את יום שני השבוע סיים טנדר הטויוטה בעל לוחית הרישוי "WCK 4910" מפויח בחלקו, עם חור גדול בגגו. טיל ששיגר כטמ"ם ישראלי לא הותיר ליושביו סיכוי לשרוד. זה קרה בשעת לילה מאוחרת, על ציר החוף של עזה במרכז הרצועה. הטויוטה היילקס הלבנה נסעה בשיירה של שלושה רכבים שכולם נשאו סימני זיהוי בולטים עם הכיתוב "WCK", ראשי התיבות של ארגון הסיוע הבינלאומי "World Central Kitchen". יש לארגון הזה מחסן לוגיסטי גדול בדיר אל־בלח, לשם מובילות משאיות שכורות משלוחי מזון שנפרקים בחוף עזה, ברציף ארעי שהוקם במהירות כדי לאפשר הגעת סיוע הומניטרי מהחוף. בצהריים ראינו את עובדי הארגון מסתובבים עם וסטים כתומים זוהרים וקסדות לראשם מול מה שהיה פעם מתחם בילוי אקסקלוסיבי והיום משמש כעמדה צה"לית שתפקידה לפקח על התנועה באזור.
היום הטרגי הזה התחיל במשבי בריזה מרעננים. הים היה פלטה. על החוף למטה המתינו שני טרקטורים שעוד לא היה ברור מה תפקידם. בשדרות אל־רשיד, על דרך עפר שהייתה פעם כביש, המתינה שיירה של תשע משאיות עזתיות. במים ממול נעה באיטיות הספינה "Open Arms", שגררה אחריה דוברה ועליה משטחי מזון שכוסו ביריעה גדולה עם לוגו הארגון כדי שגם מהאוויר יהיה ברור במה מדובר. ברקע נשמעו הדי הפגזות ופיצוצים, אבל בחוף העניינים התנהלו ברוגע. נדמה היה שכל אחד יודע מה תפקידו. חלק מאנשי הארגון עמדו ושוחחו עם קבוצת קצינים וחיילים. כמה פועלים עזתים, גם הם בווסטים כתומים, עברו תדרוך לקראת ההגעה של הדוברה לרציף.
הבטנו כולנו על הרציף. לקראת המשלוח הראשון של WCK לעזה, ב־15 במארס, אישר צה"ל לארגון להקים רציף פריקה מול נקודת הפיקוח של הצבא על החוף. יש פה 200 מטר בערך שתחומים בין שני מוצבים המשמשים כנקודות בידוק, עם קרוסלה למעבר אנשים. לקטע הכביש הזה קורא הצבא "מסדרון הומניטרי". מכאן מתאפשרת תנועת אנשים מצפון הרצועה לדרומה וכניסה של משאיות מזון, מים, גז לבישול וציוד רפואי לצפון הרצועה. אז איפה יוקם רציף לפריקת סיוע הומניטרי אם לא במסדרון ההומניטרי?
לצורך כך נשכרו כמה דחפורים שהעמיסו שברי בניינים שנהרסו באזור במהלך קרבות, ויש כאלה בעשרות, שפכו את הפסולת לים ויצרו מעין לשון באורך של כ־30 מטר שיושרה בכפות הטרקטורים כדי שמלגזה תוכל לנסוע עליהם בלי יותר מדי קפיצות. זה נראה כמו שזה נשמע, פרטאץ'.

הטור המלא של עודד שלום מחכה במוסף לשבת בגיליון סוף השבוע של ידיעות אחרונות. לרכישת מינוי לחצו כאן
פורסם לראשונה: 17:10, 04.04.24