את גלגל הזמן אי־אפשר לעצור, אבל עם כמה שינויים פשוטים בהרגלי החיים שלנו – בכל גיל – אנחנו בהחלט יכולים להשפיע על תוחלת החיים שלנו וכמובן גם על איכותם.
החל מאמצע העשור השלישי לחיינו, מתחילים בגוף תהליכים שונים המשפיעים על מאזן הפירוק והבנייה של רקמות הגוף, ובעקבות כך נוצרים שינויים במסה ובחיוניות של מערכת התנועה, השרירים, השלד והמפרקים. אחד הגורמים העיקריים לשינויים הללו הוא התזונה שלנו ויכולת הספיגה של הגוף, לדוגמה הירידה בספיגת החלבון במערכת העיכול המתגברת עם הגיל.
4 צפייה בגלריה
yk13474523
yk13474523
צילום: שאטרסטוק
עם זאת, ישנם מספר כללים פשוטים שאנחנו יכולים לאמץ – כאמור, בכל גיל – כדי לשפר את התנועתיות שלנו ובעקבות כך גם את איכות החיים שלנו.
במסגרת פרויקט "שדרוג השגרה שלי", המשותף לקבוצת "ידיעות אחרונות" ולתנובה גולד ־ סדרה של יוגורטים דלים בלקטוז ומועשרים בחלבון ובסיבים תזונתיים ־ מסביר פרופ' יובל חלד שכדי שנזכה לחיות שנים ארוכות יותר מאי פעם, שבהן נזכה גם לאיכות חיים ונהיה חיוניים ופעילים, חשוב להקפיד על תזונה ולצידה גם על התנועה.
4 צפייה בגלריה
yk13474520
yk13474520
פרופ' יובל חלד
"לתזונה שלנו תפקיד מכריע בשמירה על התנועתיות והחיוניות שלנו בכל גיל, ובוודאי בגיל השלישי", מסביר פרופ' חלד, מומחה לפיזיולוגיה אינטגרטיבית ופיזיולוגיה של המאמץ. "אחד מרכיבי התזונה החשובים שיש לשים לב אליהם הוא החלבון, ובגיל השלישי יש לו חשיבות גדולה יותר".
החלבון בגופנו מהווה אבן בניין עבור השרירים והעצמות, הוא חלק ממנגנוני הפקת אנרגיה, יש לו חשיבות גם כחלק ממערכת החיסון, והוא בעל תפקידים נוספים שלכולם משמעות רבה עבור הגוף שלנו.
4 צפייה בגלריה
yk13474522
yk13474522
צילום: שאטרסטוק
"עם התקדמות הגיל אנחנו חווים ירידה ביכולת ספיגת החלבון במעי, ירידה ביכולת לבנות מסת שריר, ובעקבות זה גם ירידה בכוח השריר. כל אלה תורמים לירידה בתפקוד היעיל של השריר, מה שעלול להביא לפגיעה בתנועתיות", מסביר פרופ' חלד, שהיה בין מפתחי סדרת תנובה גולד. "לכן נרצה לשלב בתזונה מזונות עשירים בחלבון איכותי המסייע לבנות את מסת השריר", הוא אומר ומוסיף: "שילוב רכיבים נוספים כמו סידן, ויטמין די ומגנזיום נותן מענה יעיל אף יותר, שכן גם הם נמצאים בחסר בתזונה של רובנו ותורמים לחיזוק השרירים והעצמות".
גורם חשוב נוסף בשיפור התנועתיות הוא פעילות גופנית, שהרי כפי שהמציאות מוכיחה, לפעילות כזו השפעה קריטית ממש על בריאותם של בני הגיל המבוגר, ולצד הרגלי תזונה נכונים, כמו הקפדה על חלבון בתפריט, היא עשויה להכריע את הדרך שבה נתבגר ונזדקן בעתיד.



"משמח לדעת שרוב בני הגיל השלישי מקיימים פעילות גופנית לפחות פעמיים בשבוע", מפתיע פרופ' חלד. "אל מול הירידה במסת השריר עם העלייה בגיל, פעילות גופנית היא עניין חשוב שעוזר לשמר את החיוניות והתנועתיות גם בגילים מבוגרים יותר", הוא מסביר.
לסיכום אומר פרופ' חלד: "צריך להקפיד על תנועה תוך כדי שימת דגש על תרגילי כוח לחיזוק השריר, ולא פחות חשוב – הקפדה על תזונה תומכת, הכוללת יותר חלבון ורכיבים נוספים התורמים לחיזוק העצם והשריר, שלרוב אנחנו לא צורכים מספיק כמו סידן, ויטמין די ומגנזיום".