את התסריט הזה לא חזה מפקד חטיבת החילוץ בפיקוד העורף, אלוף משנה אלעד אדרי. הוא לא העלה בדעתו שהתרחיש שלקראתו נערכו והתאמנו במשך שנים יקרה רגע אחרי צאתם מעזה. ואז, ביום שני שעבר, במהלך כנס בלטרון שבו ציינה החטיבה את סיום פעולותיה בדרום, צילצל הטלפון האדום.
"בתחילת המלחמה ישבנו בשטחי הכינוס סביב הרצועה עם כל הציוד שלנו והיינו בכוננות לאירוע של קריסת מבנה, כי זה הייעוד שלנו - לחלץ לכודים מהריסות", מספר אדרי. "עוברות ארבע יממות - ושום מבנה לא קרס. אז ביקשנו ממפקדי האוגדות להכניס אותנו לדברים אחרים, הרי אנחנו לוחמים. הם קלטו את הנחישות ואת הערך המוסף שאנחנו מביאים למשימות והכניסו אותנו לרצועה. 74 ימים עשינו הכל חוץ מאת התפקיד שייעדו לנו במקור, ודווקא בסגירת המשימה, באירוע שנועד לעשות גם סגירה רגשית, כי אנשים חווים ורואים דברים קשים בלחימה, פתאום רץ אליי קצין האג"ם שלי עם הטלפון האדום ואומר: 'הייתה קריסה על כוחותינו ברצועה'. אמרתי לו, 'שמעתי. יש לנו מחלקה במפלסים, שלח אותם'".
לא הבנת את חומרת האירוע?
"בהתחלה לא. כבר היו כמה אירועים כאלה שהתחילו מדיווח, ו־50 דקות אחרי שהקפצנו כוח לגדר אמרו לנו, 'פינינו, אנחנו לא צריכים אתכם' או 'אזעקת שווא'. אז עמדתי, דיברתי עם הורים שכולים שהגיעו למסדר שלנו, ותוך כדי הדינמיקה סביבנו משתנה כי כל שנייה בא אליי מישהו עם הטלפון. אז אני כבר מבין שזה עסק רציני".
הכתבה המלאה במוסף לשבת בגיליון סוף השבוע של ידיעות אחרונות. לרכישת מינוי לחצו כאן