נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שולל מכל וכל את ניסיון החקיקה של חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה בעניין תשלום ריבית על חשבונות העו"ש על ידי הבנקים ומכנה אותה "חציית קו אדום של ממש וחשש ממשי כי כך יתפסו אותה גם הגורמים הבינלאומיים וחברות הדירוג".
בפנייה דחופה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לאחר שוועדת השרים לחקיקה כבר אישרה את החוק, שאמור לעלות היום להצבעה טרומית בכנסת, הנגיד דורש את התערבותו המיידית "על מנת שהצעה זו תוסר לאלתר מסדר היום". הנגיד אף מביע חשש כבד כי אם יחוקק חוק כזה הוא ישפיע לרעה על גופים פיננסיים ועסקיים בינלאומיים השוקלים לפעול בישראל. במכתב יוצא דופן בחריפותו מביע הנגיד בפני ראש הממשלה "את התנגדותי הנחרצת להצעה".
2 צפייה בגלריה
yk13483891
yk13483891
צילום: אלכס קולומויסקי
מדובר בהצעת חוק שאושרה במסגרת ועדת השרים לחקיקה בראשות שר המשפטים יריב לוין ביום ראשון השבוע. על הצעת החוק חתום ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) מהקואליציה. עצם הגשתה עוררה כבר בראשית השבוע סערה במערכת הבנקאית ורוגז רב בבנק ישראל.
הצעת החוק אומרת כי יש "לחייב תאגידים בנקאיים בתשלום ריבית על יתרת זכות בחשבון העו"ש בשיעור מינימלי שיקבע נגיד בנק ישראל לאחר התייעצות עם הוועדה המייעצת לבנק ישראל ובאישור שר האוצר".
2 צפייה בגלריה
yk13483960
yk13483960
צילום: אלכס קולומויסקי

הפגישה והיעדים

בשבוע שעבר הזעיק הנגיד ללשכתו את שבעת ראשי הבנקים הגדולים ואמר להם, כי הוא מבקש לפעול בהוגנות בעניין תשלומי הריבית על חשבונות העו"ש והפיקדונות השקליים. עם זאת, כדי לשמור על עצמאות הבנקים, הוא לא "הורה" לבנקים לפעול, אלא ביקש מהם להודיע לו את החלטתם, מוטב תוך שבוע ימים (עד היום). בעקבות הפגישה הודיע בנק ירושלים, אחרי פייבוקס ובנק לאומי, כי ישלם ריבית מסוימת על יתרת העו"ש.
במכתבו כותב הנגיד: "אדגיש כי יש מקום להמשיך ולשפר את התחרות בסקטור הבנקאי בעיקר במקטע האשראי הצרכני המשמש את משקי הבית והאשראי לעסקים קטנים ובינוניים. דרך המלך לשיפור רווחת הלקוחות היא המשך הסרת החסמים המונעים תחרות בין השחקנים הקיימים ובאלו המונעים כניסת שחקנים חדשים".
פרופ' ירון מפרט כי הציב בפגישה ארבעה יעדים מרכזיים: תמסורת ריבית נאותה על יתרות זכות; עידוד אקטיבי של לקוחות בעלי יתרת עו"ש מעל רף מסוים להסטת כספים לאפיקים משתלמים יותר; סיוע אקטיבי לבעלי המשכנתאות בקשיים; הקלת הנטל על לקוחות בעלי יתרה שלילית בחשבונות העו"ש.

הדולר זינק

את המכתב מסיים הנגיד במה שהוציא אותו משלוותו - הכפפתו לשר האוצר בנושא זה. "ההצעה לפיה קביעת הריבית על העו"ש ע"י נגיד בנק ישראל כפופה לאישור שר האוצר, מהווה פגיעה חמורה ביותר בעצמאותו של בנק ישראל וביכולתו לנהל את המדיניות המוניטרית. בכך ניתנת לשר האוצר הסמכות להשפיע בפועל על הריבית במשק. הפגיעה בעצמאות הבנק המרכזי היא חציית קו אדום וקיים חשש ממשי כי כך יתפסו אותה הגורמים הבינלאומיים וחברות הדירוג". פרסום המכתב גרם תוך זמן קצר לזינוק בשערי הדולר והיורו באחוז שלם. שער הדולר מ-3.638 שקל ל-3.673 שקל - עליה של כ-0.95%. שער היורו עלה מ-3.957 שקל ל-4.022 שקל.

סמוטריץ' נגד הבנקים

אתמול התברר ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתכוון להעלות הצעה להטיל מס גבוה על רווחים חריגים של הבנקים. שר האוצר זימן אליו לפגישה היום את הנגיד פרופ' אמיר ירון ויעלה את ההצעה כמו גם בהצעות לכפות על הבנקים לשלם ריבית על חשבונות עו"ש וריבית גבוהה יותר על הפיקדונות השקליים. בלשכת שר האוצר טענו אמש כי הפגישה נקבעה כבר לפני ימים אחדים.