המכה הבאה ביוקר המחיה: מחירי התחבורה הציבורית יעלו בעוד שבועיים בכ־12%. ובעוד המחירים יתייקרו ב־1 ביולי, הרי שמאחורי הקלעים מתנהלת בין משרד האוצר למשרד התחבורה מי אחראי לכך.
במשרדי התחבורה והאוצר אישרו אמש כי מה שהחל כשמועה עלול להפוך למציאות בימים הקרובים אם המדד החדש ייכנס לפועל. בעוד במשרד התחבורה טענו כי הנושא אינו בשליטה שלהם, אלא של משרד האוצר, גורמים באוצר טענו כי עדיין מתקיימים דיונים למנוע את ההעלאה.
1 צפייה בגלריה
yk13473025
yk13473025
צילום: ריאן פרויס
"פנינו למשרד התחבורה כבר לפני מספר שבועות עם מספר פתרונות למנוע את העלייה של 12% שצפויה", אומר גורם בכיר במשרד האוצר. "בהחלט יש מגעים בין המשרדים לצמצום ואפילו מניעת העלייה המדוברת".
"רפורמה חלקית"
במשרד האוצר טוענים כי עלות ביטול ההעלאה הינה כ־300 מיליון שקל שהיו אמורים להיכנס לקופת המדינה בזכותה. "הצענו מספר אפשרויות לפתרון הסוגייה, ביניהן אפילו לשנות את פרויקט הדגל של השרה 'צדק תחבורתי', שאמור לשנות את עלויות התחבורה הציבורית כפי שהיה בתוכניתה של השרה לשעבר מרב מיכאלי בתוכנית 'דרך שווה', כך שהשינויים במחירים שהציעה השרה מירי רגב לתוכנית יחולו רק על נסיעה באוטובוסים ללא שינוי במחירי הנסיעה ברכבות".
גורמים באוצר טענו עוד כי "מדיניות השרה לא תעודד מעבר לתחבורה ציבורית וטוב היה לו היו משקיעים משאבי ציבור בהגברת התדירות ואמינות של אוטובוסים בישראל. השרה קיבלה 360 מיליון שקל בתקציב והיא החליטה לעשות עם הכסף הזה הנחות לפריפריה ולצעירים במקום להוסיף אוטובוסים. זאת בניגוד לעמדתנו המקצועית".
הגורמים הוסיפו, כי "מחירי הנסיעה צמודים למדד ובגלל עליית המחירים זה יהיה 12% השנה. לכן אמרנו להם הפסדנו בעולם האוטובוסים בוא ניקח חלק מה־360 מיליו שקל ונמתן את העלייה, נעשה רפורמה חלקית. אבל היא לא הסכימה ודורשת את כל הרפורמה. אם לא נגיע להסכמות, הרי שהמחירים יעלו בעוד שבועיים לכל מי שלא בפריפריה ולמי שגר בפריפריה יהיו הנחות של 50%".

"לא תהיה העלאה"

במשרד התחבורה לא נותרו חייבים ובאופן לא רשמי אמרו כי עליית המחירים לא תצא אל הפועל. "במשמרת של השרה רגב לא יעלו את מחירי התחבורה הציבורית", קבע מקורב לרגב. "השרה ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' דנים בסוגייה באופן ישיר כעת ועם כל הכבוד לפקידות, בכירה ככל שתהיה, ברור לנו שגם ראש הממשלה רתום למלחמה ביוקר המחייה".
באופן רשמי, במשרד התחבורה אישרו כי נכון לכעת, ואם לא יחול שינוי ההעלאה במחירים צפויה להיכנס לתוקפה בראשית החודש הבא, והאשימו את הממשלה הקודמת במצב. "מדובר בירושה שקיבלנו מהממשלה הקודמת", אמרו במשרד התחבורה. "זו התקנה של העלאת המחירים שעליה חתמו שר האוצר הקודם ליברמן והשרה לשעבר מיכאלי. מרגע שהשרה רגב עודכנה על המצב הזה, היא פועלת למצוא פתרון להתייקרות מחירי התחבורה הציבורית שנכפו עלינו מהממשלה הקודמת, התייקרות אשר אמורה להכנס לתוקפה ב־1 ביולי".
במשרד התחבורה הוסיפו ביקורת על המהלך וטענו כי "לא יתכן שבזמן יוקר המחיה הנוכחי, מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב־12%. כידוע. השרה רגב קיבלה החלטה להורדת מחירי התחבורה הציבורית במסגרת תוכניתה 'צדק תחבורתי' אשר תביא לירידה במחירי התחבורה הציבורית, החל מספטמבר הקרוב. 50% הנחה לפריפריה הגיאוגרפית, 50% הנחה לנכים ובעלי מוגבלויות, 33% הנחה לצעירים בגילאי 18-26".
השרה רגב הגיבה: "אני פועלת יחד עם שר האוצר סמוטריץ' במטרה לדחות את הגזירה ולמנוע את עליית מחירי התחבורה הציבורית". שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן הגיב: " ככה נראית ממשלה מנותקת. במקום לקחת אחריות הם רק מאשימים את כל העולם".