפנימית של נהגי המוניות והאוטובוסים בעיר. נהג שמספק דיווח שמוביל לתפיסת נהג פוגע יכול לקבל פרס בשווי של עד 50 אלף דולר.
בפלורידה עולה מדי כמה שנים קמפיין להגברת המודעות לתאונות פגע וברח. הקמפיין מזכיר לנהגים גם את עונשי המאסר הצפויים בחוק וגם את האפשרות להציל חיים.
חוקרים רבים מצביעים על כך שבערים חכמות שמרושתות במצלמות רחוב הסיכוי לתאונות פגע וברח עשוי לרדת. זאת בשל ירידה במוטיבציה של נהגים לברוח מזירת התאונה ובשל הגברת הסיכוי לתפוס ולהעניש אותם על פני זמן.