אילת 2023 היא לא העיר הדרומית שרבים זוכרים מהילדות שלהם. בחודשים שחלפו מאז סגרי הקורונה, שהכניסו את יעד הנופש הנחשק לשיתוק מתמשך, משהו טוב מאוד עובר על העיר. כמות גדולה של מסעדות, אטרקציות ומיזמי תיירות הצטרפו לאחרונה להיצע המוכר, ונדמה שבעיר נחושים להוציא את המבקרים מאזור הנוחות של בופה ארוחת הבוקר־קניון־ים.
לא רבים יודעים, אבל בעיר החל לפעול תיאטרון מקומי ששווה להתעכב עליו. ובבתים של כמה מתושבי אילת מתקיימות סדנאות והעשרות שמוסיפות לחופשה ערך נוסף. גם בגזרת המלונות לא שקט, ומלונות חדשים מצטרפים להיצע הקיים, במטרה למשוך את הנופש הישראלי עם קונספטים חדשים. למעשה, הדבר היחיד באילת העכשווית שמזכיר את ימי העבר, הוא החום, שלא השתנה. פרט לו, נוספו בה לא מעט רבדים ועסקים חדשים ששווה לגלות. הנה כמה מהם.

אטרקציות: אי מלאכותי ותיאטרון בריף הדולפינים

E אילת: מתברר שאיים מלאכותיים זה משהו שאפשר למצוא לא רק בדובאי. גם במפרץ אילת, במרחק הפלגה קצרצרה מחוף נביעות, מסתתר לו אי מלאכותי. E אילת הוא למעשה רפסודה עצומה, המרופדת בדשא סינטטי בצבע ורוד בוהק(!). האי החביב והצף הזה הוא לאונג' מפנק, עם מוזיקת צ'יל־אאוט, שתייה ונישנושים (במחירים בדיוק עממיים), אבל הוא מתפקד כנקודת מוצא לשורת פעילויות ספורט ימי.
האטרקציה המרגשת ביותר היא פלייבורד - מעין ריחוף עד לגובה 12 מטרים מעל פני הים. זה קורה באמצעות סילוני מים עוצמתיים, שמרימים את המרחף ואת האדרנלין שלו לשמיים. עוד אטרקציות במקום: ג'ט קאר, בננה, אבוב וגם בריכה שנפערה במרכז הרפסודה, ובה ניתן לצוף במי הים על גבי מצופים.
א'-שישי בין השעות 18:00-12:00, ניתן בתיאום מראש גם בשעות נוספות. מחירים: מ־50 שקל לבננה, 70 שקל לאבוב, 170 שקל לאדם בג'ט קאר. טלפון: 052-4742222.
שיט ביאכטה: עוד דרך לחוות את אילת היא באמצעות שיט ביאכטה. אין צורך ברישיון, עם היאכטה מגיע סקיפר שייקח אתכם אל החוויה שתניב הרבה צילומים מוציאי עיניים. יאכטות באילת הן אופציה טובה לאירועים כמו הצעות נישואים וימי הולדת, וגם חבורות מוזמנות להתארגן על שיט מפנק שכזה.
השיט ביאכטה מספק תצפית ועגינה מול חופי מצרים, ירדן וגם ריף הדולפינים שלנו, שדייריו מפגינים שמחה רבה כשהם מזהים סירה מתקרבת. וכך אורחי היאכטה זוכים על הדרך גם למופע דולפינים ללא תשלום נוסף.
לחלק מהיאכטות עיצוב בסיסי למדי. האחרות הן כה מפוארות, עם ספות עור, משטחי שיזוף וחיפוי עץ יוקרתי, שיעניינו את השטים יותר מאשר הנופים שמעבר לסיפון. מרבית היאכטות מציעות אופציה לקפוץ לים בעת העגינה. ניתן לבחור בין חבילות אירוח שונות של כיבוד ומשקאות. בכל אופציה שתבחרו כנראה תיתקלו במבטי הקינאה של אלו שנשארו להביט בכם מהחוף.
פרטים נוספים ושלל אפשרויות הפלגה באתר: eilat.city
תיאטרון אלעד: לאילת יש גם תיאטרון, תיאטרון אלעד שמו. הוא שונה באופיו מהתיאטראות במרכז, והוא מאפשר לכם לצרוך קצת תרבות ובידור במהלך החופשה. את התיאטרון ייסד בעז דן, שגדל בקיבוץ אילות הסמוך. כשנדד לתל־אביב לצורך לימודים בסמינר הקיבוצים, התוודע למחסור בתחום באזור שבו נולד. לימים חזר והקים את התיאטרון על שם אחיו הבכור, אלעד ז"ל, שנפל במלחמת לבנון השנייה.
לתיאטרון אין אולם קבוע, וההצגות הנודדות בין חללים שונים בעיר, מציעות לצופים חוויה על גבול הפרועה. ההצגה Reefresh, למשל, מחזה מוזיקלי סוחף על אהבה ויחסים, עולה בקפה סתלבט בריף הדולפינים. הקהל יושב סביב שולחנות בית קפה ופופים נמוכים, והשחקנים שרים ורוקדים באותו חלל ואף בין המוזמנים.
ההצגות הקרובות של Reefresh: 29 יתקיימו ב־29 ביוני וב־4 ביולי. כרטיסים: elad-theater.co.il

סדנאות: קערות טיבטיות ועצי בונסאי

הבית הקסום של ליליאנה ומרקו: הקסם של ליליאנה ומרקו אסטריצקי מתחיל מהכניסה לביתם, באחת השכונות הוותיקות בעיר. פעמוני רוח ופסלים קטנטנים תלויים על עץ ליד דלת הכניסה, ועל שלט עץ חרוטות חמש מילים שמסכמות הכל - “הבית הקסום של ליליאנה ומרקו”.
והוא אכן קסום. ליליאנה ומרקו הם זוג אילתי יוצא דופן שקשה שלא לחבב מיד. הם מתמחים בצלילים מרפאים ובכלים עתיקים, וגם מי שמגיע אליהם מרופד בשכבה עבה של ציניות - יצליח להתקלף ממנה. לפני הסדנה, הם מגוללים את סיפורם המתחיל בברזיל (מרקו) ובארגנטינה (ליליאנה), "שילוב שלא הולך ביחד, במיוחד בכדורגל", צוחקת ליליאנה."אבל אנחנו התאהבנו, ואנחנו 33 שנים ביחד, עובדים יחד ועושים הכל ביחד".
היא בענייני הרוחניות מגיל 14. "חיפשתי מה הטעם בחיים, למה אנחנו כאן, וזה מסע חקר שנמשך עד היום", אומרת בעלת הבית ופורשת על השטיח בסלון קערות טיבטיות עתיקות. ליליאנה היא הרוח החיה מבין שניהם, ג'ינג'ית עם טמפרמנט שהולם את צבע השיער. כשהיא מדברת היא פורשת את ידיה לצדדים בתיאטרליות, וקשה שלא להיסחף אחריה. "בטיול בדרום הודו נתקלנו בקערות האלה", היא מרימה קערת מתכת, מקישה עליה והחדר מתמלא צלילים מעודנים. "כששמעתי את הצליל הזה בפעם הראשונה, הלב התרחב והתחלתי לבכות".
לא מעט מאלו שמגיעים לביתה מזילים גם הם דמעה. לדברי בני הזוג, לקערות טיבטיות יש יכולת לפתוח חסימות אנרגטיות, והצלילים שלהן יוצרים אפקט טיפולי המסייע בהורדת מתחים, העלמת פחדים, הפחתת כאבים וניקוי מערכות בגוף. "זה עושה פלאים, מטפל בכאבים פיזיים ונפשיים", מסכם מרקו.
הזמנות בטלפון: 052-7271200. מ-70 שקל לאדם, תלוי במספר המשתתפים. האסטריצקים הם חלק ממיזם "פוגשים", במסגרתו מארחים תושבי אילת מבקרים בביתם לסדנאות מיוחדות.
עצים קטנים עם מסר גדול: בחצר של אדם רקטוב יוספה, שאפשר לשבת בה גם בשיא החום בזכות המזגן הנייד, יש כמות עצומה של עצי בונסאי. העצים הזעירים גדלים בתוך מכוניות משחק ואפילו בתוך שקעי חשמל. אדם הוא איש צומח ומצמיח, יליד קיבוץ נחל עוז, שגר באילת כבר 24 שנים, נשוי ואב ל־2, העוסק בגינון טיפולי. "זה כיף גדול וזכות", אומר מי שאובחן עם פוסט־טראומה משירותו הצבאי, והיום מטפל באוכלוסיות שנזקקות לעזרה, אחרי שנים שבהן ניהל את עמותת המסעדות והברים בעיר.
בסדנה שלו הוא מלמד את עקרונות גידול הבונסאי, מדבר על שגשוג, פריחה, צרכים וצמיחה - של עצים ושל אנשים. הוא משתף בסיפורו האישי ומסביר מה הערך הטיפולי בגידול עציצים. ומה שמתחיל בפעולה פשוטה יחסית של שתילה מסתיים בחוויה מעצימה. "את מה ששתלתם כאן תיקחו אתכם הביתה ותמשיכו לפתח איתו מערכת יחסים", הוא מסכם.
הזמנות בטלפון: 050-2052749, מ־70 שקל לאדם, תלוי במספר המשתתפים.

אוכל: מתאילנדי ועד שווארמה מפתיעה

Thaistory: לפני שלושה חודשים נפתחה באילת בדיוק מה שהיה חסר בה - מסעדה תאילנדית באזור המלונות. מאחורי המקום עומדים הבעלים של אימפריית המסעדנות פסטורי, המתפקדת כחלק מהנוף הקולינרי בעיר כבר 24 שנים. חופשה של הבעלים בתאילנד הולידה התאהבות באוכל המקומי, ומכאן ועד להקמת המסעדה הדרך הייתה קצרה.
המסעדה נפתחה על חורבות שיפודיית תרשיש שנסגרה. החלל המשופץ מזכיר כפר נופש תאילנדי (בחוץ) ומלון פאר בפוקט (בפנים). אפשר להגיע לכאן כדי לשבת על הבר ולשתות קוקטייל וגם לארוחה מלאה. התפריט כולל כל מה שהישראלים אוהבים לאכול במסעדות תאילנדיות, מסלט פפאיה (48 שקל), אגרול (44 שקל), נאום טוק (נתחי בקר צרובים, 62 שקל), מרק טום יאם עם פירות ים (78 שקל), תבשילי קארי עם דגים, בשר או פירות ים (78-68 שקל), שלל מנות מגזרת הפאד תאי (78-71 שקל).
ההקפדה שמלווה את מסעדת האם נשמרת גם פה - הירקות התאילנדיים מגודלים בחצבה עבור המסעדה, ושורת מרכיבים ורטבים מיובאים מתאילנד. לטובת מי שלא מתחבר לטעמים החזקים, מציעים כאן גם תפריט סושי.
תרשיש 9, פתוח כל השבוע מ־19:00 עד חצות. טלפון: 08-8581818.
ביר גארדן: בניגוד למה ששמו מרמז, ביר גארדן הוא יופי של מקום למשפחות עם ילדים שמגיעות לאילת ומחפשות מסעדה נגישה ואיכותית. נכון, עושים פה הרבה כבוד לבירות, עם שורת ברזים מרשימה שמהם נמזגים משקאות בטמפרטורה צוננת, אבל גם בגזרת האוכל ההיצע לא רע בכלל.
התפריט הוא מז'אנר ה"קצת מכל דבר". יש מנות ראשונות לא רעות כמו פרעצל חם (32 שקל) וקרפצ'יו בקר (54 שקל); סלטים (מומלץ: סלט ארטישוק איטלקי עם גבינת פטה, ירקות ושקדים קלויים, 58 שקל); פיצות טובות מאוד (בעיקר פיצה טוסקנה עם רוטב עגבניות ופסטו, מוצרלה, עגבניות מיובשות, זיתי קלמטה, רוקט ובלסמי מצומצם, 58 שקל); מנות עיקריות בשריות - מהמבורגר דרך עראיס, שניצל, שווארמה וסטייק; אגף נקניקיות המכונות "מנות הדגל שלנו" (נקניקיית מינכן אמנטל, נקניקיית עגל עם גבינת אמנטל, 68 שקל, נהדרת); וגם תפריט ילדים.
בימי רביעי ב־21:00 מתקיימת פה הופעה של להקה מקומית, בימים של משחקי כדורגל חשובים אפשר לצפות בהם פה על מסכים ענקיים ובמוצאי שבת מציעים במקום דיל "בירה ללא תחתית", המאפשר שתייה חופשית במחיר של 99 או 119 שקל לאדם, תלוי בסוג הבירות.
דרך פעמי השלום 23, טיילת מלון דן, פתוח כל השבוע בין השעות 1:00-12:00, טלפון: 050-7972645.
שווארמה פלוס: הייתאם ומירוות דגש, זוג נשוי שמתגורר כבר 20 שנה באילת, החליטו לפני חודשים אחדים להעשיר את ההיצע הקולינרי בעיר עם שווארמייה חדשה, שהיא הרבה יותר משווארמייה, כפי שמרמז שמה. מלבד השיפוד המסתובב ממנו חותך הייתאם שווארמה מתובלת בעדינות מופתית, מגישים השניים במקום החדש הנמצא באזור התעשייה גם פיתות גורמה עם אנטריקוט (65 שקל), קציצות (45 שקל) ושקדים (70 שקל).
ויש גם מנת פיקאניה חתוכה לפרוסות דקות על גבי מגש עץ (75 שקל), מעורב ירושלמי (45 שקל) ופלאפל (20 שקל) לטובת מי שמעדיף אופציה צמחונית. המנות מלוות בסלטים טריים ונהדרים. "אנחנו שמים בצלחת את מה שאנחנו אוהבים לאכול בבית, אין חוכמות", מסביר בעל הבית. על מנת שווארמה בפיתה גובים כאן 40 שקל, מחיר שכבר הפך לדמיוני באזור המרכז.
המלאכה 5, א'-ה' 21:00-10:00, שישי 16:00-10:00, טלפון: 08-8581519.
ויה קלרה: אבנר קול, בעברו איש חינוך, ובנו חיים, חולקים אהבה ארוכת שנים לסיגרים. לפני כשנה הם פתחו את ויה קלרה (שם של מחוז בקובה), מקום שכמותו לא היה בעיר לפניהם. קודש הקודשים פה הוא חדר לחות מקצועי, לפי כל כללי הטקס, שבו נמכרים סיגרים מרחבי העולם.
המקום מתפקד גם כמעדנייה מתוקתקת המציעה כריכים, גבינות מכל העולם, אנטיפסטי, מזטים וצידת חובה הביתה בדמות חומץ בלסמי שיושן במשך עשר שנים.
גם מקום משקאות הפרימיום לא נפקד, ועל מדפי העץ מונחים מבחר יינות מרחבי העולם, לצד מותגי וויסקי וקוניאק שונים.
התמרים 2, א'-ה' 23:00-8:00, ו' 17:00-10:00. טלפון: 050-8895519.
Mamo: המפגש הראשון של השף אוהד לוי ("המסעדה הבאה של ישראל") עם המטבח היה בילדותו, כשקילף תפוחי אדמה בחוף ציון באילת, שהיה שייך לסבו ציון, ממקימי העיר. לאחר שירותו הצבאי הוא עבר לתל-אביב, הצטרף לצוות ב"הרברט סמואל" והמשיך לשורת מסעדות נחשבות, ביניהן "כתית", "סושיאל קלאב", "אורטוריו" ו"צי'קטי", בה היה גם שותף. לפני כשלוש שנים עזב עם משפחתו את תל-אביב לטובת הערבה הדרומית.
לפני שנה השיק לוי באילת את מסעדת Mamo, המבוססת על מנות קטנות לחלוקה. הקו הקולינרי הוא מטבח ים- תיכוני עכשווי, ששואב השראה מכל אגן הים התיכון עם חיבה מיוחדת לחופי ספרד. תמצאו שם הרבה דגים ופירות ים, פסטות וגם כמה אופציות בשריות.
אגמונים 10, פתוח כל השבוע בין השעות 23:00-19:00. טלפון: 055-2216062.
kiko: ההצלחה הקולינרית של אוהד לוי באילת הולידה אח קטן למסעדת האם, שנחנך לאחרונה – בר יין ומעדנייה בשם kiko. בבוקר ובצהריים מתפקד המקום כחנות יין ומעדנייה עם דליקטסים תוצרת בית של אוהד (נקניקים, פיצוחים, זיתים וגבינות ממחלבות באיזור הדרום), לצד מבחר מוקפד של יינות. משעות הערב הופך המקום לבר יין עם מנות קטנות כמו ברוסקטות כם דג, ארטישוק ועוד, צ'יפס זוקיני, בראוזלה ושקדים מטוגנים, קרוקט גבינות ונקניק ועוד. מחיר לכוס נע בין 45-28 שקל, טווח המחירים למנות: 48-18 שקל.
אגמונים 10, א'-ד' מ-19:00 ועד אחרון המבלים. וואטספ לבירורים: 053-5511013.

לינה: מלון בוטיק בראש אחר

מלון Now: אילת מתחדשת גם בתחום האירוח והלינה. מלון Now, הממוקם כ־200 מטר מהים, סמוך למלון דן, שונה לגמרי ממה שרוב הנופשים באילת מכירים. זהו מלון בוטיק המיועד לבני 18 ומעלה, עם מעט חדרים, לחלקם ברכת שחייה פרטית ולאחרים ג'קוזי. במלון שתי בריכות - אחת בקומה המרכזית והשנייה על גג. לבריכת הגג יש עיצוב מפנק במיוחד, עם דק עץ ומיטות שיזוף, שעליהן מסוככים גגונים בסגנון כפר נופש תאילנדי, עם עצי דקל ושולחנות קש. ברקע נשקף נוף פנורמי של המלונות האייקוניים בעיר, ועם המוזיקה ברקע התחושה אסקפיסטית לחלוטין.
גם ארוחת הבוקר פה היא באווירה בוטיקית. היא מתחילה עם לחם וצלוחיות קוקטיות המגיעות לשולחן, וממשיכה עם מנה עיקרית לבחירה, מחביתות דרך שקשוקה ועד גאוות חדר האוכל - אגז בנדיקט מפואר עם פיסות אבוקדו וסלמון נא.
דרך הים 5, טלפון: 050-2299244.