שר האוצר בצלאל סמוטריץ' זימן אליו אתמול את אנשי המקצוע במשרדו לדיון ראשון על המחסור בחלב ובחינת דרכי פעולה אפשריות. "ממון" חשף השבוע כי המחסור בליטר חלב בקרטון 3% הוא קבוע כיוון שמחלבות (למעט תנובה) צמצמו או הפסיקו לייצר את החלב במחיר המפוקח.
לדברי סמוטריץ', "המצב הנוכחי לא יכול להימשך". בין הפתרונות שנדונו: סבסוד הרפתנים במטרה להוזיל מחיר החלב הגולמי (מחיר המטרה), פתיחת מכסות ועידוד מחלבות לייצר חלב מפוקח ועוד. עדיין אין החלטות, אך השר מוטרד מהעובדה כי המחסור גורם לצרכן לרכוש חלב מועשר ויקר.
עוד נודע כי שר האוצר נפגש בלשכתו עם צביקה ויליגר, בעלי ויליפוד, יבואנית מוצרי חלב. הם דנו בבקשת ויליגר לפתוח מכסות פטורות ממכס ליבוא חלב. לטענת ויליגר, שבוחן יבוא חלב מגרמניה, מחירו יהיה זול בהשוואה למחיר החלב המפוקח בארץ.
השר אמר כי עליו לבדוק עם מועצת החלב ומשרד החקלאות את ההסכמים שחתמה המדינה עם הרפתנים – כדי לוודא שלא מדובר בהפרת ההסכם לרפתנים במסגרתו הובטח כי לא יותר יבוא חלב ניגר לארץ. (כיום נדרש רשיון מיוחד ליבוא חלב ניגר, שעד כה לא ניתן מעולם. כמו כן יש 40% מכס על יבוא חלב).
סמוטריץ' הוסיף כי הוא מקווה שאם יתבצע יבוא חלב לא יקרה מקרה דומה לחמאה שהוצאה מפיקוח והותר יבוא חופשי שלה לארץ, ומאז המחירים רק זינקו.