ת"ז: אמא לארבעה, סבתא לשלושה וחצי, אחות מוסמכת, מתגוררת ביפו.
רזומה: מנכ"לית התנועה לחופש בחירה בלידה.
1 צפייה בגלריה
yk13588613
yk13588613
(צילום: אנה כספרי)
בלידה השנייה שלי במקום להשלים עם היחס הלא נעים של המיילדת, נעמדתי על ארבע (מטפורית, מטפורית) ואמרתי: "אני לא מרגישה נוח עם האנרגיה התוקפנית שלך. אני מבקשת מיילדת אחרת". וכך היה. מיילדת חדשה נכנסה לחדר הלידה ובתוך חצי שעה התינוקת הייתה בחוץ. כשאני מספרת את זה לחיותה גורן, היא אומרת לי: "כל הכבוד".
לרוב אנחנו סובלות ושותקות?
"אני לא רוצה שתהיה כאן האשמת מיילדות, אבל ברוב המקרים חסר ידע במערכת הרפואה. אין שום סיבה לזרז את היולדת. מהלך לידה טוב תלוי בהפרשה טבעית וללא הפרעה של ארבעה הורמונים, שעובדים ביחד לצורך קידום הלידה. כאשר מכניסים את היולדת לכל סוג של סטרס או מגננה, מערך הפרשת ההורמונים משתבש וזה מפריע למהלך התקין של התהליך".
לא לומדים את זה בקורס הכנה ללידה?
"לצערי, רוב הזוגות במדינה הולכים לקורס הכנה ללידה בתוך המערכת הרפואית כי זה מסובסד, ובמקום שהאישה תלמד שם איך ללדת מתוך נאמנות לעצמה, לרצונות שלה ולמה שנכון לגוף ולנפש שלה, מכניסים את הזוגות למין פס ייצור של איך ללדת בצורה שנוחה למערכת".
התוצאה, לדבריה, היא שמחקרים מגלים כי "כל אישה חמישית בישראל מתארת את הלידה שלה כנוראית וטראומטית. לפי אותם מחקרים, אחוז גבוה של יולדות לא הרגישו שמקשיבים להן".
את זה בדיוק מנסה התנועה לחופש בחירה בלידה לשנות באופן אמיתי ועמוק, כדי שכל יולדת תרגיש שהזכויות שלה כובדו ושהיא הועצמה בלידה, ולא להפך.
כך, בין היתר, הארגון מנסה לקדם לידות ביתיות. "עמדתנו המבוססת מחקרית היא שלידות ביתיות מתוכננות, עם מיילדת מוסמכת ויולדת בסיכון נמוך, בטוחות כמו לידות בית חולים. העניין הוא שבתי החולים מקבלים 16 אלף שקל לכל יולדת. הסכום הזה הולך לעוד מחלקות ולא רק למחלקות היולדות, אז יש להם אינטרס שזה יקרה אצלם, ומצד שני יש מחסור עצום בכוח אדם במחלקות היולדות. אנחנו מקדמות עכשיו חוק שיאלץ את הביטוח הלאומי להשתתף במימון לידות בית ולא רק במימון לידות בבתי חולים. יותר מזה, אין במדינת ישראל אפשרות לרכוש ביטוח אחריות מקצועית למיילדות בית. אם הן נתבעות - הלך עליהן. גם את זה צריך לשנות".