אחרי 15 שנה שבהן אף מטוס ישראלי לא נחת פה, קו תל־אביב־איסטנבול חוזר לחיים עם טיסות ישירות פעמיים בשבוע. הצטרפנו לטיסה הראשונה והחגיגית של ישראייר, ובמשך ארבעה ימים סקרנו את המסעדות השוות בעיר. תשכחו ממלונות הכל כלול עם הבופה העצום והבינוני באיכותו. איסטנבול מציעה חגיגת טעמים שנותנת פייט גם לבירות קולינריות כמו פריז, ובהחלט מומלץ לצאת מהמלון ולחקור אותה. הנה מדגם מאוד מייצג של בתי האוכל השווים בעיר, מדגם שייקח אתכם לא רק למקומות שיעשו לכם טעים בבטן, אלא גם יראה לכם את השכונות המעניינות, הנופים המייצגים והנמל החדש.
ארוחת בוקר מול הבוספורוס
שתי דקות הליכה ממסגד אורטאקוי נמצא בית הקפה המוצלח הזה – The House Café, שכדאי לפתוח בו את היום. כאן תרוויחו את נופי מיצר הבוספורוס, את ההייפ של המקומיים שיושבים בו, קפה מצוין ואת גולת הכותרת – "סרפמה". מדובר בארוחת הבוקר הטורקית המסורתית הכוללת כ־15 צלוחיות עם סוגי גבינות, חמאה, דבש, ריבה, אזמה (סלט עגבניות ופלפלים), סימיט (בייגל), לחם, זיתים שחורים מקומטים ושקשוקה. תמיד יגישו לכם גם חליטת תה טורקי קלאסי שחור.
הקבב של איסטנבול
אם תשאלו את המקומיים היכן נמצא הקבב הכי טוב באיסטנבול, סביר להניח שהם יפנו אתכם אל Tatbak ("טאטבק", שפירושה בעברית: "תטעם ותראה"). יש פה עשרות סוגי קבבים בטעמים שונים, הם מוגשים בצלחת, ומין לאפה סופגת את שמן הבשר. המנה מגיעה עם צ'יפס וסלטים (חצילים, כרוב כבוש, חמוצים ולבנה). המקום נמצא באזור מישן טאש – ה"אוקספורד סטריט" של איסטנבול, שבו תמצאו את כל הרשתות המערביות המוכרות.
שווארמה בצלחת
חוץ מקבב, עוד מנת דגל טורקית מובהקת היא איסקנדר ("שווארמה"). בטורקיה היא תמיד תהיה מבשר כבש או מעגל (לא פרגית או הודו). אחד המקומות המומלצים נקרא, כמה צפוי, איסקנדר. השווארמה פה מגיעה על לאפה עבה ועם רוטב עגבניות (סלסה), יוגורט וחמאה מומסת שאותה מגישים כשהמנה על השולחן.
בשר עם נוף לנמל
אנחנו עדיין באגף הבשרים, אבל עכשיו עם טוויסט. ג'ונידין (Günaydın Kebap & Steakhouse Galataport) היא מסעדה מוצדקת למדי, ואף על פי שהיא יושבת בקו הראשון למים לא מדובר במלכודת תיירים. המנות טעימות, השירות מצוין והתפריט מאוד מגוון.
המנה הראשונה שנהוג להגיש במסעדות בשרים בטורקיה היא הלחמעג'ון, ה"פיצה הטורקית" הזו שעשויה מבצק דק במיוחד ועליה בשר בקר טחון ועושר רב של תבלינים. גם כאן הקבבים לא מאכזבים, וגם לא הסלטים והמאפים. חובבי העיצוב לא יוכלו שלא להתפעל מהמקום, שכולל שולחנות מפוסלים, גופי תאורה ייחודיים ואווירה שיקית.
קפה ומאפה
אחרי הבשר אפשר לסייר בשכונת באלאט ולעצור לקפה ומאפה טורקיים בבאלאט ענתיק קפה (Balat Antik Café). בית הקפה הזה נמצא ליד יעד צילומים אינסטגרמי המציע מדרגות צבעוניות ומטריות תלויות. שווה להגיע לכאן ולו בשביל מאכל מסורתי אחד מוצדק: גוזלמה. ואל תשאלו למה, פשוט תטעמו ותיווכחו בעצמכם. זהו מאפה בצק דק כפרי, שאפוי בטאבון. הוא מגיע במילוי גבינת פטה, תרד או תפוחי אדמה, והוא טעים. מאוד.
אחרי או לפני הקפה והגוזלמה תוכלו לסייר בשכונת באלאט, שכונה בוהמיינית שהפכה לטרנדית. נעים להסתובב ברחובותיה בשעות אחר הצהריים, ובייחוד בסופי שבוע. יש פה עשרות בתי קפה, חנויות בוטיק, מאפיות ותיקות שחלקן מראשית המאה שעברה. לבקר באיסטנבול בלי לעבור בשכונה הזו, זהו בהחלט פספוס קולינרי ופוטוגני. שני מאפי הרחוב שצריך לדגום פה הם קריקאק (גריסיני) וסו בורק – מאפה אלוהי שהוא מין בורקס המורכב מ־20 שכבות של בצק עלים על בסיס מים, במילוי גבינות ותרד.
ערמונים מהדוכן
הפעם הראשונה שלי בחו”ל הייתה באיסטנבול, בגיל 12, טיול משפחתי, והדבר שהכי זכור לי מהנסיעה הוא ריח הערמונים הקלויים בכל פינת רחוב. בכל פעם שנתקלתי בערמונים בישראל, הם ישר הזכירו לי את איסטנבול. 30 שנה אחרי, הם חיכו לי שם. ערמונים קלויים על האש, המוגשים בתוך נייר חום. חצי פתוחים, מחכים לכף יד שתבקע אותם ותאכל. מרגע שמתחילים, אי אפשר להפסיק עד שהשקית מתרוקנת. ויש גם את התירס החם הקלוי, למי שלא רוצה להפסיק את השיטוט באמצע. עצירה קטנה וחמימה באמצע הדרך.
מלבי וסחלב
אם יש רשת אחת באיסטנבול שעושה כבוד למאפים ולקינוחים הטורקיים המסורתיים, הרי שמדובר ב־Saray Muhallebicisi, ובייחוד בסניף שלה הנמצא ברחוב איסטיקלאל 107. זה המקום לסמן וי ענק על כל המאפים, ארוחות הבוקר והקינוחים המסורתיים. מה למשל? מה לא: סו בורק (בורקס מים), כנאפה, בקלווה, רחת לוקום (טורקיש דילייט) וגם מלבי מושלם, שעל שמו נקרא המקום. הצליאקים ישמחו לגלות שהתפריט מציע כמות נאה של מנות ללא גלוטן.
בחורף, כדאי לשתות כאן סחלב חם. בקיץ, את משקה היוגורט המפורסם (המכונה "איירן"). הטורקים נוהגים לשים עליו קצת מלח ולצנן בעזרתו את הגוף או להעביר באמצעותו את ההאנגאובר מהלילה הקודם.
כפית הפתעה משוקולד
ויש עוד רשת קפה טורקית מתוקה המציעה
קינוחים ומזכרות שוקולד ושמה Kahve dünyası. יש לה סניפים רבים באיסטנבול, ואחד מהשווים ביותר נמצא בנמל גלאטה. זהו בית קפה ושוקולד מתוק, תרתי משמע. כאן לא יגישו לכם תה, אך את כל משקאות הקפה והקינוחים השווים יגישו בחיוך ועם הפתעה: כפית ארוזה, שכשפותחים מגלים שהיא עשויה משוקולד מריר.
אפשר לרכוש מארזים של כפיות כאלה גם כמזכרת (בטעם שוקולד מריר או שוקולד חלב), להגיש לבני המשפחה והחברים בארץ מבלי לגלות להם ממה עשויה הכפית. זוהי ללא ספק עצירת הביניים הספונטנית הכי מוצדקת שהייתה לי בעיר.
מסעדת פועלים עם כוכב מישלן
קרקוי לוקנטאסי (Karaköy Lokantası) היא מסעדת דגים מומלצת עם כוכב מישלן הנמצאת בנמל גלאטה החדש. המסעדה הזו היא עסק משפחתי שנוסד בשנת 2000, ולאחרונה עבר לנמל גלאטה החדש (לא רחוק ממיקומו המקורי). עד כמה שזה נשמע מוזר מדובר במסעדת פועלים יוקרתית, וזהו המקום הנכון לערב של ערק, קוקטיילים ונשנוש מזטים.
בצהריים מוגשות פה מנות מסורתיות לצד תבשילי קדירה. בערב המסעדה הופכת לטברנה מישלנית, שבה אפשר לשבת לארוחה שנמשכת גם שלוש שעות. בכניסה יש תצוגת מזטים לבחירה, ומומלץ להזמין קרוקטים, סיגרים, סלטים קרים ודגים. לא תצטרכו להיפרד מיותר מ־40 יורו לאדם עבור ארוחה ואלכוהול ברמה גבוהה. השעה המומלצת להגעה לארוחת ערב היא 20:30, וקחו בחשבון ערב ארוך ומהנה במקום.
דגים על הבוספורוס
פארק פורה (Park Fora) היא מסעדת דגים ומאכלי ים מומלצת המציעה מנות אותנטיות עם טוויסט מסוגנן ונמצאת בשכונת אורטקוי. התפריט כולל מנות קרות, חמות, דגים, סושי, מאכלי ים וקינוחים מסקרנים.
עוד מסעדת דגים מוצלחת, המציעה כחלק מהתפריט גם את נוף הבוספורוס, היא איסקלה (Rumelihisarı İskele). היא יושבת בשכונת רומלי היסארי, מתחת לגשר השני של הבוספורוס. מומלץ ללכת פה על הלברק או על הדניס. אם התפריט יקר מדי עבורכם, תוכלו להסתפק בכמה מנות פתיחה ובכוס יין, מבלי לוותר על הנוף המרשים.
לרקוד על הגג
אחרי הקניות, הארוחות והמנוחה המתבקשת במלון, הגיע הזמן לחוות את העיר גם בלילה. אם אתם טיפוסים שאוהבים לרקוד ולשתות כשהערב מתקדם, "360 איסטנבול" הוא המקום עבורכם, בטח בסופי השבוע.
המיקום המרכזי בצד הנעים יותר של רחוב איסטיקלאל מאפשר נוף פנורמי מעניין. מסביב פזורים עשרות פאבים קטנים ברחובות הצרים, ובחלקם מנגנים מוזיקה חיה. המפגש בין מזרח למערב, בין ישן לחדש ובין לילה ליום – מתרחש פה.
אגב, לחנויות ברחוב אין מגבלות כמו שעת סגירה, אז אל תופתעו אם חלקן יחכו לכם עם מותגים מוכרים גם ב־2:00 בלילה.
הקומה העליונה של המקום היא רופ־טופ מסוגנן, שבו תמצאו תפריט מגוון המציע מנות מהמטבח הטורקי לצד מנות בינלאומיות מודרניות, מבחר גדול של יינות ומשקאות אלכוהול. בסופי שבוע מתקלטים פה דיג'ייז מרחבי העולם, והגג הופך למועדון עם הופעות חיות ורחבת ריקודים.
הטיול התקיים בהדרכת רפאל אוזינג'י, מדריך טיולים ויועץ תיירות אישי ועסקי, יליד איסטנבול המבקר בה באופן קבוע.
הכתבת הייתה אורחת ישראייר