נכנסנו בול ב־20:00. 25 אנשים שהזמינו מקום מראש והתיישבו ליד שישה שולחנות עגולים בחדר לא גדול אל מול מטבח פתוח שבו ארבעה טבחים צעירים טיפלו במנות בשקט מוחלט כאילו שמדובר בניתוח סטרילי. כל אחד מבצע את תפקידו בהתכוונות מלאה ומבלי להרים מבט אל הסועדים הממתינים בציפייה. הבטיחו לנו ערב בלתי נשכח במסעדה שקיבלה רק לאחרונה 2 כוכבי מישלן ומככבת ברשימת "50 הטובות לשנת 2023". את ההמלצה על Tresind Studio של השף Himanshu Saini קיבלנו מחבר שאמר שאם אנחנו כבר בדובאי - זה שווה את ה־800 שקל לסועד. "חוייה של פעם בחיים", הוא הבטיח. ולמרות שאנחנו לא חובבים גדולים של אוכל הודי, החלטנו לנסות. וואוו. איזה ערב זה היה.
הארוחה ב־Tresind Studio היא הופעה. השולחן העגול מכוסה במפה לבנה וספוט מהתקרה מאיר את הבמה שעליה עברו לאורך הערב הנפלא הזה 18 מנות שלקחו אותנו למסע ברחבי הודו, דרך טעמים, תבלינים וחומרי גלם שבכל ביס שהעיפו וטילטלו אותנו באוויר וגרמו לנו לצנוח על הכיסא נפעמים. זהו מקום שבו האוכל הוא אמנות והחוויה הקולינרית היא מסע מופלא של טעמים, ריחות וחוויות. הודו, אבל עם 2 כוכבי מישלן, טכניקות מתקדמות ויצירתיות מרהיבה.
התיאור המוצלח ביותר לא יצליח להכיל את שפע הרגשות שכל ביס פה מעורר. אך בהחלט אפשר לתאר את המסע המתחיל במארחת שמגיעה עם מפת הודו לשולחן ומספקת את ההקשר התיאורטי לדרך שנעבור. מכל אזור בהודו (ויש ארבעה מרכזיים) נבחרו 4 מנות, ועוד 2 מנות הפתעה, כשהכל מוצג בתיאטרליות מרהיבה. בכל מנה - ומדובר במנות קטנות, לטעימה - הצליח השף הנפלא הזה להפתיע אותנו עם טעמים שלא הכרנו. אם תחשבו על זה רגע תבינו את הגאונות והיכולת הפנומנלית, כי הרי טעמנו כבר הכל, ניסינו כבר הכל ודי קשה להפתיע אותנו. ופה הצליחו לעשות את זה לא פעם אחת אלא 18 פעמים. מטורף. אחרי 3 שעות, 18 מנות ו־2 קוקטיילים, כשכבר לא יכולנו לדבר, סימסנו להודות לחבר שהתעקש: "צדקת, עברנו חוייה של פעם בחיים".

90 מסעדות מישלן

הגענו לדובאי לסוף שבוע ארוך במטרה לא לבקר ולו באתר תיירות אחד. לא הבורג' חליפה (למרות שאי־אפשר שלא לראותו מתנשא מעל העיר), לא המסגרת, לא פארק הפרחים או אתר הסקי בקניון האמירויות. באנו כדי לנוח ולבדוק מקרוב את הסצנה הקולינרית שמתפתחת פה ויכולה להפוך את הביקור לחוייה ייחודית. זה לא סוד שדובאי התמקמה בפסגת האוכל העולמית, עם מגוון מסעדות מישלן ונציגות מכובדת ברשימת "50 הטובות" היוקרתית, ועוד ועוד שפים מפורסמים פותחים בה מסעדות. לא פחות מ־90 מסעדות בעיר נכנסו לרשימה של מישלן. שלוש מהן זכו ל־2 כוכבים, ל־11 אחרות יש כוכב אחד ועשרות נוספות נכנסו לרשימה הרחבה יותר המכילה מסעדות נהדרות במחיר קצת יותר נגיש. הארוחה במסעדות הנפלאות האלה לא זולה, אבל המחיר לא מאוד רחוק משל מקבילה טובה בתל־אביב. אם תופסים דיל טוב אפשר לקפוץ לכאן לסופ"ש קולינרי מענג, בטח כשמחירי המלונות פה זולים משמעותית מאשר בארץ.

אננס כמו שווארמה

אחרי המופע של Tresind Studio הקדשנו את הערב השני ל־Dinner, המסעדה החדשה של השף הכוכב הסטון בלומנטל. הקונספט שנולד בלונדון נחת לפני כמה חודשים בדובאי בריזורט אטלנטיס היפהפה וקיבל מיד כוכב מישלן אחד. בניגוד לטיול במרחבי הודו בערב הקודם, הארוחה בדינר היא מסע בזמן. בלומנטל, מהשפים המוערכים בעולם, הוא אוטודידקט החוקר את מקורות האוכל, ואכילה אצלו היא יותר מחוויה גסטרונומית, היא גם סוציולוגית, תרבותית והיסטורית. הוא ערך תחקיר מרשים במהלכו הגיע אל ספרי בישול ומתכונים בריטיים לאורך ההיסטוריה ועד למאה ה־13 ויצר להם רפרנס מודרני. זה המקום למחפשים טעימה ממה שאכלו בימי הביניים. מבחר המנות מציג מגוון טעמים מבריטניה, החל ממנות שהוגשו על שולחנות החקלאים ועד למנות מבית המלוכה האנגלי במאות קודמות.
המסעדה גדולה וצופה אל הים, מושבי העור מלאי שיק, והתאורה מעומעמת. במטבח הפתוח מבחינים באננסים מסתובבים כמו שווארמה על שיפודים מול אש חשופה (מהמנות המפורסמות בתפריט) ועגלות ניידות שמהן עולים אדי חנקן מסתובבות בין הסועדים. בהמשך הבנו שזה אחד הקינוחים, רפרנס לאגנס בי מרשל, הנחשבת ל"מלכת הגלידות". הספר שלה, "ספר הגלידות" מ־1885, כלל איורים של מכונת גלידה גאונית היכולה להפיק גלידות קפואות תוך פחות מחמש דקות, וגם את האזכור הראשון לשימוש בגז נוזלי לשיפור התהליך. אז גם כאן, בעזרת עגלת שירות מול השולחן מכינים גלידה טרייה, מדהימה ומפתיעה שכולה שילוב ייחודי של חדשנות ושליטה באמנות הבישול.

מסע טעים במזרח הרחוק

אבל לא חייבים לחפש רק מסעדות מישלן. בדובאי יש מבחר עצום של מסעדות של השפים הטובים בעולם שפתחו פה גרסאות למסעדותיהם המעוטרות במחיר שפוי יותר. רובן ממוקמות בבתי המלון המובילים שמנסים למשוך אליהם את השפים־סלבים ובעזרתם את התיירים. אחת המוצלחות שבהן היא Demon Duck (דמון דאק, "ברווז שד") של השף אלווין לאונג (Alvin Leung) שמגיש את המנות הידועות שלו מהמטבח האסייאתי וממוקמת במלון סיזרס פאלאס (Caesars Palace) שבאי בלו־ווטרס. מדובר בריזורט מהמם עם חוף ים פרטי וכ־16 בריכות שמחולק לשניים: לראשון יש אופי קלאסי ורגוע ולשני יש וייב צעיר עם מסיבות בריכה שהן חגיגת אלכוהול, בגדי ים ומוזיקה. תמורת כ־1,200 שקל ללילה לזוג - עלות צימר מוזנח בארץ - אפשר לבלות פה סופ"ש ארוך ולהפוך את הריזורט לבסיס שממנו יוצאים לחקור את העיר. כמו בריזורטים ובמלונות אחרים בדובאי, גם כאן יש שפע מסעדות שף בהן דמון דאק האסיאתית הנהדרת. דרך התפריט המגוון שבנה לאונג אפשר לצאת לטיול במזרח הרחוק, עם גרסאות מקוריות למנות קלאסיות מהמטבח הקנטונזי, המלזי והקוריאני.
מנת הדגל כאן היא ברווז בנוסח פקין (690 שקל), ברווז שלם צלוי, עשוי נפלא, לטענת המלצר, אבל זה היה יקר לנו וגילינו שממש לא חובה לבחור בה. אפשר להסתפק במנות חזה אווז מוקפצות ליד השולחן ברוטב מנדרין סיני עם סלט נפלא ומרענן מבוק צ'וי, פלפל אדום המוגש עם רצועות ברווז קריספי. המשקאות והמנות המקושטים בנגיעות מעולם הציפורים וגם הצלחות וכלי השולחן הם יצירה בפני עצמה ולא סתם הם מככבים באינסטגרם.

גורדון רמזי לצד אייל שני

אחד מהשפים המפורסמים בעולם הפועלים בדובאי הוא גורדון רמזי, שפתח את המסעדה שלו במלון המפואר בורג' אל ערב (Burj Al Arab). המטבח היצירתי של רמזי משלב תרבויות וטעמים מן המזרח ומן המערב, והאווירה היוקרתית שבמסעדה הופכת כל ארוחה שם לחוויה . לרמזי מסעדה נוספת בסיזר פלאס כך שקשה מאוד שלא להיתקל באוכל שלו כאן.
גם השפים הישראלים מתחילים לגלות את הפוטנציאל בדובאי ורק לאחרונה פתחו איל שני ושותפו שחר סגל את "צפון מזנון דובאי", בהילטון ג'ומיירה ביץ' המפואר. מסעדה שהיא מין הכלאה בין הקונספט של המזנון (פיתה עם כל טוב) וצפון־אברקסס (קז'ואל תל־אביבי). מי שמכיר את המסעדות של שני יזהה מיד את מנות הדגל לצד מנות המשלבות דגים מקומיים בווריאציות מעניינות.

לאכול טוב, ובזול

ויש גם אופציה זולה ומאוד איכותית וטעימה. מגזין "טיים אאוט" מפעיל בשנים האחרונות גם שווקי אוכל שאחד מהם התמקם בדובאי, לא רחוק מהבורג' חליפה ומקניון דובאי המפלצתי. מדובר במין "היכל אוכל" בלב שוק אל באחאר, שהמרפסת שסביבו מציעה נוף למגדל הגבוה בעולם ולמזרקה של דובאי, ובפנים שפים מקומיים מגישים את מנות הדגל שלהם. האפשרויות הקולינריות נבחרו בקפידה והמבחר עצום. מין שרונה מרקט משודרג ובמחירים נגישים מאוד.

אמנות במקום שופינג

ואם אתם כבר בדובאי למה שלא תבדקו גם את סצנת האמנות המתפתחת שלה: אזור אל-קוז (Al Quoz) מכונה גם רובע האמנות שנמצא ב-Alserkal Avenue. בעבר, האזור היה מרכז תעשייה ומסחר, אך בשנים האחרונות הוא התחדש והפך למרכז אמנות ותרבות דינמי. תמצאו פה גלריות לאמנות מודרנית ועכשווית, סטודיואים של אמנים, מרכזים תרבותיים, תערוכות מתחלפות והופעות חיות.
כדאי לבקר בגלריות כמו Custot Gallery וב-Gulf Photo Plus, בהאנגר 36 שמציגה תערוכות צילום עדכניות. עוד גלריה שאסור לפספס היא Leila Heller Gallery שמציגה כעת עבודת אמנות מהפנטת של האמנית הלבנונית Katya A. Traboulsi שבמהלך מלחמת האזרחים שהתחוללה במדינתה אספה נפילי פצצות והפכה אותן לייצוגים של מדינות שונות ברחבי הגלובוס. בימים אלה מוצגות גם עבודות צילום וקליגרפיה מרתקות של האומנית האירנית שירין נשאט.