בחרנו הפעם להקדיש את המדור לפנייה אחת, מאחר שיש בה תקלות שונות שמהן אפשר ללמוד מה לעשות בשלל מקרים, ובמיוחד מה לא לעשות.
הפנייה של א': "לפני כחודשיים, אבא שלי אושפז במרכז הרפואי שמיר אסף הרופא בעקבות אירוע מוחי שפגע בתפקוד של כל החלק השמאלי של גופו, וגורם לקשיי הליכה וראייה. אחרי שלושה ימי אשפוז, כשהוא עדיין מבולבל, לא מתמצא ונוטה ליפול, הוא שוחרר הביתה. במכתב השחרור ציין הרופא שישנה חשיבות להחזרתו הביתה באמבולנס פרטי. נהג מחברת אלקנה, שהוזמן על ידי המחלקה, ניגש אלינו, אמר שהשירות יעלה 400 שקל, והבטיח שנקבל החזר מקופת החולים. אבל אחרי ששלחנו למזכירות המחוז של הקופה את מכתב השחרור ואת הקבלה, השיבו לנו שאבא לא עומד בקריטריונים להחזר. זה מעצבן מכמה כיוונים. קודם כל, איך בדיוק חושבים בקופת החולים שאדם אשר הפך לנכה בעקבות אירוע מוחי יגיע לביתו? ולמה נהג של חברת אמבולנסים פרטית הוליך אותנו שולל, כשציין בביטחון מוחלט שהקופה תחזיר לנו את העלות?"
על מה התרגזנו? ראשית, על הרופא המשחרר: אכן נהגת כמתבקש כשציינת ש"יש חשיבות להחזרתו באמבולנס", אבל למה להשתמש במילה "חשיבות", שבמקרה זה רק מהווה אמצעי כסת"ח? למה לא ציינת במפורש שישנו הכרח רפואי לעשות זאת, מה שהיה מונע את הדיונים המיותרים מול הקופה?
שנית, על נהג האמבולנס, שחשב רק על הכסף שירוויח, ולפני שהבטיח למשפחה בביטחון הבטחת שווא שהקופה תחזיר את העלות, לא הוסיף רק חמש מלים: "קודם תבדקו את הזכאות לכך".
ולבסוף, על האחות, שהזמינה למחלקה את נהג האמבולנס הפרטי, לא דאגה לעדכן את המשפחה בתנאי הזכאות להחזר ובהליך הנדרש, וגם פגעה בפרטיותו של החולה כשחשפה את זהותו בפני הנהג בלי לבקש אישור מהמשפחה.
הצעתנו: לזכור תמיד שהחולה הוא מבוטח של קופת חולים, וחובה לקבל ממנה אישור לכל מהלך לפני ביצועו, גם כשמזמין השירות לחוץ ומודאג.
למי פנינו? לחברת אלקנה, שם ענו לנו: "קוראים לי איציק ואני לא יכול לתת לך את שם המשפחה שלי. את הקריאות אנחנו מקבלים מתוך בית החולים או מהמשפחות. יש לנו הסדרים מול כל קופות החולים על פי תנאי הזכאות".
למרכז הרפואי שמיר, משם נמסר: "שטח המרכז הרפואי הוא ציבורי ופתוח לכל. באחריות מזמין/ה האמבולנס לבדוק את החזרי הקופה טרם שימוש באמבולנס לצרכים פרטיים".
מנעו מכם תרופות חדשות? הרופא שאליו הופניתם אינו זמין? אף אחד לא אומר לכם מה הזכויות שלכם?
אריאלה איילון, כתבת הבריאות שלנו, תנסה לעזור גם לכם. שלחו פרטים מלאים לאימייל:
Ariela-a@yedioth.co.il, או התקשרו: 6082515־03