בעקבות המחסור שהולך ומתקבע בחלב סטנדרטי מפוקח בקרטון 1 ליטר, יזמן מנכ"ל משרד החקלאות אורן לביא את נציגי המחלבות שטראוס, טרה ומחלבות רמת הגולן, במטרה לבחון כיצד ניתן להגדיל את מספר קווי ייצור החלב ומה צריך לעשות כדי ששטראוס תצטרף ליצרניות החלב המפוקח.
כפי שפורסם אתמול לראשונה ב"ממון", מנכ"ל מועצת החלב איציק שניידר פנה לשר החקלאות אבי דיכטר ולשר הכלכלה ניר ברקת והודה לראשונה שהמחסור בחלב מפוקח הפך להיות קבוע. שניידר דרש לדון בהקדם בנושא ולמצוא פתרונות לקווי ייצור נוספים.
1 צפייה בגלריה
yk13482318
yk13482318
צילום: בועז אורגד
מנכ"ל משרד החקלאות אורן לביא אמר אתמול ל"ממון": "אני מקבל כל הזמן תלונות על מחסור בחלב. כל השיטה של החלב בפיקוח צריכה לעבור שדרוג, וחייבים להגדיל קווי ייצור נוספים. השאיפה היא שטרה תחזור לשני קווי ייצור, וגם שמחלבות שטראוס ייצרו. קיבלתי את מכתב מנכ"ל מועצת החלב, ואשב עם המחלבות ומועצת החלב. נראה איך אפשר לקדם את נושא הסיוע למחלבות כדי לייצב את השוק ולמנוע חוסרים. המטרה שתהיה אספקת חלב רציפה על המדפים. אי־אפשר לתת לתנובה לשאת בכל הנטל של ייצור חלב מפוקח, וזה גם לא בריא שיצרנית אחת תייצר את רוב החלב המפוקח בארץ. אם יש יבואנים בעלי יוזמה לייבוא חלב, שיפנו אלינו ונבחן מה ניתן לעשות".
תלונות של לקוחות על מחסור בחלב הגיעו גם לרשות התחרות. משה פדלון ראש עיריית הרצליה פנה במכתב לעו"ד מיכל כהן, ראשת רשות התחרות וכתב לה: "מעת לעת אני מבקר בסופרמרקטים ושומע לקוחות שמתלוננים שאין חלב 3 אחוזים. בשיחה שערכתי עם המנהלת מסתבר שמזה מספר חודשים יש מחסור חמור של חלב מפוקח (כן ניתן להשיג בשפע את כל סוגי החלב היקרים). סמנכ"ל התפעול של הרשת אישר את העובדות, וציין שמזה תקופה ארוכה המחלבות מספקות רק 40%-25% מהכמות הנדרשת בפועל. אני מזהה קרטל של שלוש המחלבות במטרה לאלץ את הלקוח, בלית ברירה, לרכוש מוצרי חלב יקרים יותר".
ואכן, בסיור בין מכולות שכונתיות לרשתות המזון באזור המרכז אתמול בצהריים התברר שברוב המקומות מדפי החלב ריקים מקרטוני חלב מפוקח לעומת היצע יפה של בבקבוקי חלב מועשר היקרים יותר.

"אין לנו פיתרון"

המחסור מאלץ את הצרכנים לשלם כ־20% יותר, 8.10 שקל במקום 6.81 שקל לליטר. "זה מרגיז מאוד" אמר לקוח בסניף יוחננוף בנתניה. "לא יכול להיות שאי־אפשר למצוא חלב בשעת צהריים בתחילת שבוע. אני לא מוכן לקנות את החלב המועשר בבקבוק פלסטיק, כי זה מייקר לי את הסל בימים שהכל מתייקר. לא ברור לי איך הממשלה מאפשרת להעלים מתחת לאף של הצרכנים מוצר בסיסי שבפיקוח".
לקוח אחר אמר: "הרגולטור צריך לעמוד על שתי רגליים אחוריות ולהתנגח ביצרניות החלב. מצד אחד סמוטריץ' עושה שרירים למנוע את התייקרות מוצרי החלב שבפיקוח, ומאחורי גבו היצרניות שמות פס ומפסיקות לייצר את המוצר כי לא הצליחו לייקר לנו אותו. זה הזוי. ואם לא די בזה - המדפים מלאים בבקבוקי 2 ליטרים חלב מועשר. למה שאקנה כמות כפולה של מוצר יקר יותר?
גם בסניף סופר יהודה באבן־יהודה בקושי מצאנו קרטוני חלב תנובה, בעוד שמדפי המקררים מלאים כאן בבקבוקי פלסטיק של חלב מועשר של יטבתה. בסניף הסבירו שיש בעיה בכל הענף. "יש מחסור גדול. לקוחות כל יום שואלים - ואין לנו פתרון". גם במכולת ליד המדפים ריקים לגמרי בשעה 11 בבוקר. "זה גם לא יתמלא", הסביר בעל המכולת והוסיף: "מחייבים אותנו, הקמעונאים, לקנות חלב יקר יותר, מועשר, בטענה שיש מחסור במוצר שבפיקוח. זה כבר שובר שיאים. להעלים חלב מפוקח ולגרום לנו למכור, בלית ברירה, חלב יקר יותר בלי הגיון. לך תסביר כל יום מחדש ללקוחות שזו מגיפה כלל ארצית של יצרניות החלב".

לייבא מפולין

על רקע המחסור, ל"ממון" נודע כי רמי לוי, בעלי רשת רמי לוי שווק השקמה, וצביקה וילגר, בעלי וילפוד (מייבא לארץ גבינות ויוגורטים תחת המותג הפרטי 'מחלבות יורו') - כל אחד בנפרד פועלים מול הדרגים הממשלתיים לאפשר להם ייבוא של חלב ניגר מגרמניה ומפולין. עד כה, מדיניות הממשלה לא איפשרה ייבוא של חלב, כהגנה על משק החלב הישראלי, שהוא משק מתוכנן שמשמעותו היא שהמדינה היא שקובעת את מחיר החלב (מחיר המטרה) לרפתן ואת מחיר החלב לצרכן. בעוד מחיר החלב לרפתן מתעדכן אוטומטית בהתאם לעלויות הייצור, עדכון המחיר לצרכן תלוי בחתימה של שרי הכלכלה והאוצר, שמטעמים פוליטיים פופוליסטיים מסרבים לאשר את העלייה. בעקבות מאבק ארוך הם חתמו לאחרונה רק על מחצית מגובה העלייה (9%) שנדרשה, ועל כן טרה, שטענה לחוסר כדאיות כלכלית, צימצמה את הייצור, ומחלבות הגולן, שייצרו חלב מפוקח למותג הפרטי של שופרסל - קרסו. זה כמובן יצר מחסור בשוק. שטראוס מעולם לא נכנסה לתחום החלב המפוקח, ויטבתה, שבבעלות שטראוס, מייצרת רק חלב פרימיום שלא בפיקוח. למעשה תנובה היא החברה היחידה כיום שמתעדפת ייצור חלב זול בפיקוח והשקיעה בשנים האחרונות מעל 100 מיליון שקל בהקמת קווי יצור לחלב מפוקח בקרטון. מטרה נמסר: "טרה מייצרת כרגיל".