ראש המוסד קיווה שהלחץ של צה"ל ירכך את עמדות סינוואר. זה לא קרה, אם משום שהצבא לא מצליח בינתיים לגעת בנקודות שעשויות להשפיע על סינוואר, אם משום שהוא חסין השפעה.
ברנע השתכנע שהתוכנית של סינוואר היא לעבור את רמדאן בלי הסכם. הסכם לא טוב לפטרונים האיראנים שלו ולא טוב לו. אין לו עניין לפתוח את הדלת לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה ולחזית אמריקאית־סונית־ישראלית מול איראן. הוא נושא ונותן כמו במזרח התיכון: סוחט קצת, מאיים קצת ומשחק על זמן.
ההנחה של מי ששותף לתפיסה הזאת היא שנתניהו מעוניין בהסכם. עובדה: הוא נתן לראש המוסד מנדט רחב יותר משמקובל לחשוב; הוא הניח לחברי המשלחת לדבר בשיחות בקהיר על אף שציווה עליהם להסתפק בהקשבה, ולמרות העובדה ששלח איתם איש שלו על תקן של בייביסיטר (היועץ התבקש לצאת החוצה בחלק מהמפגש). הוא מעוניין מאוד בהסכם עם סעודיה ומוכן לשלם עליו בהיפרדות אפשרית מסמוטריץ' ומבן גביר.
אבל בינתיים יש לו בייס וקואליציה ולכן הוא מחביא את הכוונות שלו מאחורי רטוריקה קשה, סרבנית.
הגישה החלופית קרובה יותר לגישתו של ניצן אלון: סינוואר מעוניין בעסקה. רוב המומחים לסינוואר, אם נותרו בישראל מומחים לסינוואר, מצדדים כנראה בגישה הזאת. הוא לגמרי עקבי: השינוי המשמעותי היחיד בתנאים שלו הוא שאיפשר לנציגיו בפריז להסכים להפסקת אש מתרחבת, כשכוחות צה"ל נשארים ברצועה.
ואז עלתה שאלת המנדט. איזנקוט טען שהצוות לא קיבל מנדט לעבוד. הצוות לא קיבל, אבל ברנע קיבל, הייתה התשובה. נתניהו אסר עליו לומר לעמיתיו לאן מגיע החבל שקיבל.
לפי הגרסה הזאת, נתניהו נותן חבל – אי־אפשר לומר שהוא מטרפד את המהלך – אבל מקפיד שלא יהיה בחבל די כדי לקדם באמת את המשא ומתן. כשהמשלחת יצאה לדוחא בתחילת השבוע, חבריה הבהירו לנתניהו שחמאס ייתן תשובה שלילית. "תיסעו ותראו", אמר להם. לאחר לילה בדוחא חזרו בידיים ריקות. רוב הצוות הטכני חזר אחריהם. וכך, שלשום, התכנס הקבינט שוב רק כדי להתכנס מחדש בימים הקרובים, לתת עוד קצת חבל ולקוות לטוב. "פיחות זוחל", כך קורא לכך אדם שבקי בשיחות.
הדשדוש במשא ומתן מקביל לדשדוש בעזה, לדשדוש בלבנון ולדשדוש בוושינגטון. הכל תקוע. מדשדוש לדשדוש הקלפים של ישראל מתמעטים. בעיניי, מוטב היה לשלם בגדול, להחזיר את החטופים כולם ולהתחיל מחדש. לא ניצחון מוחלט: התחלה מוחלטת. יש כל כך הרבה דברים שצריכים להיעשות. אבל התהליך עובד אחרת, והזמן, והחטופים.
הטור המלא של נחום ברנע מחכה במוסף לשבת בגיליון סוף השבוע של ידיעות אחרונות. לרכישת מינוי לחצו כאן
פורסם לראשונה: 16:54, 28.03.24