עד לפני שנתיים, במשך עשור, ניהלה שרית אוקון מקיבוץ עלומים, השוכן שלושה ק"מ מעזה, את "בארות בנגב", מרכז המורשת של קיבוץ בארות יצחק הישן, קיבוץ דתי־לאומי שהתיישב בשנת 1943 במשולש האדמות שבין הקיבוצים עלומים, בארי ונחל עוז, עוד לפני שאלו הוקמו. פעם בכמה זמן הייתה אוקון מגיעה עם קבוצה, עומדת ליד מגדל המים, השריד היחיד שנותר מהקיבוץ שהופגז קשות במלחמת השחרור, ומספרת להם על אובדן 18 מחבריו בקרבות הקשים, על פינוי 70 ילדיו, בהם תריסר יתומי המלחמה, ועל ההחלטה הקשה שקיבלו חברי המשק שלא לחזור, אלא לקבוע את מושבם מחדש במקום בטוח יחסית, במרכז הארץ.
את הסיפור הייתה אוקון חותמת במילים "והחיטה צומחת שוב", ומתכוונת לשדות החיטה הנרחבים, שפעם שכנו בהם בתי בארות יצחק, ומאז 1953 שייכים לנחל עוז, שחלקו הוקם על חורבות הקיבוץ הנטוש. מעולם, אומרת השבוע אוקון, ד"ר לתקשורת ופוסט־דוקטורנטית באוניברסיטת בר־אילן, לא חשבה כי הסיפור של בארות יצחק יהפוך לסיפור האישי שלה ושל משפחתה.
והיא לא היחידה. יעל בן צבי־גיתאי היא ילידת בארי, נכדה למייסדיו, ומכירה היטב את סיפור הקיבוץ המפונה, שבחר לא לחזור לגבול המסוכן. אבל כמו אצל אוקון והוריה, גם אצל בן צבי־גיתאי והוריה, מעולם לא ניכרה שום שיפוטיות על הנטישה.
השבוע, ביוזמת "ידיעות אחרונות", הן הגיעו לבארות יצחק "החדש", שקבע מושבו בתום מלחמת השחרור ליד שדה התעופה בן־גוריון, כדי להיפגש עם מי שהיו ילדים כשפונו מבארות יצחק המקורי, והיום הם בעשור השמיני והתשיעי של חייהם. המפגש היה מרגש מאוד, לעיתים עד דמעות, כשניכר שהנשים מהקיבוצים המפונים מבקשות עידוד, נחמה ומילה טובה ממי שבנו חיים מאושרים בצל הטראומה.
המבוגרת מבין משתתפי הפגישה היא מיכל שפיר בת ה־85, שהייתה ילדה בת תשע בעת הפינוי. לימים הפכה מורה לחינוך מיוחד, וגם בגיל 80 פלוס התנדבה בבית הספר לעיוורים. שפיר, אלמנה, היא אם לשישה, סבתא ל־24 וסבתא רבתא לשישה. במלחמה הנוכחית נפצע נכדה המשרת בדובדבן. חברתה, חנה ברוכי, שיושבת לצידה, צעירה ממנה בשנתיים. את בארות יצחק הישן עזבה בגיל שבע, ומאז, היא אומרת, נשאר המקום עבורה כמשאת נפש והיא לא מפסיקה לחלום עליו. "כשאני מגיעה למגדל המים", היא אומרת, "אני עדיין יכולה לראות בעיני רוחי את הבית של הוריי, כי השדה היה ממש איפה שהתחילה המדרכה".
הכתבה המלאה מחכה במוסף לשבת בגיליון סוף השבוע של ידיעות אחרונות. לרכישת מינוי לחצו כאן
פורסם לראשונה: 16:39, 21.03.24