כאלף נחלות חקלאיות, מחציתן באזור הגולן, ממתינות לחלוקה לדור חדש של חקלאים שמבקשים לעסוק במקצוע המאתגר. בשל שינויים בסמכויות הקצאת הקרקעות, כחלק מההסכמים הקואליציוניים שדרשה מפלגת עוצמה יהודית, נעצרו הקליטה והטיפול באדמות אלו.
התוצאה: מאות משפחות שכבר ממתינות לקבל את הקרקעות ולהתחיל לעבד אותן ולבנות בהן את ביתם עלולות להמתין עוד זמן רב, בשל מאבקים בירוקרטיים בין משרדי החקלאות ופיתוח הנגב והגליל שמתקוטטים על השליטה בחלוקת הנחלות החקלאיות, לאחר שתחום זה נלקח מאחריות משרד החקלאות והועבר לפיתוח הנגב והגליל.
הדר מטוס, מרכז המשק במושב רמות, מרכז כ־100 חקלאים שממתינים לקבל נחלות, שטחי קרקע לחקלאות וחלקת אדמה לבנות בית במושב, ומודאג מהשינויים. לדבריו, "אנחנו ועוד מושבים אחרים עומדים בחוסר ודאות מתי נקבל את הקרקעות. יש לנו תוכניות מוכנות ל־50 נחלות להרחבת המושב רמות, ואנחנו לא יודעים איפה הן עומדות כעת. עשרות משפחות עומדות נבוכות ומבולבלות".
רענן אמויאל, מנהל אגף בכיר ברשות לתכנון ופיתוח חקלאי והתיישבותי במשרד החקלאות, שסמכויותיה הועברו כעת למשרד הנגב והגליל, היה אמון עד לאחרונה גם על ועדת הקרקעות, האחראית על איתור אדמות חקלאיות וחלוקתן. הוא סבור שהמהלך להוצאת הוועדה ממשרד החקלאות היא טעות. "נוצר ואקום בשטח, שמביא לפגיעה מאוד קשה בציבור. בענייני חקלאות נדרש רצף טיפולי מבחינת תמיכות, עובדים זרים והיבטים נוספים שהמשרד אחראי להם בממשקי העבודה מול החקלאים, ובראשם הקצאת הקרקע החקלאית", הסביר אמויאל.
גורמים בלשכת שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, יצחק וסרלאוף, מסרו כי "משרד החקלאות לא נאות לקיים חפיפה. המשרד רואה חשיבות רבה בתחום האחריות שהועבר אליו, ויטפל בו במקצועיות רבה מתוך ראייה רחבה לשמירה על החקלאות והמרחב האזורי. צר לנו כי משרד החקלאות גרם למציאות בה, חלילה, חקלאים ייפגעו".