מכתבו התקיף של נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, לראש הממשלה בנימין נתניהו, השיג את מטרתו: האמירה של הנגיד כי "נחצה קו אדום" בהצעת החוק של ח"כ ינון אזולאי, שאמורה הייתה לעלות אתמול להצבעה בכנסת, הביאה את ראש הממשלה להורות על דחייה או אף ביטול הצגת החוק בכנסת.
מדובר בהצעת חוק שמסמיכה את נגיד בנק ישראל, באישור שר האוצר, לקבוע לבנקים את הריבית שהם מציעים ללקוחות. הניסיון להכפיף את הנגיד לשר האוצר ולשלול בכך את עצמאות בנק ישראל הוציאה את הנגיד משלוותו והביאה לשיגור מכתבו התקיף לראש הממשלה, שבו דרש להסיר לאלתר את הצעת החוק מסדר היום של הכנסת, וכך נהג נתניהו.
1 צפייה בגלריה
yk13485135
yk13485135
צילום: דוברות שס
ההצעה ירדה לפחות זמנית משולחן הכנסת, כאשר ח"כ אזולאי הודיע כי "לאחר התייעצות עם יו"ר תנועת ש"ס הרב אריה דרעי, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ, הוחלט להמתין עם העלאת הצעת החוק, שתחייב את הבנקים לשלם ריבית על יתרת העו"ש. זאת, עד לשבוע הבא, המועד שבו הבנקים נדרשים להחזיר תשובה לגבי בקשתו של נגיד בנק ישראל".
נגיד בנק ישראל נחוש להביא לביטולן לחלוטין של כל הניסיונות לחוקק את תחום הריבית בכנסת, שכן הדבר מהווה פגיעה אנושה בעצמאות בנק ישראל, וכדברי הנגיד במכתבו לראש הממשלה עלול לפגוע בפעילות גורמים עסקיים בישראל ולהשפיע על חברות דירוג האשראי בקביעת דירוגה של ישראל.
מזרחי ולאומי - 2%
אחרי שבנקים אחדים הודיעו, ביוזמתם, על תשלום ריבית על העו"ש (כאשר הראשונים להודיע על כך היו פייבוקס של בנק דיסקונט, בנק לאומי, וואן זירו ובנק ירושלים), אתמול בבוקר הצטרף אליהם בנק מזרחי טפחות שהודיע כי יעניק ריבית שנתית של 2% ללקוחות שבחשבונם יתרת זכות של עד 25 אלף שקל בעו"ש, ושסך הנכסים שלהם בחשבון (עו"ש, פיקדונות וני"ע) הוא עד 50 אלף שקל. המשמעות: הלקוחות יוכלו לקבל עד 500 שקל בשנה מהריבית על העו"ש. ההטבות בתוקף לשנה בלבד. בנוסף, יש גם הטבת זיכוי של 1,200 שקלים למי שלקחו משכנתה דרך הבנק, אבל עם לא מעט סייגים.
אתמול הודיע בנק לאומי על עוד הטבות: העלאת הריבית על היתרה בעו"ש ל־2%, הפחתה של עד 2% בריבית על המינוס, וזיכוי כספי ללקוחות שההחזר החודשי על המשכנתא שלהם גדל ביותר מ־1,000 שקל, בגובה סכום העלייה.
ביקורת על הנגיד
נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, מתח אתמול ביקורת על הנגיד והתייחס להסתייגות של פרופ' ירון בכל הקשור להצעות חוק פרטיות שלדעתו מצמצמות את הסמכות או פוגעות בעצמאות בנק ישראל. לין: "לאחר שבנק ישראל העלה ברצף את הריבית ל־4.75% הוא היה צריך להבין את התוצאות על המגזר העסקי, משקי הבית ומשלמי המשכנתאות. בנק ישראל בוודאי הבין שמדיניות זו מגדילה את רווחי הבנקים ומנגד מעלה את עלויות המגזר העסקי ומשקי הבית".
לדברי לין, "היה צריך לבצע מהלכים המצמצמים את חוסר האיזון שבין העלאת רווחי הבנקים לבין הגברת העלויות של המגזר העסקי. כל זאת יכול היה בנק ישראל לעשות בתוקף סמכויותיו, ובהתייחסות לכלל העמלות וההוצאות המושתות על אלה הנזקקים לאשראי הבנקאי. הוא לא עשה זאת וגרם נזקים למגזר העסקי".
היורו מעל 4 שקל
הדולר והיורו התחזקו אתמול לעומת השקל ביותר מאחוז. שער הדולר נקבע על 3.679 שקל, ושער היורו נקבע על 4.030 שקל.