האם ענקית המעבדים הבינלאומית אינטל מתכוונת להקים בקריית־גת מפעל חדש בהשקעת עתק של כ־25 מיליארד דולר – או רק להרחיב מפעל הנמצא בבנייה, שעל הקמתו התחייבה כבר ב־2019, בהשקעה נוספת של 15 מיליארד דולר "בלבד"?
לפי הודעה שפירסם אתמול משרד האוצר, "אינטל העולמית צפויה להקים מפעל חדש בקריית־גת בהשקעת עתק של כ־25 מיליארד דולר". לפי ההודעה, מדובר בהסכמות עקרוניות, שהושגו אחרי משא ומתן ממושך שנוהל בין אינטל לבין דרגי המקצוע באגף התקציבים. הליך האישור של ההסכם צפוי לארוך מספר שבועות.
1 צפייה בגלריה
13471157
13471157
צילום: מאיר אזולאי
שלא כמקובל, ההודעה פורסמה חד־צדדית על ידי דוברות האוצר, בלי תיאום עם חברת אינטל עצמה, שהועמדה בשל כך במבוכה. בהודעה ששיחררה אתמול החברה בתגובה, היא לא מאשרת כי מדובר בהחלטה סופית, לא נכנסת לפרטים, ועוסקת רק באופן כללי בכוונתה "להרחיב את יכולת הייצור שלה בישראל".
אבל בדיקה מעמיקה מלמדת כי בניגוד לרושם שנוצר מההודעה – לא מדובר בהקמת מפעל חדש אלא בהרחבה של מפעל שבבים, שעבודות הקמתו בקריית־גת החלו כבר ב־2021 ועל הקמתו התחייבה אינטל כבר ב־2019. הבניין מוקם באיחור לעומת לוח הזמנים המקורי, מה שבעבר עורר ביקורת על אינטל בחוגים ממשלתיים. גובה המענק שקיבלה אז מהמדינה הגיע לכ־9% מההשקעה שתוכננה במפעל, 10 מיליארד דולר. כעת היא צפויה להרחיבו בהשקעה נוספת של 15 מיליארד דולר – סך הכל 25 מיליארד דולר.
על פי האוצר, במסגרת ההשקעה החדשה צפויה החברה להעסיק אלפי עובדים נוספים בקריית־גת. במקביל, הוסכם כי שיעור המס שתשלם החברה למדינה יגדל מ־5% כיום ל־7.5%. אינטל התחייבה לסיים את הקמת המפעל ולהתחיל את פעילותו עד לשנת 2027, ולהמשיך להפעילו עד לשנת 2035 לפחות. המדינה, מצידה, הסכימה עקרונית לתת לחברה מענק – מתוקף החוק לעידוד השקעות הון – בהיקף של 12.8% מגובה ההשקעה, כ־3 מיליארד דולר. התחייבויות החברה לעמידה ביעדים מהוות תנאי לקבלת המענק.
ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על "ההישג האדיר לכלכלת ישראל", לדבריו, "90 מיליארד שקל (שהם כ־25 מיליארד דולר בשקלים – י.ו.) – ההשקעה הכי גדולה של חברה בינלאומית אי פעם בישראל. זאת הבעת אמון כבירה בכלכלת ישראל, בניגוד גמור לכל הדיווחים השקריים נגדנו".
השר בצלאל סמוטריץ' אמר בתגובה כי בחירת אינטל העולמית לבצע את ההשקעה בישראל מהווה הבעת אמון בכלכלה הישראלית בתקופה של חוסר ודאות גלובלית". לפי הממונה על התקציבים יוגב גרדוס: "ההשקעה של אינטל תניב למדינת ישראל בכלל ולאזור הדרום בפרט תועלות כלכליות משמעותיות. המשא ומתן עם החברה נוהל באופן ארוך ומקצועי על בסיס מודלים כלכליים לבחינת התועלות מההשקעה במטרה למקסם את הערך לציבור הישראלי".
מדוברות אינטל ישראל נמסר אתמול: "ישראל היא מרכז עולמי של טאלנטים טכנולוגים וחדשנות ואחד ממרכזי הייצור והמו"פ העולמיים המשמעותיים של אינטל. מאז הקמתה ב־1974, לאינטל ישראל תפקיד מכריע בהצלחתה הגלובלית של החברה. כוונתנו להרחיב את יכולת הייצור שלנו בישראל מונעת מתוך המחויבות שלנו לענות על צורכי ייצור עתידיים ותמיכה באסטרטגיית IDM 2.0 של אינטל, ואנו מעריכים את התמיכה המתמשכת של ממשלת ישראל".
השקעה ומענקים
ענקית המעבדים הבינלאומית עוברת בימים אלה תקופה קשה וחווה ירידה בהכנסות וברווחים, אך במקביל – בהתאם למדיניות המנכ"ל פט גלסינגר, היא משקיעה הון עתק במפעלים ברחבי העולם, וזוכה למענקים נאים מהמדינות שבהן הם מוקמים. אחרי פיטורים של כ־300 איש, אינטל מעסיקה כיום בישראל 11.7 אלף עובדים בשלושה מרכזי פיתוח (בחיפה, בירושלים ובפתח־תקווה) ובמרכז הייצור בקריית־גת.