ת"ז: בת 33, בזוגיות, בעלת תואר שני במשפט מסחרי ובפסיכולוגיה, גרה בתל־אביב.
רזומה: עורכת דין, שותפה בחברת לוצאטו את לוצאטו, מסייעת בהתנדבות לנשים לרשום על שמן קניין רוחני ופטנטים ולהוביל בעולמות החדשנות.
1 צפייה בגלריה
yk13470739
yk13470739
צילום: עדי מילר
במאה ה־19, בעקבות המהפכה התעשייתית, התחיל להיווצר באירופה צורך בהגנה על פטנטים, המצאות וקניין רוחני. בשנת 1869 הקים ריקרדו לוצאטו את חברת הקניין הרוחני הראשונה באיטליה ואחת הראשונות בעולם. תמר, החימשית שלו – דור חמישי למשפחה – מנהלת כיום מישראל את עסק הפטנטים המשפחתי, ולצידה אחיותיה ואחיה. ונשים מקבלות אצלה יחס מיוחד.
מדוע את עוזרת במיוחד להן?
"לנשים יש הרבה רעיונות, אבל שלא במפתיע, הן לא רושמות אותם כפטנט ולא עושות את הקפיצה בין היצירתיות לבין בעלות על ההמצאה ויצירת נכס על שמן. בעולם החדשנות יש רוב גברי מוחץ: כ־83 אחוז מהאנשים בעולם שרשמו פטנטים על שמם הם גברים".
ממה נובע הפער?
"נשים כמובן לא פחות מוכשרות, חכמות או משכילות. הפער נובע מחוסר מודעות שלהן לתועלת של להיות בעלות קניין רוחני וגם מכך שנשים, בניגוד לגברים, פחות חותרות לקבל קרדיט על העבודה שלהן ויותר מתעסקות בעשייה עצמה".
מה אנחנו לא מבינות?
"שקניין רוחני עוזר להשיג מטרות. אם הקמת עכשיו חברה ויש על שמך פטנט או סימן מסחרי, כמו שם המותג, הפכת משהו ערטילאי לנכס שאת יכולה לעבוד איתו, למסחר אותו. קניין רוחני נותן לי בעלות על ההמצאה. משקיע חכם לא ישים כסף בלי זה. הוא מבין שאם יש לי פטנט אז יש לי בעלות על ההמצאה שלי וההשקעה הופכת לפחות מסוכנת. ולכן רישום פטנט או קניין רוחני עוזר לגייס כסף לעסק".
ומה אתן עושות כדי להביא נשים לרישום קניין רוחני?
"אנחנו עושות את זה פרו בונו, מסייעות לנשים לזהות אם יש להן קניין רוחני שהן יכולות להגן עליו ולהשתמש בו, ומסבירות מה החשיבות של הצעד הזה עבורן. אנחנו מסבירות בקהילות של נשים את חשיבות העניין, במטרה שבהמשך ישראל תוביל בשוויון בחדשנות".
מה זה אומר להיות שותפה בחברת פטנטים?
"קודם כל, בראש הקבוצה עומדת אמא שלי, אתי לוצאטו, ואני יד ימינה בענייני הפיתוח העסקי והשיווק. אני זוכה להכיר את האנשים הכי מעניינים בארץ ובעולם, בעלי חזון שממציאים דברים שמשנים לנו את החיים".