הפנייה של מרים מארצ'י: "אני סובלת מחירשות מוחלטת באוזן אחת ובשנייה אני משתמשת במכשיר שמיעה, שבלעדיו אני ממש לא שומעת. לפני שלוש שנים, בהשתתפות עצמית, קיבלתי מהביטוח המשלים של קופת החולים אפשרות לרכוש מכשיר שמיעה. כך עשיתי, ונהניתי משמיעה טובה. לפני חודשיים בערך פנו אליי מאותו מכון שמיעה שממנו קניתי את המכשיר הקודם, אשר נמצא בהסדר עם הקופה, ועידכנו אותי שהגיע הזמן להחליף את המכשיר, אולם הקופה סירבה לאשר זאת. אני לא מבינה למה, כי לפי התקנון של קופת החולים עצמה זה פרק הזמן להחלפת המכשיר".
על מה התרגזנו? הרי אף אחד ממבוטחי כל ארבע קופות החולים אינו נוכח בדיוני ועדת סל התרופות וגם לא מעדכנים אותו בהחלטות שהתקבלו שם. לכן, על כל שינוי, שדרוג או שנמוך של זכויות הלקוחות – במקרה זה הארכת פרק הזמן שאחריו ניתן לרכוש מכשיר שמיעה חדש משלוש שנים לשלוש שנים וחצי, מן הראוי לעדכן את המטופל ולא לטרוק בפניו את הדלת בתשובה לקונית.
למי פנינו? לכללית, משם נמסר: "בהתאם לסל הבריאות, הזכאות למכשירי שמיעה ניתנת למימוש אחת לשלוש וחצי שנים לכל אוזן, ועל סמך המלצה מנומקת של גורם רפואי. זכאות המטופלת תתחדש בדצמבר 2023. הצוות הרפואי שוחח עם המטופלת והזמין אותה לביצוע בדיקות משלימות".
הפנייה של נאווה (פרטיה המלאים אסורים לפרסום בשל מהות המקרה שבגינו פנתה): "לפני כשנתיים, כשהייתה בת 17, עברה הבת הבכורה שלנו משבר נפשי קשה, שהלך והחמיר עם הזמן עד שהומלץ לנו לאשפז אותה במחלקה פסיכיאטרית. אבל בגלל החשש שלנו שהאשפוז יירשם בתיק הרפואי שלה, דבר שעלול להפריע לה במהלך חייה, בחרנו באופציית הטיפול הביתי. מצאנו פסיכיאטר שהסכים לטפל בה בבית שלנו, וכך, במשך כחודש וחצי, בעלי אני עשינו משמרות בהשגחה עליה. היא השתפרה, נראה היה שפחות או יותר החלימה, אבל לפני כחודש שוב חזר הסיוט הזה, ואנחנו אובדי עצות. האם לאשפז אותה במקום פרטי שלא יסגיר את פרטיה לקופה?"
על מה התרגזנו? במקרה זה על ההורים, שהפחד מהסטיגמה גדול אצלם מהרצון להעניק לבתם טיפול מוכר ויעיל במסגרת המערך הפסיכיאטרי.
למי פנינו? אנו כבר מכירים את הנושא, וסבורים שגם אם קיימת מקבילה פרטית לאשפוז הציבורי, רצוי שהצוות הכי מיומן יטפל בבת שלכם, ואותו כנראה תמצאו במחלקה פסיכיאטרית. ולטובתה כנראה כדאי גם שקופת החולים תכיר את מצבה על מנת שהטיפול בה יהיה מיטבי.

מנעו מכם תרופות חדשות? הרופא שאליו הופניתם אינו זמין? אף אחד לא אומר לכם מה הזכויות שלכם? אריאלה איילון, כתבת הבריאות שלנו, תנסה לעזור גם לכם. שלחו פרטים מלאים לאימייל: Ariela-a@yedioth.co.il או התקשרו: 6082515־03