1 צפייה בגלריה
yk13484938
yk13484938
צילום: איריס ליפשיץ קליגר

לפי חישובים שונים, יש פער של יותר מ־55 ימים בין מספר ימי החופשה של הילדים במערכת החינוך למספר ימי החופשה שעובדים במשק מקבלים בממוצע. על פי חוק, מספר ימי החופשה נקבע לפי הוותק בעבודה. הבעיה היא שדווקא הורים לילדים צעירים, שעדיין לא צברו ותק רב, הם אלה שזקוקים נואשות לימי חופשה. בפועל, עם 12, 15, או אפילו 20 ימי חופשה – הם נאלצים לג'נגל לאורך כל השנה בניסיון למצוא סידור לילדים, נעזרים בסבא וסבתא, משלמים הרבה כסף לבייביסיטרים וקייטנות – והתסכול גדול.
מיקו סימון מנתניה הוא טכנאי תקשורת עצמאי, ואשתו ניקול עובדת בשירות לקוחות של חברת טקסטיל. יש להם שני בנים, דניאל, בן 12, עולה לכיתה ז', ונועם, בן 6, שעולה ל־א'. "אני מודה שממש קשה לי", אומר סימון. "אשתי עבדה בחצי משרה ועברה באחרונה למשרה מלאה. היא סך הכל שנתיים במקום, כמה ימי חופשה כבר יכולים להיות לה במצטבר. היא מזמן במינוס בגלל חופשות פסח וחנוכה וכל מה שהיה בין לבין. וזה עוד לפני חגי תשרי, עם ההנחתה של משרד החינוך לעשות גשר בין כיפור לסוכות. הגשר הזה נופל על ימי עבודה שלנו. מה אנחנו אמורים לעשות כשאין לנו כבר ימי חופשה? גם לזמן אצל סבתא יש גבול, יש לה עוד נכדים והיא כבר בת 76 ולא בקו הבריאות. ביום רגיל היא אוספת את הקטן מהמסגרות. בשנה הבא הוא עולה ל־א' וזה כבר יותר מורכב כי מסיימים מוקדם ולא ב־16:00".
מה תעשו בחופש הגדול?
"ביולי איכשהו יש עוד קייטנות, אבל אוגוסט זה הסיוט של כל שנה. עוד קייטנה זה לא ריאלי, כי הכול כל כך יקר. גם את יולי אין לי מושג איך נשרוד עם כל ההוצאות על קייטנות פרטיות. הגיע הזמן שגם אצלנו במדינה תהיה חפיפה בין החופשים של הילדים וההורים. אולי הגיע הזמן לקצר את החופש הגדול לחודש. וגם נמאס לשמוע שהחיבור הרצוף הזה שעשו בין כיפור לסוכות הוא מעולה למי שרוצים לטוס עם הילדים לחו"ל. השנה לא חו"ל ולא בית מלון. יוקר המחיה פגע בכיס של כולנו. אז שהטיעון הזה יירד כבר מסדר היום. אולי בעשירון העליון הוא תופס, לא בקרב הורים שעובדים סביב השעון. גם למעסיקים יש יד בעניין. הם צריכים לבוא יותר לקראת אמהות עובדות, במיוחד כשהבעל הוא עצמאי כמוני, שיוצא לפנות בוקר וחוזר מאוחר".
גם עומרי לוין מאזור השרון, שף קונדיטור של מעדניית האופט, מספר: "אשתי פיזיותרפיסטית ויש לנו שלושה ילדים, יונתן, בן 11, יעל, בת 8, ותמרה, בת 4. החופש הגדול יוצא לדרך אבל הארנק ממש לא יוצא לחופש. רק על קייטנת כדורגל וקייטנת גלישה ליונתן, בנוסף לקייטנה של יעל שהיא אמנם מסובסדת במסגרת בית הספר – מחכה לנו הוצאה של לפחות עשרת־אלפים שקל. וזה רק ביולי. באוגוסט צריך להיות יצירתיים ולהיעזר כמובן בהורים. אבל גם לזה יש גבולות גזרה. השנה סבא וסבתא הודיעו שהם בחו"ל באוגוסט. אז את שואלת אותי מה דעתי על הגשר שעשו בין כיפור לסוכות? אני לגמרי עוד לא שם, הראש עובד סביב השעון לפתור את סוגיית אוגוסט. חגי תשרי זו הדאגה הבאה. אצלנו בבית כבר מתנוססת על המקרר תוכנית פעילות לילדים ליולי־אוגוסט, בתקווה שנצלח אותה בשלום. חבל שלא באים לקראת ההורים שעובדים. אני מקווה שאולי, אני בוחר להיות אופטימי, מקבלי ההחלטות ימצאו פתרון הולם. הגיע הזמן".
בני הזוג דנה פרידלנדר אורן ואיל אורן ממושב גבעת שפירא הם הורים לשלושה. "אני בדיוק סיימתי חופשת לידה, ויולי הקטנה נכנסת למטפלת ואני חוזרת לסטודיו שלי לצלם", מספרת דנה. "הבכור שלנו, אורי, בן 9 ועולה ל־ד', וליבי, בת 6, עולה ל־א'. הם יבלו בקייטנות בשבועיים הראשונים. עד לפני שנה קיבלנו במושב סבסוד על קייטנות עד סוף יולי. השנה הפסיקו, אז ברור שאזדקק לשירותי הקייטנה של סבא וסבתא, אבל גם הם כבר הודיעו שבחגים הם בחו"ל. וכמה אפשר לבלבל את הילדים? קייטנה ועוד קייטנה, וכל פעם זה חברים חדשים, מדריך חדש, אין רצף ושגרה. הם יוצאים לחופש הגדול, ואחר כך שוב חופשה ארוכה, זה מוציא אותם מאיפוס. אחרי כל חופשה צריך להחזיר אותם לשגרה וזה לא פשוט.
"לי אישית אין בעיה עם החיבור בין כיפור לסוכות, אבל לפחות שיקצרו את החופש הגדול. שביולי הילדים ימשיכו ללמוד. מישהו חייב לתת את הדעת ולמצוא פתרון. בפועל, גם אני יוצאת בלית ברירה לחופש גדול כשהילדים שלי יוצאים לחופשה. כמה אפשר להיעזר בבייביסיטר. וכעצמאית עם עסק קטן, ועוד כשאתה יחיד בעסק, כל יום שאני לא עובדת זה נזק לפרנסה. השיח בין האמהות בגן ובבית הספר הוא לגמרי סביב זה".
למורן ועידו הוך מאבן יהודה, בעלי רשת body motion, יש שני ילדים: אדם, בן 9, שעולה ל־ד', ומיה, בת 8, שעולה ל־ג'. מורן אומרת שלה כעצמאית בעיית החופשות מבית הספר היא המשך של סיפור חופשת הלידה: "כמו שאין לי חופשת לידה בתשלום, גם החופשה של הילדים זה תכלס אותו מודל – כל יום חופש שאני לוקחת יורד ישירות מהפרנסה שלי. בחופש הגדול אדם יוצא למחנה כדורגל, אנחנו נוסעים עם הילדים לחופשה קצרה ביוון, מיה תהיה בקייטנה פרטית – זה כמה אלפי שקלים לחודש, והרי יש חודשיים.
"על הפנסיה נתנו את הדעת, ובעלי עסקים קטנים מחויבים כבר על פי חוק להפריש לעצמם לפנסיה. למה בכל הקשור לימי חופש המחוקק לא נתן את הדעת? אני שומעת גם מלקוחות שלי שהן שכירות שאומרות לי בייאוש: 'אין לנו יותר ימי חופשה, ניצלנו הכל, והחופש רק מתחיל'. אין פלא שכבר שני זוגות חברים שלנו, אחד עם שלושה ילדים ואחד עם שניים, עזבו לאירופה – מהרבה סיבות, אבל אחת מהן היא עניין החופשות. שם יש התאמה בין חופשות מערכת החינוך לחופשות ההורים".
גם הורים לילדים גדולים יותר מתלוננים. אודליה גרוברמן מאבן יהודה היא יבואנית ובעלים של חנות להלו למתנות ומוצרי נייר. יש לה שלושה ילדים, ליה, בת 19, יולי, בת 17, וניתאי, בן 12. היא מתנגדת לטענה שעבור הורים לילדים גדולים יחסית אין בעיה עם ימי החופשה: "אני מודאגת לא פחות מלהשאיר בני נוער בחופש הגדול בבית. גם הם צריכים הורה אחד לפחות בבית. כל גיל והאתגרים שלו בחופשת בית הספר. ובמצב של חוסר ודאות כלכלית כמו היום, אין סיכוי שאני איעדר מהחנות אפילו ביום שישי, כי זה מיד יפגע בעסק. החופש הגדול מתחיל, ומיד אחריו ינחתו חגי תשרי עם כל ימי החופש הנוספים ברצף, וזו קטסטרופה. אני לגמרי שומעת את זה גם מלקוחות שלי, שהעניין גוזל מהם בריאות – לג'נגל בין קייטנות, לארגן פעילויות לילדים, להיעזר בסבים ובסבתות, זה מתיש ולא פייר לשכירים, ובעיקר לעצמאים כמוני".
ימי חופשה לשכירים לפי ותק
עד 5 שנים: 12
6 שנים: 14
7 שנים: 15
8 שנים: 16
9 שנים: 17
10 שנים: 18
11 שנים: 19
12 שנים ומעלה: 20
* לפי החוק. לשכירים שלא חל עליהם צו הרחבה