קבינט הדיור התכנס אתמול לראשונה מאז הוקמה הממשלה ואישר תוכנית מענקים לרכישת דירות מיד שנייה במסגרת של הגרלות, ואת הגדלת המענקים לרכישת דירות במסגרת "דירה בהנחה" בפריפריה.
התוכנית למתן מענקים בגובה של כ־50 אלף שקל לרכישת דירות מיד שנייה באמצעות הגרלות, תקודם בשלב זה כפיילוט. מדובר בדירות ספציפיות שמחיריהן ינועו בין 300־600 אלף שקל בלבד, ולכן מדובר בנכסים ביישובי הפריפריה, ובחתך אוכלוסייה רלוונטי שבו נמצא חלק גדול מהמגזר החרדי.
גורמים המעורים בתוכנית מסבירים כי נעשתה עבודת מטה ונמצאו דירות בטווח המחירים הזה, כאשר המטרה היא בעיקר "להעיר את שוק הנדל"ן" שסובל מקיפאון בהיקף העסקאות. ואולם, מדובר בפיילוט, שכן אם לא יהיו מימושים של הזכאות ייתכן שטווח המחירים יעלה. בסביבת המחירים כיום בישראל, מדובר בדירות ספורות בטווח המחיר הזה.
תוכנית נוספת שאושרה מבקשת להגדיל את המענקים שניתנים לזוכי תוכנית דירה בהנחה בפריפריה, מ־40 אלף שקל ל־50 אלף שקל, וכן להגדיל את סבסוד עלויות פיתוח התשתיות של הקבלנים שיבנו את הפרויקטים של תוכנית דירה בהנחה בעוד 30 אלף שקל - מ־50 אלף שקל ל־80 אלף שקל. זאת על רקע כישלונות המכרזים של רמ"י לאחרונה ביישובי הפריפריה, ומתוך מטרה להשלים מכרזים בהצלחה כדי להגדיל את התחלות הבנייה.
בקבינט הוצגו ואושרו יעדי הממשלה לגבי הגדלת היצע הדיור עד סוף 2023, בין היתר שיווק קרקעות למגורים לבנייה של כ־90 אלף יחידות דיור חדשות, וקידום עסקאות להקמת 60 אלף יחידות דיור אחרי השלמת המכרזים על ידי רמ"י; אישור תוכניות לבנייה של כ־115 אלף דירות על ידי מינהל התכנון; הקצאת תקציבים לתשתיות תחבורה, והקמת כיתות בשכונות חדשות.
בסוף ינואר השנה אישרה הממשלה להקים ועדת שרים לענייני דיור, בנייה ומקרקעין - למעשה קבינט דיור חדש - בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, ושר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף.
בוועדה חברים גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר הפנים משה ארבל, שרת התחבורה מירי רגב, השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, שר האנרגיה ישראל כץ, שר החינוך יואב קיש, השר לפיתוח הנגב והגליל יצחק וסרלאוף, שרת ההתיישבות אורית סטרוק ושר החקלאות אבי דיכטר.
השר גולדקנופף: "מטרת־העל של הקבינט היא לזרז, לפשט ולקדם תהליכים, על מנת לפתור את הבעיה מהשורש ולהתקדם ליעד שכולנו מכוונים אליו והוא פתרון מצוקת הדיור, שנמשכת יותר מדי זמן. אנחנו הולכים לבצע, בעזרת השם, מהפכה בדיור שתלויה בכל המשתתפים כאן. זה בידיים שלכם ושלנו. האחריות לכך היא על כל היושבים כאן. המחויבות שלנו ליעדים ולהגדלת ההיצע בעת הזאת היא בראש ובראשונה של משרד הבינוי והשיכון, אך לא רק".

עיקרי ההחלטות
מענק של 50 אלף שקל לרכישת דירה מיד שנייה באמצעות הגרלות. הכוונה לדירות בטווח מחירים בין 300 ל־600 אלף שקל בפריפריה
הגדלת מענק לזוכי תוכנית דירה בהנחה בפריפריה, מ־40 ל־50 אלף שקל
הגדלת סבסוד פיתוח התשתיות של הקבלנים בפרויקטים של דירה בהנחה - מ־50 ל־80 אלף שקל
היצע הדיור: היעד לסוף 2023 – שיווק קרקעות לבניית 90 אלף דירות, ואישור תוכניות לבנייה של 115 אלף דירות
פורסם לראשונה: 20:04, 27.06.23