הימים הם ימי מבצע שומר החומות. הגישה מהעיר ערד למרכז הנגב מנותקת, והתושבים נצורים בבתיהם. הסיבה: בכביש 31, סמוך למחלף חורה, חמישה בדואים מפילים 12 עמודי תאורה, כל אחד מהם שוקל 270 ק"ג. פורעים נוספים מפילים גם הם עוד 12 עמודי תאורה. הנזק המוערך: כחצי מיליון שקל.
פרטי האירוע הקשה מפורטים בכתב האישום שהוגש נגד החמישה. פרקליטות מחוז דרום ייחסה להם מעשה טרור של היזקים מיוחדים, מעשה טרור של הצתה ומעשה טרור של סיכון חיי אדם במזיד בנתיב תחבורה. עוד נטען שם כי הנאשמים ואחרים עמדו עם אבנים בצידי הכביש ושאלו את משתמשי הדרך אם הם ערבים או יהודים, במטרה ליידות אבנים על הנוסעים היהודים.
1 צפייה בגלריה
13471740
13471740
הגישה לערד נחסמה, נזק של כחצי מיליון שקל. הפרעות בכביש בשומר החומות
אלא שכעת, אחד מהתיקים החשובים מהמבצע שהתרחש לפני כשנתיים מגיע לסיומו בקול ענות חלושה: הפרקליטות הגיעה להסדר טיעון עם הנאשמים ועבירות הטרור נמחקו. אחת הראיות החזקות הייתה הותרת טביעות אצבע על העמודים, אלא שכבר בהליך המעצר עד תום ההליכים שלהם התגלו קשיים ראייתיים, והמשטרה לא טרחה לבדוק את האליבי של אחד הנאשמים. רגע לפני הסיכומים, הוחלט להגיע להסדר טיעון, והם הורשעו בעבירות היזקים מיוחדים וניסיון לסיכון חיי אדם בנתיב תחבורה.
בתיקון הוסיפו כי המעורבים האחרים, ששאלו את הנהגים אם הם יהודים או ערבים, עשו זאת מבלי שהנאשמים ידעו. הפרקליטות תבקש לגזור על הנאשמים ארבע שנות מאסר בפועל, לצד ענישה נלווית, ואילו הנאשמים יהיו חופשיים בטיעוניהם.
"עצוב שמתפרעים שפעלו במכוון יוצאים בעונשים קלים", אמר ראש עיריית ערד, ניסן בן חמו, "מדובר באובדן משילות והרתעה".
וזה לא האירוע היחיד שעבירות הטרור נמחקו בו. תיקים רבים מגיעים לסיומם, מה שמעיד על החולשה של הראיות, ועל העובדה שהניסיון לצבוע את האירועים כ"טרור" לא צלח. רבים מהנאשמים היו צעירים, נעדרי עבר פלילי, ויצאו לכבישים כשהם ניזונים מסרטוני טיקטוק.
הפרקליטות הגישה כתב אישום גם נגד אוסאמה טלאלקה מחורה, כיום בן 21, בגין ביצוע עבירות של מעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה, היזק במזיד לרכב ממניע גזעני ועבירות נוספות. לפי האישום, הוא חסם יחד עם אחרים את דרכו של נהג ליד צומת שוקת. אחרי שווידאו כי הוא יהודי, הם ניסו להוציא אותו מהרכב, זרקו לעברו אבנים רבות ופגעו ברכבו עם מוטות ברזל.
בכתב האישום המתוקן עבירות הטרור ירדו, וכך גם האירוע שתואר. הוא הורשע בהתפרעות, יידוי אבן לעבר כלי תחבורה והפרעה לשוטר בנסיבות מחמירות, בעקבות אירוע נוסף. הסדר הטיעון לא כלל הסכמה לגבי העונש, והצדדים יטענו כהבנתם.
אבל לא כל התיקונים בכתב האישום הגיעו כתוצאה מקשיים ראייתיים. בפרקליטות ביקשו להקל על העומס המוטל על שופטי ההרכב, שבו שלושה שופטים שדנים בתיקים החמורים ביותר. כך בתיק של שלושה תושבי לקיה, שהואשמו במעשה טרור של יידוי אבנים לעבר כלי תחבורה והתפרעות. הפרקליטות ניהלה הוכחות במשך כשנתיים, אך כדי להקל על השופטים, פרקליט המחוז הציע למחוק את עבירת מעשה הטרור, כך שניתן יהיה לנהל את התיק בפני שופט יחיד. זאת, ללא שינוי של האישום מבחינה עובדתית.
לרוב, תיקוני כתבי אישום נעשים בגלל טעויות, ראיות חדשות וכדו’. העובדה שזה קורה בגלל העומס על בית המשפט מעידה על המצב הקשה שהשופטים עצמם נמצאים בו ומעלה שאלות בנוגע לשיקולים של הפרקליטות בניהול תיקים. בתיק האחרון, סנגוריהם של הנאשמים הודיעו כי יש להם קושי עם העובדה שהפרקליטות מוכנה להוריד את עבירת הטרור מבלי לשנות את העובדות עצמן, לפיהן המניע של המעשים היה לאומני. התיק ימשיך להתנהל.