אזור המרכז
פעילות במוזיאון פסיפס לוד: פסיפס לוד, בן 1,700 שנה, התגלה במקרה לפני כמעט 20 שנה בעיר, ומאז טייל בין מוזיאונים נחשבים בעולם. לפני שנתיים חזר לביתו, והשנה נפתח המוזיאון למבקרים. כחלק מהרצון לחבר את הדור הצעיר, יתקיים משחק אינטראקטיבי סביב המוצגים במוזיאון לקבוצות ולמשפחות.
מופע חי במוזיאון בת־ים: בקיץ הקרוב יהפוך מוזיאון בת־ים לאמנות לסוואנה מלאה בחיות. זה יקרה במסגרת תערוכה חווייתית בשם "ספארי" – יצירתו של הבמאי והמעצב עטור הפרסים עמית דרורי. זהו בעצם מופע חי שבו משתלבים יחד טכנולוגיה, רובוטיקה, בובנאות, הנדסה ומלאכת בנייה מסורתית. הספארי של דרורי מלא בחיות פראיות, כלי נגינה ותאורה מיוחדת. החיות נוצרו עבור מופעי תיאטרון שהוצגו ביותר מ־15 מדינות, וזו הפעם הראשונה שהן ייפגשו כולן בתערוכה שנוצרה עבור המוזיאון.
פעילויות מדע וחלל בפלנתניה: מרכז המדע והחלל פלנתניה יקיים שורת פעילויות לסקרנים צעירים. האתר יארח קסמי מדע וניסויים מדעים באווירה חללית (5 ו־20 ביולי, 3 ו־13 באוגוסט); סיור עששיות וצפייה בטלסקופים (17 ביולי ו־15 באוגוסט); וחיים בתוך בועה – הפנינג של פעילויות חלל ומדע, במהלך אוגוסט בשעות 16:00-10:00 בסבבים.
Wipark בראשון־לציון: פארק האקסטרים Wipark מתארח בחופש הנוכחי בבית מכבי בראשון־לציון. מדובר בסוג של גן עדן לחובבי האקשן — כ־1,500 מ"ר מלאים במתקנים לכל הגילים, עם שורת מתנפחי ענק וגם ג'ימבורי לקטנטנים.
אולימפיאדה בתל־אביב: מרכז המבקרים החוויה האולימפית מציע מסע בין רגעי השיא של המשחקים האולימפיים. כך למשל בטבעת התהילה מתוודעים באמצעות הקרנה ב־360 מעלות לרגעי השיא בתולדות המשחקים האולימפיים, וצופים בגדולי הספורטאים לאורך הדורות. הטבעת ההיסטורית מדמה אצטדיון ביוון העתיקה וסוקרת את היסטוריית המשחקים. ובטבעת הישראלית פוגשים את המדליסטים האולימפיים הישראלים.
ילדים לומדים קולינריה: באורט דן גורמה בתל־אביב מקיימים בחופש שורת סדנאות בישול וקונדיטוריה לילדים בכיתות מאובזרות בציוד מתקדם ומקצועי. בסדנאות, שיובילו השפים והשף־קונדיטורים הבכירים של אורט דן גורמה, יאפשרו לילדים ללמוד איך להכין מטעמים ממטבחי הים התיכון לצד מנות גורמה מרחבי העולם. בסדנאות הקונדיטוריה הילדים ילמדו להכין מאפי שמרים, בצק פריך ועוגיות, פחזניות ואקלרים, קינוחים טבעוניים ועד לקינוחי ראווה מהוויטרינות של פריז. הסדנאות מתאימות לגילים 14-9 ומתקיימות בימים א'-ה', בשעות 14:00-8:30. לפרטים והרשמה: 073-7069526.
המון בלון: ג'ונגל טרופי, פסל החירות בניו־יורק, מגדל אייפל בפריז, מעבורת חלל וגם עולם הים — מבקרי תערוכת הענק "בלון סטורי”, שכפי שנרמז משמה - מורכבת מבלונים בלבד, יעברו דרך המיצגים הללו. חוץ מהמיצגים המתנפחים יהיו גם מיצגים אינטראקטיביים. התערוכה נבנתה בנמל תל־אביב מבלונים העשויים מחומרים מתכלים, מה שאומר שגם על כדור הארץ חשבו כאן. האנגר 11 נמל תל־אביב, 21 ביולי עד 31 באוגוסט.

ירושלים והסביבה

על גבעת התחמושת: גבעת התחמושת, אתר המורשת המזוהה עם איחוד ירושלים, מציעים הקיץ חוויה חינוכית לכל המשפחה: מוזיאון ששת הימים מציג את ימי המערכה על העיר באמצעות תמונות, סרטים וחפצים אישיים בעלי ערך רגשי והיסטורי. יומן המסע של העיר מסופר דרך עיניי התושבים והלוחמים. באתר גם מיצג אור־קולי תלת־ממדי המתאר את מהלכי הקרב וחושף את הסיפור ההיסטורי של "הקו העירוני", הגבול שחצה את לב ירושלים. ולקינוח, סיור מודרך בין תעלות הגבעה שבהן התרחש הקרב הקשה. בדרך אפשר גם לטפס על הטנקים שבמקום. להזמנות: 02-5829393 או 2967*
תעלומת הצלילים האבודים: במהלך חודש אוגוסט יהפוך מוזיאון המוזיקה העברי לחדר בריחה מוזיקלי: “תעלומת הצלילים האבודים”. הביקור יהיה מלא בתעלומות, הרפתקאות ואתגרים וחיפוש אחר יצירה מוזיקלית נדירה שאבדה לפני מאות שנים. גם התצוגה במוזיאון תהפוך לחידה מתמשכת של צלילים. בפעילות עוברים המשתתפים מחדר לחדר. בכל חדר ישנה תיבה, ועל המשתתפים לאסוף רמזים, לשמוע צלילים ולפתור חידות על מנת למצוא את הקוד לתיבה ולעבור לחדר הבא, ובסוף לזכות בפרס. במוזיאון שבעה חללים, כל אחד מהם מוקדש לאזור שונה בעולם, ובהם כ־300 כלי נגינה נדירים שהגיעו מהתפוצות ומוצגים במוזיאון. הפעילות מיועדת למשפחות ולילדים עד גיל עשר ועורכת כשעה. יש להירשם לפעילות מראש. מוזיאון המוזיקה העברי, יואל משה סולומון 10, ירושלים. טלפון: 02-5406505
סיור באוטובוס האדום: כתיירים בחו"ל, אנחנו רגילים לעלות על אוטובוסים דו־קומתיים שנעים בין אטרקציות בערים המרהיבות בעולם. אז למה לא בירושלים שלנו? לאחרונה החל לפעול בעיר אוטובוס דו־קומתי, אדום כמו בחו"ל, הנוסע בין 15 אתרי תיירות בליווי הסברים במערכת אודיו. המטיילים נהנים מהנופים הפנורמיים הנפלאים מהקומה העליונה הפתוחה, עוברים בין אנדרטאות, יצירות אמנות, העיר העתיקה ועד תצפיות מהר הזיתים והר הצופים. אפשר לבחור בסיור המאפשר עלייה וירידה בשלל תחנות בעיר. א'-ה' 16:00-10:00, שישי 13:00-10:00. האוטובוסים יוצאים כל שעה עגולה ממפרץ האוטובוסים ברחוב אגרון 14. פרטים נוספים באתר האינטרנט.
שירי יהונתן גפן בבית אבי חי: אחד האתרים האיכותיים לפעילות עם הילדים יקיים הקיץ סדנה וכיתת אמן לילדים בהנחיית מיטב המאיירים בעקבות שירי יהונתן גפן. בכל מפגש יצרו המשתתפים הצעירים עולם צבעוני בעזרת חומרים שיש בדמיון, יתנסו ביצירת דמות שהכירו משיר ישן, ויגלו כמה האיור הוא חלק מהסיפור. לבני ובנות 7 ומעלה. 10 ביולי, 21 באוגוסט. במהלך הקיץ יעלו במקום גם הצגות לילדים וסדנאות נוספות.בית אבי חי, המלך ג’ורג 44, ירושלים. לפרטים נוספים וכרטיסים באתר האינטרנט.
פסטיבל סוף הקיץ בתיאטרון ירושלים: הפסטיבל יציע שלל מופעים המציגים דו-שיח בין הבמה למסך, הפקות מקור וחגיגה תרבותית תחת כיפת השמיים, עם מגוון של יצירות מתחום הבמה והמסך, בהשתתפות אמנים ישראלים מובילים. מדי יום יציע הפסטיבל שני מופעים: מופע לקראת שקיעה למשפחות וילדים ומופע ערב לקהל הבוגר. בתכנית לילדים: מופע הילדים “ענן על מקל” משירי רינת הופר מארחים את חברי המופע “ילד פעם”, טל מוסרי מארח את להקת “הכבש ה-16” המחזמר המוזיקלי משיריו וסיפוריו של יהונתן גפן, “החלילן מהמלין” - מופע מוזיקלי תיאטרלי על פי אגדת העם האהובה בביצוע תיאטרון ארצי לילדים בליווי נגנים. האירועים מיועדים לגילאי 3-9 ולכל המשפחה. 29-31 באוגוסט ברחבת תיאטרון ירושלים. פרטים וכרטיסים באתר האינטרנט.
רוכבים בחבל מודיעין: רכיבה באופניים היא פעילות שתמיד אפשר לבצע לבד. ואפשר גם להוסיף לה ערך מוסף. גנור טיולי אופניים מציעה טיולי אופניים עצמאיים ומודרכים למשפחות, זוגות וקבוצות, בהם גם ניווט עם מפות וכתבי חידה. הסיורים מתקיימים בין השדות, המטעים, הפרדסים והנופים של חבל מודיעין. בתיאום מראש לפחות 24 שעות מראש, באתר האינטרנט.
כך הם חיו פעם: אתר כפר חשמונאי, בכניסה ליישוב שילת שליד מודיעין, משחזר את חיי היומיום בארץ ישראל בעת העתיקה, וממחיש את אורח החיים הקדום בפעילויות וסיורים מודרכים על תקופת בית שני, המשנה והתלמוד, לצד סיור במבנים משוחזרים להכרת מלאכות עתיקות: בית בד עתיק, מטבעה למטבעות חשמונאיות, מפעל להכנת צמחי תבלין ותרופות, בית כנסת עתיק, בית מגורים ברחוב חשמונאי, מקווה, יצירת זכוכית בשיטות עתיקות ועוד. בתיאום מראש, באתר האינטרנט.
100 תיבות נח: בהשראת הסיפור המקראי של תיבת נח נפתחת בימים אלו תערוכה מרתקת במוזיאון הטבע התנ"כי ושמה The Art of the Ark — אמנות התיבה. התערוכה כוללת יותר מ־100 ייצוגים של תיבת נח, בהם דגמים מיוחדים, תמונות ופריטי יודאיקה מ־16 מדינות — מארה"ב ועד הפיליפינים, מרוסיה ועד מוזמביק. בנוסף יוכלו המבקרים ליהנות מביקור במוזיאון שיחשוף אותם לעולם בעלי החיים של התנ"ך, כולל בעלי חיים אמיתיים, שאת חלקם אפשר ללטף. מוזיאון הטבע התנ"כי, הר טוב, סמוך לבית־שמש, בתיאום מראש: 073-2131662 ובאתר האינטרנט.

דרום

"פטר והזאב" פוגש את "קרנבל החיות": במסגרת הסדרה לכל המשפחה שנועדה לקרב את המוזיקה הקלאסית אל עולמם של הילדים והנוער, תקיים מחר הסינפונייטה הישראלית באר־שבע קונצרט לילדים המשלב את יצירתו של פרוקופייב "פטר והזאב" עם קטעים מ"קרנבל החיות" האלמותי. תחת ניצוחו של מאסטרו ניר קברטי תבצע התזמורת את היצירות לצד הפסנתרנים טמי קנאזאווה ויובל אדמוני. לנגנים יצטרפו רקדנים. 4 ביולי ב־17:30, המשכן לאומנויות הבמה באר־שבע. כרטיסים: 08-6266422.
פרינג' לקטנים: יש לא מעט אפשרויות לצרוך תיאטרון עם הילדים בחופש, ואחת המעניינות שבהן היא במסגרת פסטיבל הפרינג' הבינלאומי ה־13 שייערך בבאר־שבע. הרפרטואר המשובח כולל קלאסיקות ילדים כמו "תירס חם" של מיומנה ו"ד"ר דוליטל" של תיאטרון המדיטק. גם "כראמל", עטורת הפרסים מבית תיאטרון אורנה פורת, תעלה בפסטיבל. לצד ההצגות, יעלה בבכורה מחזמר ראפ לילדים בשם "טוהר חלפון והבאטל על הניקיון". ויהיה גם פסטיבל רחוב צבעוני (ב־3 באוגוסט). תיאטרון הפרינג' באר־שבע, 31 ביולי עד 4 באוגוסט. פרטים וכרטיסים באתר האינטרנט.
עקרבים בכיף: אנחנו רגילים לפחד מעקרבים. בקיבוץ קטורה שבערבה הדרומית מציעים פעילות שדווקא אמורה לקרב אותנו אל חסרי החוליות הללו – סיור עקרבים. אחרי שקיעת השמש יוצאים עם מדריך אל המדבר, שם צופים בעקרבים באמצעות פנסי אולטרה סגול, ושומעים את סיפורם המרתק. בימי חמישי ביולי ובימי שלישי וחמישי באוגוסט. להרשמה: aravadesert.co.il
לילות לבנים בערבה: בשיאו של מטר הטאורים המסורתי בערבה יתקיים בערבה התיכונה סוף שבוע “לילות לבנים בערבה”, עם פעילויות בנופי בראשית מדבריים בשעות הלילה, ללא תאורה מלאכותית. בין הפעילויות: תצפית מודרכת בכוכבים, צפייה בטלסקופ, סיורים ליליים בעקבות בעלי חיים מדבריים, סדנת מיומנויות קדומות, סדנה לתוך עולם הפטריות, שיעורי יוגה, סדנת מגע מרפא, מפגשי אמן, סדנאות יצירה ועוד. 12-10 באוגוסט. פרטים והרשמה באתר האינטרנט.
כדורים פורחים בנגב: מדי שנה מתכסים שמי הנגב בכדורים פורחים. זה קורה במסגרת פסטיבל כדורים פורחים ישראלי פארק הבשור. עם רדת החשכה, מתחם האירוע ייפתח לקהל למופע נייט גלואו (Night Glow) של כדורים פורחים מוארים, עם מוזיקה, להטוטי אש, מייצגי לייזר ועוד. בבוקר שישי, יחד עם הזריחה, יחלו ההכנות לקראת המראת הכדורים, ובסיומן שישה כדורים פורחים יימריאו אל על. 11-10 באוגוסט בפארק הבשור (גן לאומי אשכול), פרטים והזמנות באתר תיירות חבל הבשור.

צפון

פסטיבל רחוב בזכרון יעקב:בימי חמישי בחודשים יולי ואוגוסט יהפוך מדרחוב דרך היין של זכרון יעקב לפסטיבל רחוב מושקע. בתוכנית: הופעות מוזיקה של אמנים מהשורה הראשונה, נגני רחוב, תיאטרון רחוב, דוכני אמנות ויצירה, הצגות לילדים ומיצגים. בין האמנים: ערן צור, ארז לב ארי ולאה שבת. בימי חמישי לאורך יולי אוגוסט בין השעות 23:00-18:00. הכניסה חופשית.
סיור עששיות ביער אודם: בסיור לילי בשביל קסום ביער אלונים, מתגלה תופעת הטבע ”הג'ובה הגדולה” – בור וולקני ענק במרכז שמורת יער אודם. במהלך הסיור ביער מקבלים הסברים על התופעה, האזור, היער, חיות הגולן, הכוכבים והירח. הסיור יוצא בכל ערב בשני סבבים בתיאום מראש. לפרטים: 050-6894560.
קונצרטים לילדים בגליל העליון: פסטיבל קול המוזיקה בגליל העליון, המתקיים בימים אלה בכפר בלום, מציע גם אירועים מוזיקליים לילדים. "קרנבל החיות" יועלה בביצוע התזמורת הקאמרית הישראלית ותיאטרון מלנקי בניצוחו של ניתאי ראך ובהשתתפות יותר מ־30 נגנים ושחקנים (7 ביולי). במופע "תופלי עם אמן כלי ההקשה אמיר לביא" מגלה אמיר יחד עם הקהל את הקסם שבקצב עם עשרות כלי הקשה מהעולם, (8 ביולי). כרטיסים באתר האינטרנט של הפסטיבל.
לקטוף תות ולהכין גלידה: טעם הגולן היא גלידריית בוטיק במושב אבני איתן בגולן, שבה מכינים גלידת גורמה בהשראה מקומית. בקיץ מקיימים שם גם פעילות בשיתוף החווה הסמוכה, “אדמה ברמה”, המגדלת פירות וירקות בשיטה אורגנית. בחווה מקבלים הסבר על שיטת הגידול וקוטפים תותים. לאחר הקטיף מביאים את התותים לגלידרייה ומכינים גלידת תותים. במקום ניתן ליהנות מגלידה בטעמים מתוצרת הגולן העונתית והמגוונת. בתיאום מראש בטלפון: 052-5462766 ובאתר האינטרנט madeingolan.com.