מגבירים את הלחץ על הבנקים בעקבות הרווחים האדירים שעשו על חשבון הציבור. ועדת השרים לחקיקה צפויה לאשר היום חוק שיחייב את הבנקים בישראל לשלם יותר ריבית ללקוחות ולצמצם את הפערים בין ריבית הזכות לריבית החובה שהבנקים גובים. לחוק הזה צפוי גם רוב בכנסת והוא מעורר דאגה בבנקים.
מתברר שלא במקרה זימן הנגיד פרופ' אמיר ירון ביום שלישי בשבוע האחרון את ראשי הבנקים ל"שיחת נזיפה" וביקש מהם להקדים את החקיקה בכנסת ולהודיע מיוזמתם על שיפור הריביות ללקוחותיהם. מתברר שהצעת החוק, שעליה חתומים חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה גם יחד, הוגשה בדיוק ביום שבו הזעיק ירון ללשכתו לפגישה למחרת את בכירי שבעה הבנקים העיקריים בישראל.
1 צפייה בגלריה
yk13479002
yk13479002
צילום: אלכס קולומויסקי

מאחדים כוחות

על הצעת החוק חתומים חמישה חברי כנסת - לצד יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן, ח"כ אוהד טל וח"כ ינון אזולאי מהקואליציה חתומה על הצעת החוק גם יוזמת החוק, חברת האופוזיציה ושרת המדע לשעבר ח"כ אורית פרקש הכהן.
על פי הצעת החוק לא תיפגע עצמאות בנק ישראל שכן הכנסת לא תקבע את שיעורי הריבית שיהיה על הבנקים לשלם על יתרות זכות ופיקדונות שקליים ללקוחותיהם, אלא החוק החדש יסמיך את נגיד בנק ישראל להורות לבנקים על אופן וגובה תשלום הריבית לבעלי חשבונות הבנקים והפיקדונות.

הנגיד יקבע כללים

בהצעת החוק, שתידון כבר היום בוועדת השרים לחקיקה, שם צפויה לה רוב, נאמר: "נגיד בנק ישראל יקבע כללים לעניין אישור הריבית שמשלם תאגיד בנקאי ללקוחותיו לרבות על פיקדונות ויתרת כספים בחשבון העובר ושב. כללים כאלה יכול שיתייחסו לציבור לקוחות מסוים, כגון משק הבית ועסקים קטנים, או רק בהתקיים תנאי ריבית או תנאי שוק מסוימים, לפי שיקול דעתו של הנגיד".
יצוין שבחשבונות העו"ש של ציבור לקוחות הבנקים "שוכבים" כיום, מבלי לקבל ריבית, כ־550 מיליארד שקלים. לאחרונה הודיעו פייבוקס וגם בנק לאומי כי יתחילו לשלם ריבית על הכספים הללו, אולם לפי שעה מדובר בסכומים קטנים יחסית, כמו מקסימום תשלום של 100 שקל בשנה על יתרות העו"ש בבנק לאומי וזאת בכפוף לתנאים כמו בעלי משכנתה או תיק מניות בבנק.
כלכלנים ובנקאים צופים שבימים הקרובים מאוד, כנראה כבר השבוע, יודיעו בנקים אחדים נוספים על הטבה בתנאי תשלום הריבית הן על יתרות בחשבונות העו"ש והן על הפיקדונות השקליים, כדי למנוע את הצורך בחקיקה בכנסת שתגביל את עצמאות החלטותיהם בתחום הריביות בעתיד.