לימודים בזום הם דבר מאתגר, אבל עבור קיריל דריק, הם היו מאתגרים במיוחד. מתוך בונקר חשוך באוקראינה, עם חיבור אינטרנט רעוע, ריח ביוב באוויר, במצוקת רעב, לצד חולדות וכשברקע הדי פיצוצים אדירים ־ התעקש קיריל לעלות לשיעורי התואר דרך הזום, ולא לעצור עד שהגיע ארצה לעלות לבמת בוגרי תואר שני באונ’ ת”א.
כשקיריל דריק מתאר את הסיוט הגדול שאליו נקלע באוקראינה, קשה לדמיין שרק מספר חודשים קודם לכן, התגורר בישראל ולמד לתואר שני בביה"ס למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים באוניברסיטת תל־אביב. קיריל עלה לישראל כחייל בודד ב־2017 ושירת בצה"ל שירות מלא כמתנדב ביחידת הקומנדו, וזאת למרות בעיותיו הבריאותיות. עם שחרורו מהצבא, החל את לימודיו כסטודנט לתואר שני במדעי המדינה באוניברסיטת תל־אביב. במהלך חופשת הסמסטר, בפברואר 2022, נסע לבקר את הוריו בדנייפרו שבמזרח אוקראינה. יום לפני טיסתו בחזרה ארצה, פרצה המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, וקיריל, בעל אזרחות כפולה (ישראלית ואוקראינית), לא הצליח לצאת מגבולות המדינה, בשל חובת הגיוס לאזרחים.
2 צפייה בגלריה
yk13485910
yk13485910
צילום: אוניברסיטת תל אביב
נקודת האור החיובית, כמעט היחידה, באותה תקופה הייתה הקשר היומיומי של קיריל עם האוניברסיטה. סגל המרצים התגייס כולו למען המשימה: "סיום לימודי התואר של קיריל דריק".
בתנאים בלתי אפשריים, כשהוא ספון בבונקר, קיריל שמר על מעין שגרת לימודים שכללה ארבעה קורסים שנלמדו בזום ובסיומם בחינות ועבודה. פרופ' לרנר: "מהרגע שהבנו שקיריל מתחבא במסתור באוקראינה, היה לנו חשוב מאוד לשמור איתו על קשר כמעט יומיומי. אנחנו גאים מאד בקיריל, שלא ויתר והמשיך ללמוד, גם תחת הפגזות ואזעקות"
2 צפייה בגלריה
yk13485911
yk13485911
קיריל בשיעור זום מתוך הבונקר
כעבור 10 חודשים, ולאחר ארבעה ניסיונות כושלים לברוח דרך הגבול, קיריל קיבל לפתע טלפון מנציגת האוניברסיטה שבישרה לו כי לאחר מאמצים רבים הם הצליחו לארגן את המסמכים שהיו חסרים על מנת שיוכל לצאת מגבולות אוקראינה ולחזור בחזרה לישראל.
בשבוע שעבר, באוניברסיטת תל־אביב הצליח קיריל להגשים את החלום שלו, ובטקס מרגש, לקול תשואות הקהל באולם, עלה על הבמה כדי לקבל את התואר הנכסף. קיריל הודה לקהל ואמר בדמעות: "הסיפור שלי הוא מסר של ניצחון. אל תתנו לשום דבר לעצור אתכם. בעזרת רצון, טכנולוגיה ואנשים טובים אפשר להצליח לעשות הכל".