תרבחו ותסעדו בקטנה

בשנה רגילה העוגיות והמתוקים על שלל הצבעים והטעמים היו כבר מוכנים וכמעט ערוכים לצאת החג. השנה הכל מצומצם יותר, אבל אנחנו הרי מוכרחים לשמוח! אז הנה לכם מיני־מימונה עם מאכלי החובה - הז'אבן, והמלכה הבלתי מעורערת: המופלטה

מכירים את האשכנזים שכל שנה מחכים שיזמינו אותם למימונה? זאת אני! כל שנה, בשיאו של פסח, אני מחכה להזמנה (ולא, הדלת שלנו פתוחה, זה הכי לא מתאים לפולניות כמוני) ולמזלי, ופחות למזלה של הבטן שלי, זכיתי ליהנות בכמה מימונות שמחות ומתוקות להפליא.

 

והשנה? השנה אני בבית. ממתינה יחד עם כולם לסיומו של המשבר ופתאום קולטת כמה דברים טובים יצאו מהתקופה הזאת – הנה, השנה בפעם הראשונה אכין בעצמי מופלטות בבית. עם מלא דבש וקוביות חמאה.

 

אז איך אני יודעת להכין מופלטה? הו, טוב ששאלתם. לפני חודשיים, טרום הקורונה, נפגשתי עם יהודית אביב, הקוסמת מאחורי הבלוג "הלוחשת לאוכל", שכבר תשע שנים מפרסמת מתכונים מעולים לאוכל שעליו גדלה. בזמן שכולם עוד חשבו מה להכין לפורים, יהודית לימדה אותי להכין מופלטות וז'אבן ובמבט לאחור יצא שהצלחנו לחגוג את היום הכל כך שמח הזה לפני בואו של הבידוד.

 

לא הרבה יודעים, אבל יהודית היא אחת הבלוגריות שהמתכונים שלה תמיד סופר מדויקים. לפני כמה שנים יצא לי לאפות איתה יחד ולמרות שיצאה לה עוגת גבינה יפהפייה, ולמרות שכבר צילמנו והתמונות היו מדהימות, היא החליטה לגנוז את המתכון שלא היה מספיק טוב לטעמה. עד היום אני זוכרת לה את ההחלטה הכל כך נבונה הזאת וזוקפת לזכותה את המקצועיות והכנות.

 

בשנה רגילה, 30 מופלטות זו כמות שכדאי אפילו להגדיל, אבל השנה, אתם יכולים לחלק את הכמויות בחצי, ואם נשארות מופלטות שלא טרפתם, הן יהיו טובות מאוד גם ביום שלמחרת.

 

מופלטה בחמאה ודבש

מה צריך לכמות של 30-25 מופלטות גדולות:

 

1 ק"ג קמח מנופה

 

2 כפיות גדושות מלח

 

2 ו־1/2 עד 3 כוסות מים

 

1/2 כוס שמן

 

להגשה ולטיגון: שמן, חמאה ודבש

 

כך עושים:

 

1. מערבבים יחד קמח ומלח. מתחילים להוסיף מים בהדרגה תוך כדי לישה עם הידיים או עם וו גיטרה במיקסר. לשים לפחות 10 דקות עד שהבצק רך וגמיש אבל לא דביק מדי.

 

2. מעבירים את הבצק לקערה ומוזגים על הבצק חצי כוס שמן. עם הידיים משמנים את כל החלק החיצוני של הבצק (לא מחדירים את השמן לבצק עצמו).

 

3. עוטפים בניילון נצמד ומשהים למנוחה של שעה.

 

4. קורצים מהבצק 30-25 כדורים ומניחים על משטח משומן (אפשר להשתמש בשמן שנותר בקערה). מכסים את כדורי הבצק בניילון נצמד ומשהים למנוחה של עוד חצי שעה.

 

5. טיגון המופלטה: מניחים ליד אזור העבודה צלוחית עם שמן. משמנים היטב את השיש ואת הידיים ופותחים את הבצק לעלה דק־דק ושקוף בעזרת הידיים. מטגנים את המופלטה הראשונה על מחבת גדולה ומשומנת וכשהיא מזהיבה הופכים אותה לצד השני. את המופלטה הבאה מניחים על הראשונה שהפכנו ומטגנים עד שהיא מזהיבה וכך ממשיכים ועורמים אותן זו על זו עד שיש כמות די גדולה של מופלטות - אפילו 10 או 15.

 

6. מעבירים לצלחת הגשה ומתחילים שוב לטגן את יתרת המופלטות. מגישים עם חמאה ודבש.

 

ז'אבן – הנוגט של המימונה

מצרכים לקערה גדולה:

 

1 ק"ג סוכר

 

2 כוסות מים

 

מיץ מ־1/2 לימון

 

3 חלבונים בטמפרטורת החדר

 

לקישוט: פיצוחים מלוחים

 

כך עושים:

 

1. שמים בסיר סוכר ומים ומביאים לרתיחה. מערבבים ומנמיכים את הלהבה להכי נמוכה כך שהסירופ יבעבע בעדינות. מבשלים את הסירופ כ־35 דקות עד שמקבלים סירופ סוכר מאוד סמיך ודביק אבל בהיר (בועות קטנטנות של סירופ).

 

2. מוסיפים מיץ לימון ומבשלים עוד 5 דקות.

 

3. מכבים את הלהבה ומקררים לטמפרטורת החדר (כשנוגעים בסירופ עם האצבע זה נעים ולא שורף).

 

4. שמים את החלבונים במיקסר ומקציפים כמה דקות לקצף יציב.

 

5. מזלפים את הסירופ על דופנות קערת המיקסר (לא ישירות על הקצף) ומקציפים 30-20 דקות עד שמקבלים מרנג צמיגי וקשיח כמו מסטיק.

 

6. מעבירים לשקית זילוף מבד או מפלסטיק איכותי ומזלפים לקערה. אפשר גם למזוג את הנוגט בלי לזלף.

 

7. מקשטים בפיצוחים מלוחים. הנוגט נשמר במקרר עד שבועיים ובמקפיא עד חודשיים.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
כל התגובות לכתבה "תרבחו ותסעדו בקטנה"
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים