אוכל: 'טאקוס לואיס' בירושלים הוא מוקד עלייה לרגל לכל חובבי הטאקוס ומושך אליו לקוחות רבים שמגיעים מכל רחבי הארץ. זה לא מפתיע, לאור העובדה שאת הטאקוס מכינים כאן באופן מסורתי וללא פשרות, החל מבחירת גרעיני התירס וטחינתם להכנת טורטייה במקום מול עיני הלקוחות, וכלה בשלל מרכיבי המנה והרטבים שמוגשים בה. תרבות האוכל המקסיקנית ואופן ההכנה המסורתי נשמרים כאן באדיקות, במקצועיות ובתשוקה ראויות להערכה.
הזמנתי טאקו קרניטאס, נהניתי בכל ביס מטעמה המופלא של הטורטייה וחיסלתי אותה בתאווה. הבשר המפורק מצוין ועליו מוגשת סלסה ורדה יוצאת מן הכלל, שמוסיפה טעם ועניין. את הסלסה ורדה מכינים טרי־טרי, על בסיס פלפל ירוק (בדרך כלל חלפיניו, אבל לא רק); מעל כל זה שמים טומטיות, שהן עגבניות ירוקות שמוסיפות חמיצות נהדרת, וכוסברה. מעדן. אחר כך המשכתי לטאקו של חזה עוף על הגריל, מעליו סחטתי ליים שהוסיף לו טעם ורעננות. זה לוקח אותי לרחובות מקסיקו־סיטי, שבהם כמעט בכל פינה יש טאקוס מגוונים וטעימים. תמצאו פה גם את האל פאסטור - שווארמה הודו בתבלינים ואננס, וגם טאקו דג קוד מטוגן בבלילת בירה, ועוד מספר סוגים, שאת כולם מומלץ לטעום.
את המקום ייסדו לפני כמעט חמש שנים הזוג לואיס קרוז ולאה סטופר, יחד עם יטי לוסון, אחותה של לאה, לאחר שהשלושה ביקשו לממש חלום נושן שלהם. שלושתם עם רקע ובסיס מוצק של שנים במטבחים ובמסעדות - ממקסיקו, דרך ניו־יורק ועד ישראל, וזה מורגש בתפיסה של המקום, בניהול, באווירה ובשירות.
לואיס, שעל שמו המקום, הוא יליד העיר וואחקה שבמקסיקו, וסיפור האהבה שלו ושל לאה כולל צירופי מקרים וגורל שיכלו לגמרי להיות תסריט לסרט. חובה להזמין פה גם שתייה, כי היא לגמרי לא בנאלית וחלק מחוויית אוכל הרחוב המקסיקני, שהמקום מבקש לשחזר עד הפרט האחרון. אני מתכוון לסדרת ה''אגווה פרסקה'' שמכינים כאן. מדובר, אם תרצו, במים בטעמים, שנהוג לשתות לרוויה במקסיקו, לפי העונה ומצב הרוח של הבעלים.
משקה החאמייקה (פרחי היביסקוס) מעולה, כמו גם משקה ההורצ'טה המיוחד שמבוסס על אורז, שקדים וקינמון. יש גם משקה תמרהינדי ובקרוב תחל עונת משקה האבטיח, האננס והמנגו.
סוד קטן לסיום - בקרוב יתחילו להכין פה טאקו סגול, שמבוסס על תירס מזן סגול מיוחד. בעבר יצא לי לאכול ממנו במקסיקו, ואני ממש מצפה לטעום את זה של לואיס.
רחוב: שלומציון המלכה הפך למרכז חשוב של בתי קפה, מסעדות ומקומות בילוי, ובחלקו הוא גם מדרחוב. עד 1967 הוא היה ממש על קו התפר וקרוב לגדר הגבול עם ירדן. עם הפיתוח המסיבי של העיר ובניית קניון ממילא הנושק לרחוב, התפתחו באזור גם התיירות וגם הבליינות. עוד תמצאו ברחוב את מוסד הפטיסרי הירושלמי קפה קדוש, וגם את מסעדת מנדרין - מסעדה סינית שקיימת משנת 1958 והיא אחת המסעדות הוותיקות בעיר וכנראה הסינית הוותיקה בארץ.
טאקוס לואיס. שלומציון המלכה 11, ירושלים. טלפון: 02-663-9992