בקול רועד מבכי שיתפה חדווה לב במצוקתה: "אמא שלי בת 75, פעילה ועצמאית ובריאה יחסית, למעט מחלות אופייניות לגילה: סוכרת, יתר לחץ דם ופרופיל שומנים גבוה, שמגיעים עם טיפול תרופתי קבוע לאיזון משביע רצון", היא מתארת. "היא נסעה עם חברות לטיול מאורגן בחו"ל, נהנתה ושלחה צילומים נהדרים, ויום אחרי שחזרה, היא איבדה פתאום את ההכרה", מספרת הבת שהתקשרה לבית האם ואחרי שלא נענתה, ביקשה משכנה לדפוק בדלת שלה, וכשלא נענתה הזעיקה חדווה את בעלה. "הוא מצא את אמא שלי על רצפת חדר הרחצה שלה כשהיא בלי הכרה. צוות אמבולנס שהוזעק, איבחן שעברה אירוע מוחי, ביצע בה פעולות מצילות חיים והבהיל אותה לבית חולים.
היא עברה בירור במיון והועלתה למחלקה פנימית כשהיא מונשמת וחסרת הכרה. כיוון שבסך הכל היא אישה בריאה, אנחנו והרופאים האמנו שהיא תתאושש ותצא מזה", היא מספרת. אבל ככל שחלף הזמן, לדבריה מימים לשבועות, מצב האם התקבע וכבר לא הייתה דרך לטפל בה במסגרת אשפוז. "אם לא הספיקה לי ההפתעה שעברנו כשמבריאות טובה ונסיעת כיף לחו"ל, בתוך יממה אמא איבדה הכרה והפכה לאדם במצב צמח, נחתה עליי מעכשיו לעכשיו מכה נוספת כשהעובדת הסוציאלית של המחלקה עידכנה שעד מחר, גג מחרתיים, צריך לשחרר את אמא מבית החולים ולמצוא לה חלופה טיפולית, בשפה פחות מכובסת מוסד סיעודי".
1 צפייה בגלריה
yk13474531
yk13474531
צילום: שאטרסטוק
מי מאיתנו שמטפל בהורים קשישים, סביר מאוד להניח שעוד יעמוד בסיטואציה המטלטלת הזו כשההורה החולה/הבריא קורס פתאום ומתאשפז. ואז 'יאללה החוצה, תמצאו לו מקום'. בצומת הסבוך הזה - כשאנחנו עצמנו כבר בוגרים, אבל כל כך חסרי אונים בכל מה שקשור בהורים שלנו, אנחנו אבודים.
איך מתחילים לגלגל את הפקעת הזאת של מציאת מחלקה לגמילה מהנשמה, לטיפול סיעודי מלא, לטיפול שכולל הנשמה - מה אנחנו עושים? למי פונים? "האירוע הזה הוא אחת מדרמות החיים הקשות והיותר־מאתגרות לילדים בוגרים של הורים קשישים, ובסיטואציה הלא־פשוטה הזו, כל מה שהם צריכים זה מורה נבוכים שידריך ויצעיד אותם בשבילי האפשרויות", אומרת ד"ר לודמילה זיידנברג, הגריאטרית הראשית של מחוז המרכז של כללית.
אז תכלס, דוקטור, מה עושים?
"צוות המחלקה והעובדת הסוציאלית מעדכנים את בני המשפחה במצבו של ההורה. אחרי אירוע מוחי, למשל, טווח פוטנציאל הנזק הוא די רחב, ובטווח הזה מוגדר המצב. כלומר, עושים חישוב נתונים: אם חל שיפור במהלך האשפוז, אם ההורה היה עצמאי לפני שחלה ואם ישנם פרמטרים נוספים שמגדירים אותו כבר שיקום - או אז יש הפניה למוסד שיקומי. אם מצב ההורה לא השתפר ואולי אף החמיר בבית החולים, ההפניה היא למוסד סיעודי ששם ידאגו לצרכיו באופן המותאם למצבו".
הבנו את המצב, ולאן מכאן?
"תפקידה של העובדת הסוציאלית של המחלקה הוא לעדכן במיצוי הזכויות ומקורות המימון. היא גם מדריכה באופן שבו יש להעביר מסמכים רלוונטיים למשרד הבריאות לשם קבלת קוד, ובמרבית מהמקרים היא גם מוסרת רשימה של מוסדות כאלה", מסבירה ד"ר זיידנברג. ומכאן העבודה היא עלינו, בני המשפחה: "דבר ראשון עדיף למצוא מקום שקרוב למגורי הילדים כדי שייקל עליהם לבקר. לעבור בין מספר מקומות, והשאלה הראשונה היא אם המקום מפוקח ומאושר על ידי משרד הבריאות. אחרי שבחרתם, תגיעו למחלקה בשעות שונות ובהפתעה, וחוץ מהצוות, דברו גם עם משפחות. התרשמו ממידת הניקיון, מהריח, מאיכות הטיפול הסיעודי". למי שמסע האיתור הזה כבד מדי, גללו בגוגל חברות השמה שתמורת תשלום יעשו במקומכם את כל הבירורים.