אינדיאנה ג'ונס נלחם בנאצים, הצליח לאתר מתחת לאדמה את ארון הברית והגביע הקדוש שנעלמו למשך אלפי שנים (ולאבד אותם שוב) והוא אשף בשימוש בשוט במהלך מסעות המחקר שלו, אבל בבית ובאוניברסיטה הוא פרופסור די חנון לארכיאולוגיה עם פפיון. כל זה מוכר לחובבי הסדרה.
אבל האם שמעתם שג'ונס גם עזר להפיל את כנופיית הפשע של אל קאפונה, ברח מהכלא עם שארל דה גול וניהל רומן עם מאטה הארי? ואגב, גם ביקר בבאר־שבע. כן, אלה תולדות הדמות הנפלאה שהגו סטיבן ספילברג וג'ורג' לוקאס, על בסיס של כל מיני גיבורים של סרטי הרפתקאות משנות ה־40 וה־50 עליהם גדלו, בתוספת השראה ברורה מג'יימס בונד. רק שאינדי יותר מחוספס, פחות צנון אליטיסטי שמשכיב נשים, וכמובן אמריקאי ולא בריטי. "ג'יימס בונד, רק טוב יותר", כך מכר לוקאס לספילברג את הרעיון כשישבו לדבר על הסרט הראשון, בחופשה בהוואי לפני כמעט 45 שנה.
כעת הוא מגיע לקו הסיום. סדרת הסרטים שהחלה ב־1981 עם "שודדי התיבה האבודה" חוזרת בפעם האחרונה עם הסרט החמישי והאחרון, "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל" שעולה בשבוע הבא לאקרנים אחרי שנים של ציפיות, בכיכוב האריסון פורד הבלתי נלאה בן ה־81 בתפקיד הראשי.
כמו הרבה מגה־פרויקטים עם טונות של ציפיות, דבר מ"חוגת הגורל" לא הגיע בקלות. אחרי האכזבה העצומה של המעריצים מהחלק הקודם בסדרה, שיצא ב־2008, ומכירת המותג לדיסני, עלתה כמובן השאלה אם פורד יכול עוד לגלם את הארכיאולוג המזנק בין סוסים בשנות ה־70 לחייו.
פורד, לרוב טיפוס די אדיש, הסתער בזעם ובזעף על כל מי שרמז שמישהו יכול בכלל להיכנס לנעליו ("אינדיאנה ג'ונס מת איתי!", אמר בראיון) וההפקה יצאה לדרך אחרי תלאות אינסופיות, כולל שינויי תסריט רבים ומציאת במאי חדש, אחרי שספילברג הודיע שלא ישוב (הזוכה: ג'יימס מנגולד, הבמאי של "לוגאן"). ואז כמובן הגיעה הקורונה, שהעלתה את השאלה האם שווה בכלל לעשות סרט כזה, שתקציבו מגיע לכמעט 300 מיליון דולר (!) בעידן בו לא ברור אם הקהל יחזור לאולמות. התשובה החד־משמעית של דיסני ופורד, שצילם את הסרט כשהוא בן 79 - היא "כן!"
לכבוד האירוע, אנחנו כאן כדי לגולל את הקאנון המלא של הדמות הפיקטיבית אינדיאנה ג'ונס. הודות לסדרת הטלוויזיה הלא־מוערכת מספיק "אינדיאנה ג'ונס הצעיר" משנות ה־90, מתברר שהדמות הזו היא קצת פורסט גאמפ של ההיסטוריה של תחילת ואמצע המאה ה־20. אם זה קרה והיה מעניין - אינדי היה שם, והסיפור סביבו מגניב עוד יותר.
1899, פרינסטון, ניו־ג'רזי. הנרי וולטון ג'ונס ג'וניור נולד על סיפה של המאה ה־20 לפרופסור סקוטי מומחה לנצרות עתיקה בשם הנרי וולטון ג'ונס סיניור (שון קונרי, כמובן) ולאמא רגישה ומגוננת בשם אנה מיי. בהמשך אימץ לעצמו את השם "אינדיאנה" על שם כלבתו האהובה שמתה, וכדי לבדל עצמו מאביו המנוכר.
1908־1910, ברחבי העולם. הנרי הקטן נוסע עם שני הוריו למסע הרצאות של אביו, ולראשונה נחשף לעולם הארכיאולוגיה שיעסיק אותו כל חייו. בין היתר פגש הילד אינדי את לורנס איש ערב שיחפור איתו בקבר מצרי ראשון, את נורמן רוקוול ופיקאסו הצעירים בעצירה בפריז, את פרויד ואת קארל יונג בווינה, וגם לימד את טולסטוי (!) לשחק בייסבול ברוסיה. כן, זו סדרה מאוד אמריקאית (מתוך "אינדיאנה ג'ונס הצעיר").
1912, יוטה. אנה מיי, אמו של ג'ונס, מתה מקדחת אחרי שנים בהן הסתירה את המחלה מבעלה ובנה. האב והבן האבלים עוברים ליוטה המבודדת והמדברית. הנער אינדיאנה (ריבר פיניקס האלוהי בהופעה ראשונה ואחרונה בתפקיד) הופך לחניך צופים מצטיין, אך נתקל בחבורת שודדי עתיקות שרוצים לגנוב צלב ספרדי עתיק ממערה. הוא מנסה למנוע זאת, אך המשטרה מתערבת לטובתם ואביו האדיש לא מתערב לטובתו. לפחות הוא מקבל בסוף, מאחד השודדים היותר נחמדים, את כובע הקאובוי המפורסם שהולך איתו מאז (מתוך "מסע הצלב האחרון").
1916, השוחות באירופה. אינדי הצעיר נושר מהתיכון ונוסע לשדות הקטל במלחמת העולם הראשונה, במדי צבא בלגיה משום מה. אחרי ערב בלונדון בו הוא פוגש את השר הצעיר ווינסטון צ'רצ'יל, הוא נשלח לקרב על הסום ונופל בשבי הגרמנים - בפעם הראשונה מתוך עשרות פעמים. בכלא בטירה הוא פוגש קצין צעיר בשם שארל דה גול והשניים מתכננים בריחה מהכלא באופנועים.
1917, פריז, אפריקה וסנט־פטרסבורג. הקצין הצעיר אינדי נהנה בחופשה מהחזית ומתחיל רומן עם אישה מבוגרת ממנו, שמתגלה כמרגלת המיתולוגית מאטה הארי. הרומן הכושל גורם לו להיות חשדן כלפי נשים ובני אדם בכלל. הידע העצום שלו בשפות - נאמר שג'ונס קלט במהלך חייו 27 שפות, כולל ערבית ועברית - הופך אותו למרגל המושלם. את שאר המלחמה הוא מבלה כקצין בקונגו, ובהמשך גם כמרגל צרפתי ברוסיה על סף ההפיכה (הוא פוגש שם את לנין, אלא מי?).
1917, פלשתינה/ארץ ישראל. במסגרת מסעותיו כמרגל בינלאומי מגיע אינדי גם ממש לכאן, לארץ ישראל שעל סף המנדט, ומסייע לידידו משכבר הימים לורנס איש ערב להוביל הפיכה נגד הטורקים. במסגרת סיוריו בירושלים, באר־שבע ועזה, נלווית אליו מרגלת ספק יהודייה שמתחזה לרקדנית בטן בשם מיה. מגלמת אותה לא אחרת מקתרין זיטה ג'ונס הצעירה ממש, הרבה לפני "שיקגו" ומייקל דאגלס. כבוד. מצד שני, בסוף מתברר שהיא סוכנת כפולה של הטורקים והגרמנים. בוז.
1920, שיקגו. אחרי מסעותיו באירופה, אינדיאנה ג'ונס הצעיר מתחיל ללמוד ארכיאולוגיה באוניברסיטת שיקגו, שם הוא הופך לבן חסותו של פרופ' אבנר רייבנווד שרואה בו בתחילה בן אובד. היחסים הטובים משתבשים כשאינדי מתחיל רומן טעון, שיימשך עשורים, עם בתו של הפרופסור - מריון. אינדי גם מחלטר כמלצר וכנגן ג'אז במועדונים, ושם נחשף לעולם התחתון בשיקגו בתקופת היובש הידועה לשמצה. שותפו לחדר במעונות הוא החוקר המיתולוגי לעתיד אליוט נס, ויחד הם עושים צעדים ראשונים להפלת המאפיה של אל קפונה. חבר של אינדי ממלחמת העולם, העיתונאי והסופר זוכה הנובל לעתיד ארנסט המינגוויי, מתעד את הפרשה.
1924, הוליווד. ג'ונס עושה קפיצה קטנה לעיר הסרטים, מסייע למפיק אירווין ת'אלברג, מתעמת עם הבמאי האוסטרי המשוגע אריך פון סטרוהיים ועוזר גם לבמאי המערבונים הצעיר והמוכשר ג'ון פורד (גיבורו של ספילברג, אותו גילם דייויד לינץ' בסצינת הסיום הנפלאה ב"פייבלמנים") בצעדיו הראשונים (כל חמשת הסעיפים האחרונים מתוך "אינדיאנה ג'ונס הצעיר").
1935, שנחאי והודו. אחרי שסיים את לימודיו בהצטיינות בסורבון בפריז ובתום עשור ראשון של קריירה כשודד עתיקות - למרות שאינדי מקפיד שכל האוצרות שהוא מוצא יגיעו בסוף למוזיאון - אנחנו פוגשים אותו במועדון בשנחאי התוססת בסין של 1935. עסקה עם גנגסטר מקומי, שמקבל ממנו את אפרו של קיסר סין ונותן לו בתמורה את "עין הטווס", יהלום שהיה שייך לאלכסנדר מוקדון - משתבשת. אינדי מורעל, אך מצליח לבלוע את הנוגדן ולהימלט יחד עם נערת בארים אמריקאית (קייט קאפשו, שהפכה לאשתו של ספילברג אחרי הצילומים) והילד הסיני המעצבן שורט ראונד (קי הוי קוואן, שמאז התבגר וזכה השנה באוסקר על "הכל בכל מקום בבת אחת"). השלושה נסים במטוס, מתרסקים בהודו ולוקחים חלק בהרפתקה שסופה בשחרור מאות ילדים מכת מסוכנת ב"מקדש הארור" (מתוך "אינדיאנה ג'ונס והמקדש הארור").

5 צפייה בגלריה
yk13472937
yk13472937
1984 - המקדש הארור

1936, דרום אמריקה. אינדיאנה ג'ונס נכנס למערה מלאת מלכודות כדי לגנוב פסלון זהב. רגע אחרי שהוא יוצא משם בשן ועין עם הפסלון, ארכיאולוג מתחרה שהיה ידיד בעת לימודיו בסורבון והפך לאויב מר, רנה בלוק, משתף פעולה עם השבט המקומי וגונב אותו ממנו בחזרה. אינדי נמלט ברגע האחרון חזרה לארה"ב (פתיחת "שודדי התיבה האבודה").
1936, נפאל, מצרים ויוון. אחרי שהוא חוזר למשרת המרצה שלו בקולג' מנומנם בארה"ב, הוא נשלח למשימה על ידי השירות החשאי בארה"ב - שמספרים לו שהיטלר הורה לחייליו לאתר את ארון הברית שאבד במצרים. אינדי חובר לאהובתו משכבר הימים מריון, שתקועה בנפאל, ואותה הוא צריך בגלל תליון שבו המפתח למציאת הארון. הם מאתרים את ארון הברית במצרים, מאבדים אותו לנאצים ולבלוק ונופלים בשבי. אלא שבאי ביוון, בלוק והנאצים עושים את הטעות ופותחים את ארון הברית. אינדי ומריון עוצמים עיניים. השאר בסוף המופתי של "שודדי התיבה האבודה". ארון הברית אובד לנצח במחסני הממשל האמריקאי ("שודדי התיבה האבודה").
5 צפייה בגלריה
yk13476151
yk13476151
1981 - שודדי התיבה האבודה

1938, ונציה, אוסטריה וטורקיה. ג'ונס מקבל בקולג' מידע לפיו אביו, הפרופסור המנוכר לנצרות עתיקה, נחטף על ידי הנאצים בשעה שהיה בדרך למציאת הגביע הקדוש ממנו שתה ישו בסעודה האחרונה. אחרי כמה רמזים וקרבות בתעלות ונציה, אינדי מחלץ את אביו מטירה בוערת באוסטריה, עולה לברלין ומקבל בטעות חתימה מהיטלר ביומן שלו (בקטע הכנראה הכי מטופש בכל הסאגה). משם כולם מתגלגלים לאזור מדברי בטורקיה (נניח), מוצאים את המקדש בו נמצא הגביע הקדוש (שצולם בכלל בפטרה בירדן), אינדי עובר מלא מלכודות ושותה ממי הגביע (מה שתיאורטית אומר שיחיה לנצח, דבר שלא נידון בסדרה מאז). במוטיב חוזר בסדרה הזו, הוא מאבד את הגביע שצונח לתהום אבל משלים עם מי שחשוב לו - במקרה זה אביו (שון קונרי הנפלא, וזו עלילת "מסע הצלב האחרון" אם לא זיהיתם).

5 צפייה בגלריה
yk13472938
yk13472938
1989 - מסע הצלב האחרון
1939, אטלנטיס. באחד ממשחקי המחשב המיתולוגיים של הניינטיז, מסופר איך אינדי מצליח במסע חובק עולם שעובר באיסלנד, אלג'יר, מונטה קרלו ויוון לגלות את היבשת האבודה, ולהפסיד אותה כמובן, אבל להרוויח אהבה. יכול להיות שהוא לא ארכיאולוג כזה טוב? (מתוך המשחק הקאנוני "אינדיאנה ג'ונס וגורל אטלנטיס").
1944, גרמניה. בקטע הפתיחה של הסרט החדש בסדרה נראה את ג'ונס לראשונה במלחמת העולם השנייה, כקצין ומרגל מעבר לקווי האויב. שם, בעימות מול הקולונל הנאצי המפחיד וולר (מדס מיקלסן, "חניבעל" בשבילכם ועוד מיליון נבלים בשוברי קופות הוליוודיים), הוא נתקל לראשונה באייטם בשם "חוגת הגורל" שיכול לשנות את ההיסטוריה ("אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל").
1957, נוואדה ופרו. בנסיבות לא מאוד ברורות, ג'ונס ושותפו נחטפים על ידי חיילים סובייטים שחודרים לאתר אמריקאי סודי ביותר בנוואדה. ג'ונס נמלט ומגלה שהוא בלב אתר ניסויים גרעיני, רגע לפני נפילת הפצצה, והוא ניצל על ידי התחבאות במקרר (אוקיי, זה הרגע המטופש בסדרה). אחר כך מאתר אותו בנו האובד ממערכת היחסים עם מריון (שיה לה־באף), וכולם זזים יחדיו לדרום אמריקה לחיפוש אחר גולגולת מבדולח שהשאירו מאחור חוצנים. הרבה בולשיט קורה אז, שוב מקדש אבוד נמצא ונאבד - אבל העיקר שבסוף אינדי משלים עם מריון, מתמסד ומתחתן. ("אינדיאנה ג'ונס וממלכת גולגולת הבדולח" המושמץ).

5 צפייה בגלריה
yk13472933
yk13472933
2008 - ממלכת גולגולת הבדולח
1969, אין לנו מושג בדיוק איפה. ההרפתקה האחרונה של אינדי קורית על סף עידן החלל, כשניל ארמסטרונג נשלח אל הירח וארה"ב חוגגת את הסיקסטיז. ג'ונס, פרופ' בודד, עייף ומאפיר בניו־יורק, מקבל מסר מבת סנדקותו הלנה שואו (פיבי וולר ברידג'), ארכיאולוגית צעירה בעצמה, שיש עוד נאצים בעולם להילחם בהם (בראשם הקולונל וולר, הלוא הוא מיקלסן עם קצת יותר שיער אפור) והם מחפשים את חוגת הגורל המפורסמת שאנחנו לא בדיוק בטוחים מהי. מה שבטוח, זה יכלול שוט, מרדפים, הרבה פאנצ'ים ודמויות היסטוריות מפורסמות שקופצות לבקר. אינדי לנצח.

5 צפייה בגלריה
yk13476148
yk13476148
2023 - חוגת הגורל