נתוני סקר חדש של חברת עוקץ מערכות מצביעים על כך כי עובדים שפוטרו או התפטרו ונמצאים בדרך לסיום תעסוקתם נוטלים הרבה יותר ימי מחלה.
בשנת 2022 עמד מספר ימי המחלה הממוצע של כלל המשק על 5.1 ואילו בקרב העובדים שסיימו במהלכה את עבודתם, נרשם נתון היעדרות ממוצע של 8.9 ימים – נתון שמשקף פער בשיעור של 42.7%.
מהסקר עולה כי קיים פער משמעותי בשיעור ממוצע של 34.6% במספר ימי המחלה שנטלו עובדים בשנה האחרונה לעבודתם ביחס לאלו שהמשיכו לעבוד. מספר ימי ההיעדרות שלהם בחודש האחרון טרום־סיום העסקתם עמד על 6.1 ימים - נתון שמצביע על שיעור היעדרות של 68.5% מכלל ההיעדרות שלהם באותה השנה.
חוק דמי מחלה קובע כי בעת סיום יחסי העבודה, העובד אינו יכול לפדות בכסף את ימי המחלה שלא ניצל, אלא אם חל עליו הסכם עבודה או הסכם קיבוצי הקובע כי הוא זכאי לכך. המציאות מלמדת כי בשנים האחרונות, ניכרת תופעה במסגרתה עובדים רבים נופלים למשכב, מה שגורם להם להיעדר מהעבודה, דווקא בסמוך לסיום יחסי העבודה עם המעסיק. זאת, מתוך מטרה לנצל את ימי המחלה שצברו.
עד כמה רחבה התופעה? לאחרונה בוצע הסקר במסגרתו עובדו נתוני ההיעדרות של 1,405 עובדים שפוטרו או התפטרו במהלך השנים 2018 עד 2022 (למעט שנת 2020 בקורונה). נתון זה, הושווה לממוצע ימי ההיעדרות של מספר זהה של עובדים שהמשיכו בעבודתם.
חיים מולכו, מנכ"ל חברת עוקץ מערכות שעוסקת באספקת פתרונות ממוחשבים בתחום כוח האדם: "בסוף שנת 2015 נכנס לתוקף תיקון לחוק לפיו רופא שנותן אישור מחלה, לא צריך לפרט את הסיבה לאישור. היד על הדק מתן ימי המחלה משוחררת והתוצאה לפניכם".
עו"ד הילה אהרוני, מומחית לדיני עבודה, מציינת כי "על המעסיקים לנהוג במשנה זהירות. חלקם שואלים שאלות ומבקשים לעתים הסברים מהעובדים בדבר מחלתם, דבר המנוגד להוראות החוק".
הפער בימי המחלה בין המפוטרים לאלו שהמשיכו לעבוד