הפנייה של חדווה לב: "אמא שלי, בת 75, הייתה עד לא מזמן אישה פעילה, עצמאית ובריאה יחסית, למעט מחלות אופייניות לגילה: סוכרת, יתר לחץ דם ופרופיל שומנים גבוה, שבזכות טיפול תרופתי קבוע הגיעו לאיזון משביע רצון. ואז היא נסעה עם חברות שלה לטיול מאורגן באמירויות, נהנתה, שלחה צילומים נהדרים, ויום אחרי שחזרה איבדה פתאום את ההכרה. התקשרתי לביתה, היא לא ענתה, ביקשתי משכנה לדפוק על הדלת שלה, וכשלא הייתה תשובה הזעקנו פורץ. כשהדלת נפתחה מצאנו את אמא שלי על רצפת חדר האמבטיה, בלי הכרה. צוות אמבולנס שהוזעק לדירה איבחן שהיא עברה אירוע מוחי והבהיל אותה לבית חולים. היא אושפזה שם מונשמת וחסרת הכרה. מאחר שבסך הכל היא אישה בריאה, אנחנו והרופאים האמנו שהיא תצא מזה, אבל חלפו שבועות וזה לא קרה. ואז ניחתה עליי מכה נוספת: העובדת הסוציאלית של המחלקה הודיעה שתוך יומיים היא תשתחרר מבית החולים וצריך למצוא לה חלופה טיפולית, או במילים אחרות – מוסד סיעודי. איך עושים את זה?"
על מה התרגזנו? על זה שמפילים על אדם במצב קשה משימה מורכבת בלי לצייד אותו בכלים למלא אותה. צריך להבין: רבים מאיתנו ייתקלו במצב של הורים קשישים שקורסים בבת אחת והופכים סיעודיים. כמעט כולנו חסרי אונים במצב הזה. איך מתחילים את המשימה של מציאת מחלקה לגמילה מהנשמה או טיפול סיעודי מלא שכולל הנשמה? למי פונים?
למי פנינו? לד"ר לודמילה זיידנברג, הגריאטרית הראשית של מחוז המרכז של כללית, שהסבירה: "אחרי שאדם מבוגר לוקה באירוע מוחי, טווח הנזק יכול להיות די רחב. במחלקה שבו הוא מאושפז נעשה חישוב נתונים: אם חל שיפור במהלך האשפוז, אם ההורה היה עצמאי לפני שחלה, ואם חלים פרמטרים נוספים שמגדירים אותו כבר־שיקום – ההפניה היא למוסד שיקומי. אם מצבו של ההורה לא השתפר ואולי אף החמיר בבית החולים, ההפניה היא למוסד סיעודי, שם ידאגו לכל צרכיו. תפקידה של העובדת הסוציאלית של המחלקה הוא לעדכן את הילדים במיצוי זכויות, מקורות מימון וכדומה. היא גם אמורה להדריך אותם מה האופן שבו יש להעביר מסמכים רלוונטיים למשרד הבריאות לשם קבלת קוד, לקבלה למוסד הרלוונטי, ובמרבית מהמקרים היא גם מוסרת רשימה של מוסדות כאלה".
מניסיוננו, מכאן העבודה היא על הילדים: קודם כל, עדיף למצוא מקום שקרוב לביתכם כדי שיהיה לכם קל לבקר. צריך לעבור בין מספר מקומות, והשאלה הראשונה היא אם המוסד מפוקח ומאושר על ידי משרד הבריאות. אחרי שבחרתם, הגיעו למחלקה בשעות שונות ובהפתעה כדי להתרשם מאיכות הטיפול הסיעודי, הניקיון ועוד. רצוי גם לדבר עם משפחות. ואם התהליך מסובך לכם, תמצאו בגוגל חברות שתמורת תשלום יעשו במקומכם את כל הבירורים.

מנעו מכם תרופות חדשות? הרופא שאליו הופניתם אינו זמין? אף אחד לא אומר לכם מה הזכויות שלכם?
אריאלה איילון, כתבת הבריאות שלנו, תנסה לעזור גם לכם. שלחו פרטים מלאים לאימייל:
Ariela-a@yedioth.co.il, או התקשרו: 6082515־03