הפיאסקו מאחורי יוזמת משרד התחבורה לחייב נהגי משאיות בקורס להסעת וריתום מטענים: 65% מהמרצים נכשלו בקורס, חלק מהעוברים ניסו לתאם מחירים מול המכללות, וספק רב אם 90 אלף נהגים יספיקו לעבור את הקורס עד למועד שנקבע: ה-1 ביולי. נהג שלא יעבור את הקורס עד אז יקבל קנס של 750 שקל ו-6 נקודות חובה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: איחוד הצלה כרמל)
ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) גילה השבוע בדיון שערכה ועדת משנה של ועדת הכלכלה לבטיחות בדרכים בראשה הוא עומד, אשר עסקה בכשלי בטיחות בתחום הרכב הכבד, כי כמעט 70% ממשתתפי הקורס הראשון שנערך למי שאמורים להעביר את ההדרכה לנהגים קיבלו ציונים של בין 30 ל-50 נקודות. "אלה שאמורים להדריך איך לנהוג נכשלו במבחן. אני לא יודע איך להסביר את עומק התדהמה מהמחדל. אני על סף לפתוח ועדת חקירה על הנושא הזה, אלא אם תשכנעו אותי שלא הבנתי משהו או שיש התקדמות ופתרונות קונקרטיים לנושא", אמר.
5 צפייה בגלריה
המשאית אחרי התאונה
המשאית אחרי התאונה
המשאית אחרי התאונה
(צילום: דוברות המשטרה )
אולם פרטים נוספים שהגיעו לידי ynet מגלים את גודל המחדל. ההשתלמות נולדה בעקבות הבנת גורמי המקצוע כי נהגי משאיות לא מקבלים מספיק הכשרה בתחום ומסכנים את עצמם והסביבה על הכביש. ההמלצה הראשונה לבצע קורס חובה כזה יצאה מוועדה בראשות עמי סגיס, לשעבר ראש אט"ל בצה"ל, עוד ב-2002. אבל במשרד התחבורה לא מיהרו, ותאונות שהתרחשו בשל בעיות בנשיאת מטענים, לא פסקו.
5 צפייה בגלריה
תאונת דרכים קטלנית בכביש 6
תאונת דרכים קטלנית בכביש 6
תאונת דרכים קטלנית בכביש 6
(צילום: דוברות המשטרה)
כך למשל, ב-10 באפריל 2013 נהרגו שישה בני אדם בנשר שליד חיפה מפגיעת משאית עמוסה בחלוקי נחל, שאיבדה את בלמיה בירידות מהכרמל. זאת מאחר והמשאית הייתה כבדה מהמותר ולכן בלמיה לא הועילו. ב-3 בפברואר 2015 נהרגו שמונה נוסעות אוטובוס בתאונה סמוך לצומת להבים שבנגב, לאחר שטרקטור שהועמס באופן לא חוקי על משאית וחרג מרובה, פגע באוטובוס ו"גילח" את צידו השמאלי.
5 צפייה בגלריה
תוצאות תאונת המשאית בנשר - שישה הרוגים
תוצאות תאונת המשאית בנשר - שישה הרוגים
תוצאות תאונת המשאית בנשר - שישה הרוגים
(צילום: אבישג שאר- ישוב)
אבל במשרד התחבורה התקשו לקדם את הקורס, בענף שבו שורר מחסור במדריכי נהגים מנוסים. כבר עשרות שנים שבישראל לא התקיים קורס מסודר למדריכים, ורמת הידע של מי שאמורים להדריך את נהגי המשאיות בתחום בעייתית, כפי שאפשר היה לראות מתוצאות קורס המדריכים הראשון.
ולא רק רמת הידע בעייתית: ל-ynet נודע על מקרים שבו חלק מהמדריכים שהצליחו לעבור את הקורס, ניצלו את המחסור כדי להפקיע את מחירי ההדרכה המקובלים, ולדרוש מהמכללות המקיימות את הקורסים שכר של 5,000 שקל לקורס, יותר מכפול מהמקובל בשוק. אלה שלא הצליחו התלוננו על רמת ההדרכה בקורס.
5 צפייה בגלריה
התאונה בלהבים - הטרקטור "גילח" את האוטובוס
התאונה בלהבים - הטרקטור "גילח" את האוטובוס
התאונה בלהבים - הטרקטור "גילח" את האוטובוס
(צילום: אלי מנדלבאום)


"עד עכשיו הוכשרו רק עשרות בודדות של מרצים לקורס החשוב הזה", אומר גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים ומנכ"ל חברת הובלות המטענים, שהיה אחד המרצים בקורס. "אין סיכוי שעד התאריך שנקבע כל נהגי המשאיות יעברו את ההדרכה, ולכן משרד התחבורה צריך להעניק להם הארכה". כדי לקהל על הענף הוחלט במשרד התחבורה לקצר את קורס המדריכים מ-36 ל-16 שעות, מה שהוזיל את עלותו אבל הקטין את כמות החומר הנכללת בו.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי הוא "פועל בשיתוף עם משרד הכלכלה לקדם את ביצוע ההדרכות והשתלמויות החובה בקשירת מטענים בהם מחויבים נהגי רכב כבד עד ה-1 ביולי, 2022. עד כה ביצעו את ההדרכות אלפי נהגים, באמצעות עשרות מדריכים של משרד העבודה. משרד הכלכלה גיבש תוכנית הכשרה לגיוס מדריכים נוספים לנהגי רכב כבד ובימים אלה, משרדי התחבורה והכלכלה פועלים להגדיל את מאגר המדריכים המבצעים השתלמויות לנהגים.
"באשר לקיצור הקורס, יצוין כי משתתפיו הם מדריכים מקצועיים בלבד, הבקיאים במרבית התכנים הנדרשים בקורס ולכן הם נדרשו להכשרה מצומצמת בהיקף של 16 שעות בלבד. מדריכים שנכשלו במבחן לא יוכלו להמשיך את ההכשרה ולהדריך בתחום".
המנכ"ל בפועל של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שניר זיידל, הציג נתונים לפיהם כ-15% מכלל ההרוגים והפצועים קשה הם כאלה שנפגעו בתאונה במעורבות רכב כבד, והרכבים הכבדים מעורבים בכמעט 30% מהתאונות החמורות. היו"ר טופורובסקי שאל מה עושה הרלב"ד חוץ מלאסוף נתונים, וזיידל השיב כי הרשות הקימה ועדת בדיקה לתאונה בכביש 89, שאמורה לסיים עבודתה החודש. הוא התייחס לנתוני המבחנים שחשף ח"כ טופורובסקי, ואמר כי המדריכים שנכשלו אמורים להדריך נהגים לריתום מטענים וכי הם לא ידריכו שם. היו"ר טופורובסקי אמר כי צריך לדאוג לכך שלא תהייה עוד סבתא שהנכדים שלה ימותו בתאונה עם רכב כבד.
נציג אגף התנועה במשטרה, סנ"צ נועם בגינסקי, אמר כי ב-2019 החלה לפעול יחידת רכב כבד באגף התנועה (בניגוד לדבריו, החלה לפעול בחודש אפריל 2017, א.ע), אך ציין כי יש לה בעיה לעכב אוטובוס מלא נוסעים ולכן האכיפה כלפי אוטובוסים נעשית כשהם ריקים מנוסעים. לפי הנתונים שמסר לוועדה, ב-2021 נרשמו 1,274 דו"חות על חריגה ממשקלים ו-146 משאיות הושבתו. מתוך 7,000 שקילות שבוצעו, 18% נמצאו בחריגה. היו"ר טופורובסקי שאל האם כוח האדם מספיק ובגינסקי החזיר בשאלה האם היו"ר ראה אי פעם שיש כוח אדם מספיק. עוד ציין בגינסקי כי ב-2020 נוהלו גם 43 תיקי אחריות שילוחית נגד חברות.
סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, אמר כי המשרד נותן תמריצים למערכות בטיחות לרכבים כבדים והשנה יוגברו הפיקוח והאכיפה בחברות האוטובוסים. הוא הוסיף: "המדינה יכולה להקצות הכל, אבל בסוף יש אחריות על החברה והנהג. לא ניתן כל יום ויום להגיע לאותם קציני בטיחות. יש אחריות למועצות ולעיריות ולאותן חברות, לבדוק ולוודא, לשם כך יש ממונה בטיחות".
יו"ר ארגון נהגי האוטובוס, ישראל גנון, אמר כי היום מי שנושא אקדח צריך ללכת למטווח אחת לשנה וחצי ובאוטובוס, שהוא מסוכן יותר מנשק, יכול לנהוג כל אדם עם רישיון גם אם הוא לא עלה על אוטובוס כבר 20 שנה.
היו"ר טופורובסקי סיכם את הישיבה בדאגה, ואמר כי אין גורם אחד שמתכלל את נושא הבטיחות בדרכים. לדבריו, כולם יודעים מה מישהו אחר צריך לעשות אבל הדברים לא נעשים. הוא הוסיף כי בעוד פיתוח תח"צ זוכה לתקציבים, הבטיחות בתח"צ לא מקבלת התייחסות מספקת, בהסעות התלמידים יש חוסר הבנה מי אחראי על הבטיחות, לא ברור גם מי אחראי לכך שנהג עולה לכביש אחרי שנים רבות ללא ריענון, כי הבעיות בהכשרת המדריכים לא נתפסות ולא יכול להיות שמכשירי נהגים לשימוש ברכב כבד, בעצמם לא מוכשרים.
"הכל בסופו של דבר מסתכם באותו סיפור", אמר טופורובסקי. אין גוף מתכלל שאחראי, וזה לא מקובל עלי. אני מרגיש שזה לקראת שיפור ומבין שהולך להיות יו"ר רלב"ד והשרה הולכת לתת לו סמכויות. אני רוצה לראות שיפור. הרלב"ד צריכה לקחת הכל תחת אחריותה", אמר. הוא דרש מהרשות להגיש לוועדה עד סוף פברואר דיווח על הפעולות שצריכות להיעשות ומי לא מבצע אותן, ואמר: "אני רוצה לעזור לרלב"ד שיהיו לו שיניים ומשרד התחבורה, הוא עדיין משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. תחשבו שדפקתי על השולחן והלכתי לתקשורת ואמרתי שיש כאן מחדל. עשיתי את כל זה רק בצורה נעימה. בואו נאגם משאבים ונפעל ביחד", סיכם.