ת"ז: בת 53, נשואה לישראל, מהנדס. הם הורים לשני בנים, סטודנט וחייל, מתגוררים בזכרון יעקב.
רזומה: מנכ"לית חברת "חדשנות מעשית", שמתמחה בייזום ופיתוח מוצרים פורצי דרך לתעשייה המסורתית.
1 צפייה בגלריה
yk13344694
yk13344694
צילום: ג'וזף סי
"כשמדברים על חדשנות, שבירת פרדיגמות ופריצות דרך, מתייחסים לרוב להייטק, כי שם כל הזוהר והתהילה", אומרת טל לייזר, ומסבירה שבתעשייה המסורתית צריך לעבוד קשה כדי לצאת מחוץ לקופסה, "אבל בסוף המאמץ משתלם, כשמצליחים לעזור לחברות הללו להמציא את עצמן מחדש". לדבריה, המרכז לחדשנות מעשית, שבראשו היא עומדת, כבר הצליח להוביל לפיתוחם של יותר מ־80 מוצרים ופטנטים שסייעו בכך.
"למשל, לעזור לחברה שמייצרת סנדוויצ'ים למצוא תחליף לחם מבוסס חלבון ולהפוך ללהיט בעולם, או ליצור קמח בריא וחדשני שמבוסס על תוצרי פחת מתהליך הפקת שמן הזית, המעורר סקרנות מאוד גדולה בעולם וכבר נמצא בתהליכי ייצור של קרקרים, לחמים ומאפים. זה מה שאנחנו עושות, מסייעות לחברות התעשייה המסורתית לזהות את ההזדמנויות והחוזקות שלהן מבחינת חומרי גלם ייחודיים, טכנולוגיה, תהליכים - ומשם להצמיח את הדבר הבא", אומרת לייזר. ולא לחינם היא מתנסחת ב"עושות": במרכז שהיא מנהלת עובדות עשר נשים, ורק גבר אחד.
מה שלא מאפיין את התעשייה המסורתית.
"נכון, לצערנו אחד המאפיינים של התעשיות המסורתיות הוא היעדר כמעט מוחלט של מנכ"ליות ושל חברות הנהלה. בכל השנים שאנחנו בתעשייה, מ־2010, פגשתי מנהלת ייצור אחת על הקווים. התעשייה המסורתית היא גברית".
ואיך הופכים את התעשייה המסורתית ליותר נשית?
"כשאני שואלת מנכ"לים למה אין נשים במפעל, התשובה היא 'הן תמיד יוצאות מוקדם ונשארות בבית כשהילד חולה'".
מעצבן מאוד. ומה את עונה?
"אני אומרת להם: 'שימו את זה רגע בצד, ושימו במרכז את היכולות של האישה – לנהל הרבה פרויקטים במקביל, האינטואיציה, הקליטה המהירה, יכולת החיבור בין אנשים ותחומים. מה זה משנה שהיא צריכה לצאת מוקדם? היום אפשר הרי לעבוד מכל מקום'".
נעבור נושא. מה צריך כדי לחשוב בצורה חדשנית?
"לוותר על הוודאות ולהסכים ללכת אל הלא נודע. זה מאפשר לנו לשחרר חסמים ולעוף. ואז בעצם מתחילה העבודה הקשה, של המחקר ובניית תוכנית הפיתוח, כי רעיון חייב להפוך למוצר עם מנוע צמיחה ולהוביל למכירות, אחרת מה הוא תורם לנו?".